Dutch E-commerce Week 2020 – Marketplaces

Dutch E-commerce Week 2020 – Marketplaces

  •  10 november 2020

Woensdag 28 oktober waren we aanwezig bij de online versie van de Dutch E-commerce Week 2020. Er was dit jaar door de coronacrisis geen fysiek evenement, maar werden er verschillende digitale sessies aangeboden. Die gingen dit jaar over marketplaces en Cross-Border uitbreiding.

Collega’s Mats van Essen en Martijn Hazelhorst hebben de marketplaces sessies gevolgd om extra kennis en inzichten op te doen van deze snel opkomende platformen. In dit blog vind je de key take-aways van de dag.

China vs. Westen

De dag begon met een interessante keynote van John Lin van Bol.com. Hij besprak de platform innovaties die plaatsvinden in China en vergeleek die met het Westen. Een voorbeeld is het intensieve gebruik van superapps als Alipay en WeChat. Maar ook worden er bijvoorbeeld hele dorpen aangesloten op het grootste e-commerce platform van China (Tao Bao) ten behoeve van economische welvaart. Alibaba plant daarnaast hele bossen om duurzaam gedrag van hun gebruikers te belonen. Al met al gaf John Lin een interessant kijkje in hoe marketplaces en platformen momenteel in China worden ingezet en welke innovaties daar hebben plaatsgevonden. Interessant om te zien waar wellicht de rol van Europese platformen heen gaat in de toekomst.

Commitment

Over marketplaces hebben we zowel bedrijven, experts als technische partners horen spreken. En daaruit kwam naar voren dat je marketplaces er ‘niet even bij’ kunt doen. Het vereist commitment, mede omdat de impact op je organisatie groot is. Het raakt je marketing, maar ook je logistiek, IT, klantenservice en data. Betrek daarom tijdig belangrijke stakeholders uit je organisatie bij de start. Doe kennis en ervaring op en zet een expert aan de knoppen. Investeer dus echt in kennis en zet in op expertise. Dat helpt je om kansen te benutten en valkuilen te voorkomen.

Daarnaast stellen marketplaces vaak hoge eisen aan retailers. Dit kan het uitdagend maken om te voldoen aan hun voorwaarden of om de beste plaatsingen te krijgen. Maar tegelijkertijd kan het een goede stimulans zijn om te gaan innoveren én te excelleren.

Vertical marketplaces

Een interessante ontwikkeling was de opkomst van vertical marketplaces: die richten zich op een specifieke branche. Zo is er bijvoorbeeld een aparte marketplace voor wonen & interieur. Kijk bij je oriëntatieproces daarom goed rond naar het aanbod en de beschikbaarheid aan verschillende marketplaces. Bol.com en Amazon zijn natuurlijk bekende marketplaces en ze bieden een breed scala aan productcategorieën aan. Dat maakt het moeilijker om op te vallen. Door ook naar de kleinere niche-georiënteerde marketplaces te kijken kun je jouw doelgroep mogelijk veel effectiever bereiken (zoals NADUVI, een marketplace gericht op interieur).

Kijk verder dan de voorkant

Stel ook de juiste KPI’s. Door alleen naar KPI’s als search rank, traffic en conversie te kijken mis je mogelijk belangrijke informatie om het succes van je marketplaces-inzet te bepalen. Kijk bijvoorbeeld naar de additionele kosten die je gaat maken op logistiek vlak of naar de gevraagde capaciteit van het IT-team. Dit komt bovenop de kosten die je maakt voor het beheer van de platforms en de commissies die je afdraagt. Als je deze impact niet meeneemt, kan het zijn dat je ten onrechte gaat claimen dat je inzet winstgevend en van toegevoegde waarde is. Of je laat simpelweg een paar grote kansen voor optimalisatie liggen. Juist vanwege de impact op de gehele organisatie is het cruciaal om naar het grotere plaatje te kijken.

Kannibalisatie: feit of fabel?

Ook kannibalisatie is een vaak terugkerend onderwerp. Dit houdt in dat omzet van je eigen webshop wordt ‘afgesnoept’ door de marketplace. Volgens de sprekers hoefde er geen sprake te zijn van kannibalisatie en is het juist een kans om door aanwezig te zijn op marketplaces nieuwe doelgroepen te bereiken. Marketplaces hebben vaak vaste klanten en doelgroepen, die anders nooit bij jou waren uitgekomen. Ze adverteren en brengen daardoor mogelijk ook jouw producten onder de aandacht. Als de marketplaces groeien, profiteer jij daar ook weer van!

Maar, hier valt natuurlijk geen garantie op af te geven. We hoorden namelijk ook dat retailers en marketplaces op dezelfde zoekwoorden adverteren in Google, waardoor je onderling kunt concurreren. Blijf daarom altijd kritisch op de toegevoegde waarde en kijk wat het bijdraagt aan je totale omzetontwikkeling.

Goede tooling als sleutel voor succes

Onderschat de toegevoegde waarde van goede tooling niet. Met een zogeheten ‘integrator’ als ChannelEngine kun je eenvoudig en centraal meerdere marketplaces beheren. En met de feed-management tool Channable kun je zorgen dat je productinformatie zo volledig en correct mogelijk wordt aangeleverd. Door dit goed op orde te hebben kun je tijd besteden aan het maximaliseren van de resultaten.

Begin klein

Om kennis en ervaring op te doen en om de impact op je organisatie inzichtelijk te maken is het van belang om klein te beginnen. Begin met een productselectie met snelle levertijden en hoge marges. Dan is de kans op een goed rendement het hoogst en je loopt tegen minder problemen en klantvragen aan, omdat je producten snel en goed leverbaar zijn. Volg nauwlettend je totale omzetontwikkeling en vergeet niet af en toe bij de klantenservice te checken of zij bijzonderheden tegen zijn gekomen.

Mocht je nou zelf met een marketplaces vraagstuk zitten, neem gerust contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden!

Contact opnemen

Auteur

Mats is Online Advertising Specialist binnen De Nieuwe Zaak. Hij is expert op het gebied van performance kanalen zoals SEA, Google Shopping en Vergelijkers en werkt elke dag aan de optimalisatie hiervan voor onze klanten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak