SEO Team + Diner = Geslaagde Brainstormsessie

SEO Team + Diner = Geslaagde Brainstormsessie

  •  31 juli 2014

Onlangs hebben we tijdens ons wekelijkse SEO overleg gebrainstormd over onze eigen webshop serviesshop.com. De brainstorm resulteerde in een uitgebreide mindmap boordevol ideeën en nieuwe invalshoeken voor onder andere linkbuilding en content creatie.

Naar aanleiding van deze succesvolle brainstorm hebben we direct een tafel gereserveerd bij een Italiaans restaurant. Zo konden we gezelligheid en heerlijke gerechten met elkaar combineren, de creativiteit te stimuleren en middels brainstormsessies tot nieuwe en toepasbare ideeën komen voor huidige klanten.

Gezelligheid & Creativiteit: XXL

Zo gezegd, zo gedaan. We zijn met het SEO team uit eten gegaan. Na het arriveren van de drankjes brachten we een toost uit op een gezellige en creatieve avond. Uiteraard wordt er veel gepraat op zo’n avond en hebben we elkaar door komische en serieuze verhalen over vroeger, weer een beetje beter leren kennen. Na het bestellen van de voor- en hoofdgerechten zijn we gestart met de eerste brainstorm. Gezien onze ruime hoeveelheid fashion klanten, kozen we als eerste onderwerp Damesmode. De ideeën hebben we genoteerd in onderstaande mindmap.

seo_uitje_2

Buon Appetito!

Na de eerste brainstorm kwamen de voorgerechten op tafel en werden onze smaakpapillen dusdanig geprikkeld, dat een tweede brainstorm even op zich moest laten wachten. Immers, een dag werken, socializen en brainstormen met je collega’s maakt hongerig.

Hier een visuele en tekstuele impressie van de heerlijke Italiaanse gerechten waarmee wij onze honger hebben gestild. We hebben genoten van carpaccio, mozzarella met tomaat, pizzabroodjes met kruidenolie, Italiaanse vleeswaren, inktvisringen, garnalen, olijven, gerookte zalm, gorgonzola en tallegio. Buon appetito!

Je begrijpt, de dames van het SEO team hadden niet genoeg plek in de maag om het volledige voorgerecht een plekje te geven. En ze wilden natuurlijk genoeg ruimte overhouden voor het veelbelovende hoofdgerecht. Daarom sprongen de heren als echte teamgenoten in en hielpen ze de dames bij het verorberen van hun smaakvolle delicatessen.

seo_uitje_3

Eenmaal leeg gegeten, werden de borden afgeruimd en konden wij verder met onze brainstormsessie. We waren toe aan een nieuw onderwerp. En we weten allemaal waar je na het eten zin in krijgt: een bed om tijdens je after dinner dip goed in uit te buiken. Het is dan ook vanzelfsprekend dat het volgende onderwerp Bedden werd.

Gezelligheid & Creativiteit: 240 x 220 cm

Bij een brainstormsessie is het belangrijk dat je jezelf niet beperkt. Alles waar je aan denkt mag je noemen en opschrijven. Zo kom je wellicht niet direct op nieuwe bruikbare inzichten, maar indirect misschien weer wel. En dat betekent inderdaad ook dat er onderwerpen de revue passeren waar je niets mee gaat doen ;-).

De hypothese dat mensen na wat drankjes en in gezelschap losser worden, hebben wij die avond bevestigd. Het bedenken van associaties met bedden werd met ieder drankje makkelijker. De remmen gingen los en de ideeën bleven maar stromen. Hierdoor waren we genoodzaakt om tijdens het nuttigen van het hoofdgerecht door te blijven schrijven. Want zonder notatie zouden onze ter tafel gekomen ideeën verdwijnen als etensresten die van een bord worden gespoeld. Uiteindelijk was het resultaat een zeer uitgebreide mindmap vol leuke, originele en creatieve invalshoeken omtrent de slaapkamer.

Vervolgstappen

Erg leuk natuurlijk, al die smaakvolle ideeën. Maar wat kun je er nu mee doen? Hieronder hebben we enkele concrete mogelijkheden op een rij gezet:

  • Op basis van de associaties rond een bepaald onderwerp kun je op zoek naar externe websites over dit onderwerp. Zitten hier relevante websites bij waar jouw doelgroep zich bevindt? In dat geval is het wellicht de moeite waard om samen te werken met deze websites. Bijvoorbeeld door exclusieve content met hen te delen, zoals een infographic of een gastblog.
  • Een andere invalshoek is het creëren van linkbait op je eigen e-commerce site. Hiervoor kunnen de associaties met het onderwerp gebruikt worden als input om originele, grappige of interessante content te creëren. Content die interessant genoeg is voor andere websites om naartoe te linken of om te delen op social media.
  • Ideeën uit de brainstorm kunnen als input gebruikt worden voor het creëren van content. Dit kan in de vorm van teksten op verschillende soorten pagina’s binnen je webshop, in de vorm van artikelen voor je blog of in de vorm van video’s of afbeeldingen gerelateerd aan je assortiment.
  • Op basis van alle ideeën kun je misschien ook je navigatiestructuur uitbreiden. Bijvoorbeeld met pagina’s voor veelgestelde vragen, inspiratiepagina’s, pagina’s per doelgroep en een blog.
  • Daarnaast kunnen ideeën ook worden verwerkt in een content kalender voor je social media kanalen of je blog. Bijvoorbeeld door ideeën te koppelen aan speciale dagen, evenementen of gebeurtenissen.

Wil jij ook graag een mindmap voor jouw branche?
Stuur ons dan gerust uit eten ;-) !

Geschreven door: Anniek Bakker

Auteur

Mirle is marketing & communicatie medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen De Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak