Test uw ROI omhoog

Test uw ROI omhoog

Jurriën Kerstholt   •  15 januari 2014

Na enkele maanden hard werken gaat uw nieuwe
webwinkel dan eindelijk live. De shop ziet er mooi uit, is volledig geïntegreerd met uw winkels en backoffice systemen, uw klanten en medewerkers zijn enthousiast
en de eerste orders komen binnen. Tijd om even te genieten. Nou, heel even dan.

conversie

Want eigenlijk begint het nu pas echt. De meeste retailers die ik spreek zijn goed op de hoogte van hun gemiddelde conversie en orderwaarde, zeker in het begin. De grafieken vertonen stijgende lijnen en geven een goed gevoel. Maar uiteindelijk zijn dit slechts indicatoren van waar het echt om gaat: ROI. Wat levert de webwinkel eigenlijk op? Daarbij gaat het ook om het retourpercentage, extra klanten in de winkel, de kosten van klantenservice en verzending, Adwords, etc. Al deze indicatoren behoren op het netvlies van de retailer te staan.

Om het nog lastiger te maken, de omgeving is extreem dynamisch. Het dagelijks monitoren en bijsturen van de webwinkel is een vereiste. Gelukkig is er een oplossing: testen.

Hoe pakt u dit aan? Begin met het onderzoeken van uw sales funnel in Google Analytics. Waar haken de meeste bezoekers af? En is dat te verklaren? Op basis van de cijfers en een gezond onderbuikgevoel stelt u een hypothese op en bedenkt u twee varianten die voor verbetering moeten zorgen. Zet deze live in een A/B test zodat de helft van uw bezoek de A variant ziet en de andere helft de B variant. Vervolgens de test een tijdje laten lopen en op basis van de resultaten met de winnaar doorgaan. Op naar de volgende test.

En wat blijkt: de uitkomsten zijn vaak verrassend anders dan de mening van de expert. Praktijkvoorbeelden van dit soort A/B testen kunt u overigens nalezen op www.whichtestwon.com. Daar staat elke week een nieuwe test, gecombineerd met de uitkomsten ervan.

Het mooie van deze aanpak is dat u met een gelijke hoeveelheid traffic en marketing inspanningen kunt komen tot een hogere ROI van de webwinkel. Te mooi om waar te zijn? Het werkt echt. Start vandaag nog met testen!

Veel succes met het waarmaken van uw e-commerce ambities!                                        

Jurrien Kerstholt is partner en mede oprichter van De Nieuwe Zaak. Binnen de directie is hij verantwoordelijk voor marketing en sales, plus het ontwikkelen van succesvolle e-commerce strategieën en omnichannel transities.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak