Wat is online advertising?

Wat is online advertising?

  •  11 juni 2021

Online advertising, ook wel Digital Advertising genoemd, kent veel verschillende takken. Er zijn namelijk volop mogelijkheden om met betaalde digitale media je doelgroep te bereiken! Want, als je het juiste kanaal of platform inzet, kun je goed sturen op het behalen van jouw doelstellingen. We zetten een aantal voordelen van digital advertising op een rijtje:

  • Online advertising is resultaatgericht
    Met digital advertising stuur je op concrete en meetbare resultaten. Zoals een gewenst bereik, websitebezoek, omzet, engagement of winst.
  • Online advertising is datagedreven
    Veel advertising data is real-time beschikbaar, zo kun je jouw campagnes continu optimaliseren om het beste resultaat te behalen. En, omdat er veel data beschikbaar is, kun je vooral gemakkelijker de juiste keuzes maken.
  • Online advertising zorgt voor impact
    Het aanbod van advertentieplatformen en kanalen is gigantisch! Hierdoor heb je een flinke gereedschapskist tot je beschikking. Met dat gereedschap kun je maximale impact realiseren op je bedrijfsdoelstellingen.

Verschillende soorten van adverteren

Er zijn volop mogelijkheden om met betaalde digitale media jouw doelgroep te bereiken – het kan immers binnen de gehele customer journey een belangrijke rol spelen! Digital Advertising is dus voor iedere organisatie waarbij digitale marketing een rol speelt. Of het nu gaat om B2B, B2C, retail, service, webshop of groothandel: voor iedere branche kan online adverteren een toegevoegde waarde zijn.

Display Advertising

Display Advertising is een bekende vorm van online adverteren, het is namelijk het tonen van banners op verschillende websites en platformen, zoals apps. Hier kun je verschillende netwerken voor inzetten, zoals het Google Display Network of diverse media netwerken zoals DPG Media en STER. De banners kun je op verschillende manieren ontwerpen, denk aan statische beelden, animaties of rich media.

Display Advertising is resultaatgericht, want je kunt continu testen welke boodschap, data, doelgroep en platformen het beste werken voor jouw campagne. Ook heb je in Display Advertising een groot bereik omdat je brede doelgroepen in kunt zetten. Zo bereik je potentiële klanten – zelfs als ze jouw bedrijf nog niet kennen. Dit kan een waardevol eerste contactmoment opleveren. En deze onvergetelijke eerste kennismaking valt of staat met goed ontworpen uitingen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van video’s, games en andere interactieve elementen om op te vallen. Een sterke creatieve uiting is hiervoor wel een must.

Video advertising

Als je aan video advertising denkt, dan denk je al gauw aan het platform YouTube. YouTube is het grootste videoplatform ter wereld: dus een kans om veel potentiële klanten gericht te bereiken met jouw boodschap. Op YouTube heb je veel mogelijkheden om te targeten en er zijn veel advertentie indelingen beschikbaar. Je kunt bijvoorbeeld bepalen of je advertenties voor (preroll), tijdens (midroll) of na (postroll) de video worden getoond. Ook kun je ervoor kiezen dat je advertenties wel of niet kunnen worden overgeslagen na 5 seconden, zijn er mogelijkheden voor bumper advertenties (maximaal 6 seconden) of overlay-advertenties (worden in de onderste 20% van het de video getoond).

Naast adverteren op YouTube kun je er ook voor kiezen om video advertentieruimte in te kopen op platforms als NPO Uitzending Gemist, RTL XL, Nu.nl of Telegraaf.nl. Hier worden dagelijks ook veel video’s op gepubliceerd en bekeken.

Een ander voorbeeld van Video Advertising is Out-Stream Video. Dit zijn video-advertenties die je kunt plaatsen op platforms waar verder geen of weinig video aanwezig is, bijvoorbeeld op nieuwssites. Verder kun je nog video advertising gebruiken in Social Media Advertising, bijvoorbeeld op Facebook of Pinterest.

Social Media Advertising

In Nederland zijn er ruim 17 miljoen social media accounts. Het is dus niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven! Kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Pinterest worden zowel privé als zakelijk gebruikt. En doordat zoveel mensen gebruik maken van social media, is er volop inzicht in hun interesses, gedrag, demografie en beroepen.

Social advertising is dus erg geschikt om een specifieke doelgroep snel en effectief te bereiken. Zo kun je visueel opvallen bij je (potentiële) doelgroep, doordat je ze nauwkeurig kunt targeten. Content en design spelen hier een belangrijke rol in, kanalen om op te adverteren zijn YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIN, Pinterest, Snapchat, Spotify en TikTok.

Programmatic Advertising

Programmatic Advertising is ontstaan uit Display Advertising. Het houdt in dat je automatisch en in real-time advertentieruimte in kunt kopen. Deze inkoop kan gebeuren op basis van vooraf gemaakte afwegingen als type device, intentie en interactie van de gebruiker, tijdstip, weersomstandigheden, terugkerende klanten, online gedrag en kans op een aankoop op dat moment.

Marketplaces

Op online marketplaces bieden meerdere partijen hun producten of services aan. De marketplace brengt dan vraag en aanbod samen en faciliteert het proces, inclusief de transactie. Bedrijven betalen de marketplace een vergoeding per verkoop, vaak een percentage van de omzet.

Er bestaan verschillende type marketplaces:

  • Verticale marketplace: hier worden verschillende items van één productgroep verkocht, bijvoorbeeld tweedehands kleding. Een voorbeeld van een verticale marketplaces is The Next Closet.
  • Horizontale marketplace: hier worden er verschillende producten, merken of diensten verkocht, maar ze hebben allemaal iets met elkaar te maken. Een voorbeeld van een horizontale marketplace is Booking.com.
  • All-in-one marketplace: hier wordt vrijwel alles verkocht. Hierbij kun je denken aan Bol.com of Marktplaats.

Ben je aanwezig op een voor jou relevante marketplace? Dan kun je veel voordeel hiervan hebben. Bijvoorbeeld meer omzet in het binnen- en buitenland (marketplaces hebben ontzettend veel gebruikers), meer nieuwe klanten, aanwezig zijn op belangrijke Category Entry Points (de klantreis begint en eindigt steeds vaker op marketplaces) en het verhogen van de marketingeffectiviteit van je marketingmix.

Retargeting

Met retargeting, ook vaak remarketing genoemd, gebruik je gedragsdata van je websitebezoekers om ze buiten je eigen website nog een keer te bereiken met een advertentie. Denk bijvoorbeeld aan websitebezoekers die een product in hun winkelmandje stoppen, maar dan de website verlaten zonder af te rekenen. Dan is retargeting is een sterke manier van advertising om potentiële klanten toch over te halen tot een aankoop. Lees meer over retargeting in dit blog.

Feed-based Advertising

Feed-based Advertising is, zoals de naam al zegt, gebaseerd op een datafeed. Deze datafeed wordt ingezet om de juiste productinformatie aan te leveren aan bijvoorbeeld Google Shopping, marketplaces, affiliates en vergelijkingssites. De productfeed wordt door middel van een feed management tool aan deze platforms geleverd.

Affiliate Marketing

Affiliate marketing is het samenwerken met andere websites die jouw merk, producten of diensten door middel van banners, tekstlinks of datafeed promoten.Deze websites, ook wel affiliates of publishers genoemd, krijgen pas een vergoeding wanneer er via het promotiemateriaal een aankoop in jouw webwinkels plaatsvindt. Dit is een win-win situatie, zo krijgen de publishers een vergoeding en blijven ze gemotiveerd om relevant en waardevol verkeer naar jouw shop te sturen.

Vergelijkers

Als jij jouw merk wil positioneren als prijsvechter of juist jouw excellente product wil benadrukken, kunnen vergelijkingswebsites je daarin helpen. Je kunt onderscheid maken tussen twee soorten vergelijkers:

  1. Prijsvergelijkers
    Deze websites vergelijken producten en diensten volledig op de prijs. Wil je bij de top 3 goedkoopste aanbieders horen? Of juist aanwezig zijn als je relatief duur bent in de productklasse? Het formuleren van een goede strategie voor vergelijkingswebsites is hiervoor erg belangrijk.
  2. Productvergelijkers
    Deze websites zijn vaak minder gericht op de prijs, maar meer op de specificaties van je product of webshop. Ze laten bijvoorbeeld het assortiment van verschillende webwinkels door elkaar zien om inspiratie te bieden. Maar ze vergelijken ook productspecificaties, om zo jouw doelgroep te helpen met het maken van de beste keuze.

Kortom: genoeg keuze om aan de slag te gaan met digital advertising. Of het nu gaat om zichtbaarheid of conversies. Wil jij de volgende stap zetten in digital advertising? Onze experts helpen je graag!

Contact opnemen

Auteur

Als Content Specialist houdt Lorena zich binnen De Nieuwe Zaak bezig met het maken en verspreiden van content van De Nieuwe Zaak.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak