Maak impact met Data & Analytics

Maak impact met Data & Analytics

Frank Beke   •  11 oktober 2018

Met veel nieuwsgierigheid heeft onze data scientist Frank Beke recent het Inspirement: “Maak impact met Data & Analytics” bezocht. Tijdens dit event te Utrecht stond de praktische toepassing van data en analytics centraal. Lees snel verder als je wilt weten wat de belangrijkste inzichten waren!

De manier waarop je naar data kijkt

Als eerste gaf Hans Kasper, hoogleraar marketing van de Universiteit van Maastricht, aan dat de manier waarop je naar data kijkt ontzettend belangrijk is. Aan de hand van data over de vorige crisis liet hij zien dat door op de juiste manier naar data te kijken je al een indicatie kan geven voor de volgende crisis. Daarnaast illustreerde hij dat men vaak op de verkeerde manier naar data kijkt. Als je naar data op macro-niveau kijkt dan zouden grote problemen eenvoudig opgelost kunnen worden. Bijvoorbeeld, het tekort aan personeel in de zorg en het onderwijs zou eenvoudig opgelost kunnen worden als de vele personen die in deeltijd werken een half uurtje extra per week werken. Op micro-niveau, lees: in de praktijk, is dit echter niet zo eenvoudig als dat het soms op het eerste ogenblik lijkt.

Meten = weten…

Daarna ging Richard Verburg in op wat er voor nodig is om ‘advanced analytics’ toe te passen in je organisatie. Hij benadrukte dat in de huidige wereld nagenoeg alles wordt gemeten. Zelfs als dat niet het geval is, zijn er altijd manieren te bedenken waarop je de benodigde data wél kan verkrijgen. De moeilijkheid zit hem vervolgens in het uitvoeren van de juiste analyses en de inzichten uit deze analyses toepassen. Richard herhaalde dat het meeste werk niet in het bedenken van een algoritme zit, maar in het scheppen van de randvoorwaarden om ‘slimme’ inzichten te kunnen gebruiken. Zijn motto wat betreft data analyses kan ik alleen maar onderschrijven: “Think big – start with focus”.

Als afsluiting liet hij nog een mooie toepassing zien van machine learning. Hierbij werd op basis van eerder genomen foto’s inzicht gegeven in de bezoekers van het event. Een mooie sneak preview van wat er allemaal mogelijk is met data & analytics!

Het berekenen van de klantbelang score

De laatste spreker die ik hier wil uitlichten is Michel Steenhuis. Hij liet een prachtig voorbeeld zien van hoe je op een creatieve manier ook zonder klantkaart inzichten het profiel van je klanten kan genereren. Een belangrijk doel bij kruidenier Dirk van de Broek was om betere beslissingen te nemen ten aanzien van hun assortiment. Dat gebeurde altijd op basis van trends in de verkoopcijfers en de hoeveelheid producten die onverkocht werden weggegooid. Wat de belangrijkste klanten van Dirk van de Broek hiervan vonden werd daarmee nauwelijks meegenomen! Met behulp van een clusteranalyse op data van pintransacties werden 9 klantprofielen (segmenten) onderscheiden. Door de waarde van segmenten te koppelen aan de producten die deze segmenten kopen werd een klantbelang score berekend. Producten die met name werden gekocht door waardevolle klantgroepen (“wekelijkse boodschappen”) krijgen hierbij een hogere klantbelang score dan producten die voornamelijk worden gekocht door minder waardevolle klantgroepen (“koopjesjagers”).

Met behulp van een duidelijk overzicht werden category managers vervolgens geholpen met hun assortimentsbeslissingen. Een mooi voorbeeld van hoe data niet alleen marketing kan helpen, maar inzicht kan bieden voor de volledige bedrijfsvoering van een retailer!

Waarde uit data genereren

Als je op de juiste manier naar data kijkt kan je er enorm veel waarde uithalen. Hoewel er tegenwoordig ontzettend veel data voorhanden is blijken veel bedrijven nog moeite te hebben om hier waarde uit te genereren. In het laatste verhaal werd nogmaals duidelijk gemaakt dat je eerst goed moet nadenken wat je belangrijkste doelstelling is. Door vervolgens data & analytics in te zetten om de belangrijkste doelstelling te behalen onderscheid je je van je concurrent en creëer je maximale impact.

Wil je ook impact hebben met je data & analytics? Neem dan contact op met De Nieuwe Zaak.

Neem contact op

Als Data Scientist helpt Frank bedrijven om de maximale waarde uit hun klantdata te halen. Door data te analyseren genereert hij bewezen klantinzichten waarmee bedrijven de klant en hun customer journey nóg beter leren te begrijpen. Daarmee helpt Frank bedrijven om op een data-gedreven manier de klant centraal te stellen en de doelstellingen te behalen.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak