7 redenen om te adverteren op je eigen merknaam

7 redenen om te adverteren op je eigen merknaam

  •  12 mei 2014

Waarom zou ik betalen voor klikken op mijn eigen merknaam? Als SEA specialisten krijgen we deze vraag vaak te horen. Daarom hebben we de redenen op een rij gezet.

1. Acties verwerken

In AdWords kun je eenvoudig je marketingacties communiceren. Aanpassingen zijn, in tegenstelling tot organische resultaten, direct door te voeren en ook direct zichtbaar. Het biedt ook de mogelijkheid om branded verkeer direct naar een doelgerichte landingspagina te sturen of om dit A/B te testen.

Merknaam_1

Een fashion retailer wil bijvoorbeeld een sale communiceren. Dit kan direct in de advertenties worden aangepast. Dit kan daarnaast ook interessant zijn voor andere wijzigingen die belangrijk zijn voor de gebruiker zoals: customer

  • Nieuwe producten/diensten
  • Aandacht speciale categorieën/producten
  • Seizoen producten

Ook kan het voor synergie tussen de online en offline communicatie zorgen. Zorg ervoor dat wanneer een consument bijvoorbeeld je tv reclame gezien heeft je op alle kanalen dezelfde boodschap communiceert.

2. Beschermen van je eigen merknaam

Door zelf te adverteren op je merknaam bescherm je deze automatisch. Wanneer je er zelf staat is het voor de concurrent lastiger of duurder om op je merknaam te adverteren. Wanneer er geen concurrenten adverteren op je merknaam betekent dit nog niet dat ze dit in de toekomst ook niet gaan doen.

In het voorbeeld hieronder zie je dat er concurrenten adverteren op de merknaam Auping in Bing. Door hierzelf te adverteren zorg je voor ervoor dat je zo min mogelijk relevante traffic misloopt.

Merknaam_2
Resultaat in Bing na de zoekopdracht “Auping bed”

Je kunt je merknaam registeren bij Google en Bing. Hierdoor zorg je dat andere partijen je merknaam niet in de titel of beschrijvingsregel van hun advertentie mogen gebruiken. Wel mogen ze bieden op je merknaam en mogen ze je merk in de weergave URL neerzetten. Meer info is te vinden op het klachtenformulier voor handelsmerken.

3. Optimale zichtbaarheid in customer journey

Voordat de consument overgaat tot een aankoop doorloopt de hij/zij verschillende fases. De uitdaging is om in deze zoektocht optimaal zichtbaar te zijn en te zorgen voor de juiste touchpoints. Door zichtbaar te zijn in zowel de organische als de betaalde branded resultaten verdubbel je de zichtbaarheid in de laatste fase van de customer journey, een branded zoekopdracht.

Met remarketing voor zoekadvertenties (RLSA) kun je specifiek adverteren op waardevolle (terugkerende)klanten. Bezoekers die meerder pagina’s en/of bepaalde categorieën/producten hebben bekeken kun je een advertentie met de categorieën/producten waarin de bezoeker geïnteresseerd is vertonen. Iemand die interesse heeft getoond in jurken krijgt vervolgens bij het zoeken op de merknaam een advertentie met een jurken(actie) getoond.

De kans is groot dat wanneer een klant die eerder een aankoop gedaan heeft en vervolgens op de merknaam zoekt weer een aankoop wil doen. Deze klanten wil je niet missen en daarom kun je het bod voor verhogen om altijd zichtbaar te zijn. Het conversiepercentage voor deze groep zal naar verwachting hoger zijn.

4. Bewezen additionele omzet

Uit onderzoek blijkt dat adverteren op de brandname zorgt voor additionele omzet. Onder andere eigen onderzoek heeft dit effect aangetoond. In deze test zijn de branded advertenties voor een bepaalde tijd uitgezet. De onderstaande grafiek laat resultaten zien waarbij er ook door derden op de brandname werd geadverteerd.

Merknaam_4

In bovenstaande grafiek is zichtbaar dat het verlies in AdWords bezoekers slechts deels wordt opgevangen door de organische resultaten. In totaal is er een verlies van ca. 5000 bezoekers die niet door andere kanalen wordt opgevangen.

Als deze 5000 bezoekers via AdWords op de site gekomen zouden zijn dan zou dit (bijvoorbeeld) 500 euro hebben gekost. Van deze bezoekers zouden 100 bezoekers een transacties plaatsen (bij een conversie percentage van 2%). Met een gemiddelde orderwaarde van 100 euro levert dit 10.000 euro op tegen slechts 500 euro aan kosten.

Deze test laat zien dat adverteren op je eigen merknaam voor additionele omzet zorgt: 1+1=3

5. Zo relevant mogelijk adverteren

Een belangrijke succesfactor voor AdWords is om altijd zo relevant mogelijk te adverteren. Door de meest relevante advertentie, met de meest relevante landingspagina live te zetten haal je het optimale uit je branded verkeer. Binnen AdWords kun je hierdoor continue aansturen op het verbeteren van de CTR en conversieratio. Het is bijvoorbeeld mogelijk om verschillende boodschappen/unique selling points te vermelden. Deze input is vervolgens ook weer te gebruiken voor de SEO resultaten.

Merknaam_5

Een simpele A/B test met puur een andere boodschap kan al een groot verschil in conversie hebben. Hierboven zijn twee versies van branded advertenties te zien. Te zien is dat versie B veel beter presteert. Versie A kan gepauzeerd worden en met versie B kan een nieuwe variant getest worden.

Wehkamp adverteert bijvoorbeeld op de term [wehkamp kortingscode]. Hieronder is een overzicht te zien van hoe de SERP eruit ziet. Zonder de branded advertentie zou Wehkamp pas het vierde resultaat zijn. Uit onderzoek is gebleken dat maar een klein percentage op het SEO resultaat van Wehkamp zou klikken.

Merknaam_6

In bovenstaand voorbeeld staat een relevante advertentie waarin Wehkamp aangeeft dat er op dit moment geen kortingscode actief is. Hierdoor krijgt de klant de juiste, relevante informatie. Op de landingspagina in bovenstaand voorbeeld wordt overigens alsnog € 10,- korting gegeven voor nieuwe klanten.

Merknaam_7

Op het moment dat er wel een actie is kan de bezoeker naar de relevante landingspagina met informatie over de actie gestuurd worden.

Merknaam_8

6. Kwaliteitsscore van het account

Branded termen zijn enorm relevant voor de bezoeker, hierdoor zal de CTR op de advertenties erg hoog zijn en is de AdWords driehoek is optimaal.

Merknaam_9

Dit resulteert in een optimale kwaliteitsscore op alle branded termen (vaak tussen de 9 en 10). Bij de berekening van de kwaliteitsscore wordt er rekening gehouden met de kwaliteit van het totale AdWords account. Door te adverteren op branded termen is de gemiddelde kwaliteit van het account hoger. Dit heeft een positieve invloed op de totale AdWords resultaten.

7. Gebruik maken van de beschikbare technieken

Google AdWords geeft de mogelijkheid om je standaard advertenties uit te breiden met extensies. Voor branded termen zijn de meeste extensies beschikbaar en kun je je brand optimaal laten zien.

Merknaam_10

AdWords seller ratings
Eén van de mogelijkheden is het weergeven van beoordelingen die verzameld zijn op externe sites zoals Trustpilot en Feedback Company. Miss Etam heeft bijvoorbeeld gemiddeld een 4,3 als beoordeling van de klanten gekregen. Dit verhoogt de CTR en versterkt het vertrouwen van de (potentiele) klant.

Recensie extensie
Sinds kort is het ook mogelijk om een externe recensie toe te voegen aan je advertentie. In het voorbeeld van Miss Etam is te zien dat ze de winnaar zijn van de publieksprijs XL mode. De link moet naar de originele bronvermelding van de recensie zijn.

Locatie extensie
Als de gebruiker zich in de buurt van een winkel bevindt dan kan er een locatie extensie vertoond worden. Hierin staat het adres van de dichtstbijzijnde winkel en eventueel ook het (lokale) telefoonnummer.

Sitelinks
De meest bekende extensie is wel de sitelink. Een extra stuk tekst die linkt naar subcategorieën binnen de webshop. Sinds kort is er ook de mogelijkheid om deze uit te breiden met twee tekst regels. Deze wordt voornamelijk bij de branded advertenties vertoond. Deze zorgt voor nog meer ruimte binnen de SERP en zorgt daardoor ook voor een hogere CTR.

Search extensie
Een redelijk nieuwe extensie is de search extensie. Hiermee kun je direct in Google gebruik maken van de interne zoekmachine van de webshop.

Merknaam_11

Social
Met deze extensie kun je het aantal volgers op Google+ laten zien in de advertentie. Dit zorgt voor extra (gratis) advertentieruimte:

Image extensions
Sinds kort geeft Google de mogelijkheid om je advertenties aan te vullen met afbeeldingen. Onder het mom “één foto zegt meer dan 1000 woorden” laat Google dit ook in de SERP zien. Ook hier wil Google de ideale beleving creëren voor de gebruiker.

Merknaam_12

Bovenstaande middelen heb je alleen tot je beschikking wanneer je adverteert in AdWords.

Adverteren op je eigen merknaam heeft dus zeker toegevoegde waarde. Het levert extra traffic, het zorgt voor een complete klantbeleving, en het zorgt voor relevante targeting en rendabele campagnes die voor additionele omzet zorgen. Een kans die je niet mag laten liggen!

Auteur

Mirle is marketing & communicatie medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen De Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak