‘Onze’ vrouwen bezoeken ‘European Women in Technology 2017

Rianne Bark-Lunenborg   •  10 november 2017

Op donderdag 9 november bezochten zes dames van De Nieuwe Zaak het ‘European Women in Technology‘ event in de Rai te Amsterdam. Dit event, dat zich speciaal richt op het groeiende aantal vrouwen dat werkzaam is in de ‘tech’ industrie, streek voor de tweede keer neer in Amsterdam. Het event, dat gesponsord wordt door een aantal grote internationaal opererende tech-reuzen, probeert een progressieve en positieve arena te creëren waarin mannen en vrouwen samen komen om kwesties te bespreken die te maken hebben met vrouwen in leiderschapsrollen binnen techbedrijven, vrouwelijke grondleggers, de genderkloof te dichten, niet-technische vrouwen in technologie en toekomstige generaties vrouwen te interesseren in deze rap groeiende industrie en vrouwen te helpen bij het maximaliseren van hun loopbaan en in de algemene ontwikkeling van de industrie.

We vroegen een aantal van onze vrouwelijke collega’s die het event bezochten wat ze er van vonden:

 

Ik vond het een leuk en inspirerend event. Vanuit mijn rol als ecommerce consultant heb ik interessante presentaties bijgewoond van onder andere KPN over digitale transformatie en ‘philips over data analyse. Veel herkenbaarheid nav ervaringen van vrouwelijke spreeksters. Leuke presentatie van accenture over female energy . Hij zette de verschillen mooi uit een en zette deze af tegen de steeds veranderende wereld waarbij de controle steeds meer bij de klant terecht komt. Hoe ga je om met onzekerheden. Het event was goed verzorgd.
Jocelyn van Perlo, E-commerce Consultant

Het was een inspirerende dag. Op een paar verdwaalde mannen na, helemaal gericht op vrouwen. En niet eens een theekransje maar juist echt gericht op inhoud. Hoe kunnen mannen en vrouwen elkaar versterken en wat is hiervoor dan nodig. Een terugkerend thema van de dag was coaching: Wacht niet op je passie maar zoek een goede coach die je binnen het bedrijf naar het volgende niveau kan helpen. Waarbij groei niet vanzelf gebeurt maar vaak buiten je eigen comfort zone zich ontwikkeld. Zorg dat je vol positiviteit en vertrouwen de toekomst tegemoet gaat. Ohja, en pay it forward.
Rianne Bark – Lunenborg, Marketing Manager

 

 

Women in Tech, nog nooit zoveel vrouwen bij elkaar gezien op een technische beurs. De talks waren inspirerend, maar kregen eigenlijk niet genoeg tijd om echt de diepte in te gaan. De technical specific talks hadden gevarieerde onderwerpen en dacht na over interessante onderwerpen zoals privacy tegenover personalisatie, refactoring en een kijkje achter de schermen bij verschillende merken. De beurs zelf was goed gevuld en bij de vele stands kon een goed praatje gemaakt worden, waren velen goodies te scoren en was er altijd wel een drankje en hapje beschikbaar. Al met al erg vermaakt en geinspireerd weg gegaan.

Nicky Markies, Intershop JAVA developer

 

De presentaties van Marktplaats, Yelp, Amazon en Capgemini vond ik zeer inspirerend. De dame van Amazon praatte met enorme enthousiasme over haar passie om dingen te bouwen. Mooi om te zien en inspirerend. Bij Marktplaats zijn ze 2 keer in programmeertaal gewijzigd. De dame vertelde over hoe dit de eerste keer 3 jaar duurde en de laatste keer nog maar 1 jaar. Ze vertelde over lessons learned, over hoe je medewerkers kunt enthousiasmeren, maar vooral hoe je dit technisch snel kunt implementeren. Het was natuurlijk een kers op de taart om te horen dat dit voornamelijk komt door een goede geautomatiseerde teststructuur. Yelp heeft op een leuke manier verteld over code refactoring. Ze gebruikte hiervoor kaas als beeldspraak, heel orgineel. Capgemini vertelde over haar onderzoek Privacy vs Personalization. Ook super interessant! Persoonlijk miste ik een klein beetje de link tussen vrouwen en technologie, maar over het algemeen een leuke en inspirerende dag die zeker voor herhaling vatbaar is.

Marieke Postema, Test Engineer

 

1. We horen vaak: ‘Data is the new oil’. Ook op dit congres kwamen er vele opmerkingen en voorbeelden dat data alleen waarde heeft als het betekenis geeft of heeft. Dus het moet zijn: ‘The meaning of data is the new oil’.  Dit is een gedachte die we ook bij De Nieuwe Zaak sterk koesteren.

2. Ook over data: we hebben de neiging om al meteen te beginnen met grote/ingewikkelde modellen tot en met self-machine learning. Maar soms heeft een organisatie al genoeg aan veel minder uitgebreide (of zelf imperfecte) modellen en kan er al veel gewonnen worden door structureler met data en inzichten om te gaan (in combinatie met eerste punt). Hierdoor sneller en goedkoper meer inzichten.

3. Zet de eindklant centraal in alles wat je doet! Ook op dit congres kregen we de bevestiging dat we bij De Nieuwe Zaak met de juiste dingen bezig zijn ;-) Extreem, maar mooi voorbeeld was een UX-designer, die de opdrachtgever als ook de eigen developers af en toe ‘gehandicapte’ laat spelen; door te blinddoeken, de handen in te binden, door een zwart-wit bril te laten kijken. Dit met als doel om hen zelf te laten ervaren hoe mensen met een bepaalde handicap een website kunnen ervaren/bedienen…. en hoe je door middel van simpele aanpassingen zaken gebruiksvriendelijker kan maken.

4. Er waren een aantal presentaties die specifiek gericht waren op het vrouw-zijn in techniek en het volgen van je passie. Ik denk dat het volgen van je passie altijd belangrijk is, of je nu man of een vrouw bent….

Verder was het heerlijk om met hele toffe vrouwen van DNZ op stap te zijn, ze beter te leren kennen op meerdere fronten. Wat hebben we toch een gave club!!

Marlies Wilms Floet, Consultant User Experience en Conversie Ratio Optimalisatie
1. Uit meerdere presentaties en ervaringsverhalen blijkt hoe belangrijk het is om mentoring toe te passen in de organisatie: mensen om je heen hebben die in je geloven en die je rugdekking geven wanneer je nieuwe dingen gaat uitproberen. En die rolmodel zijn vanuit hun ervaring, die jou kunnen inspireren met datgene wat zij geleerd hebben. Zelf rolmodel willen zijn is een mooie kernwaarde waar je je mensen bij werving op kunt selecteren. Mensen met de houding: ‘Er was iemand die in mij geloofde en die mij een kans gaf en ik wil die persoon zijn voor anderen’.
2. Vrouwen in een organisatie kunnen elkaar versterken in hun kwaliteiten. Meer vrouwen hoeft geen doel op zich te zijn, meer inzet en zichtbaarheid van vrouwelijke kwaliteiten wel. Juist dat is diversiteit.
3. Hire your weakness… een oh ja-tje
4. Een aantal inspirerende ideeën uit techbedrijven om medewerkers te binden, boeien en uit te dagen, zoals failure night en kids stages.
Marloes van de Kuilen, HR Adviseur
Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak