Marketplaces

Wees waar je klanten zijn.
Hoe marketplaces kunnen bijdragen aan jouw doelen zoals het realiseren van meer omzet, het bereiken van nieuwe klanten en een hogere marketingeffectiviteit.

BEKIJK DE VOORDELEN

Wat zijn marketplaces?

Online marketplaces zijn digitale platformen waarop meerdere partijen producten of services aanbieden. De marketplace brengt vraag en aanbod samen en faciliteert dit proces inclusief de transactie. Bedrijven betalen de marketplace een financiële vergoeding per verkoop, dit is vaak een percentage van de omzet. Er bestaan verschillende type marketplaces: verticale, horizontale en all-in-one.

Daarnaast zijn marketplaces open of gesloten. Amazon is bijvoorbeeld een open all-in-one marketplace, omdat ze vrij toegankelijk zijn en alle producten compleet aanbieden. Zalando is een verticale gesloten marketplace omdat zij uitsluitend actief zijn binnen fashion en niet iedereen toelaten op het platform. Booking.com is een horizontale marketplace, omdat zij naast hotels ook aanverwante services aanbieden binnen de reissector.

Waarom zijn marketplaces belangrijk?

De markt verschuift geleidelijk naar een platformeconomie waar grote online platformen vraag en aanbod door slimme algoritmes met elkaar verbinden via een digitale marktplaats. Voor de consument betekent dit gemak door een one-stop-shop ervaring bij een vertrouwde partij die de laagste prijs en beste ervaring biedt. Voor bedrijven betekent dit een machtsverschuiving die ten koste gaat van offline verkopen, kleine online webshops en de effectiviteit van platformen zoals Google. Deze ontwikkelingen bieden grote bedreigingen, maar ook grote kansen voor organisaties.

Gebruik de voordelen van marketplaces


Er zijn diverse voordelen van marketplaces waar je gebruik van kan maken.

Meer omzet in binnen en buitenland

Als je producten beschikbaar zijn op marketplaces, kun je hun miljoenen (internationale) gebruikers bedienen. Dat zorgt voor aanzienlijk meer omzet!

Meer nieuwe klanten

Marketplaces geven toegang tot een grote groep klanten die jouw producten mogelijk nog niet kennen. Zo laat je nieuwe klanten kennis met je maken via marketplaces.

Aanwezig op belangrijke Category Entry Points

Klantreizen beginnen en eindigen steeds vaker op marketplaces. Zorg dat je de hier aanwezig bent, zodat je deel uitmaakt van de klantreis van je klanten.

Verhoogt de marketingeffectiviteit van je marketingmix

Het toevoegen van marketplaces kan de effectiviteit van je totale marketingmix verhogen. De effectiviteit van huidige kanalen staat onder druk, waardoor marketplaces een goede toevoeging aan de mix kan zijn.

Profiteren van de volwassenheid en innovatiekracht van marketplaces

De slagkracht van marketplaces maakt dat ze voorlopen op sommige ontwikkelingen. Profiteer bijvoorbeeld van gestroomlijnde check-out flows, gepersonaliseerde content, AI-gedreven productaanbevelingen en de nieuwste betaalmethodes.

Een geschikte plaats om restvoorraden te verkopen

Als je restvoorraden hebt waarvoor je een afzetmarkt zoekt, kunnen marketplaces een uitkomst bieden. Bied restvoorraden aantrekkelijk aan op marketplaces.

De mogelijkheid om verschillende prijsstrategieën te voeren

Op marketplaces kun je een andere prijsstrategie voeren met minimale impact op bestaande loyale klanten op je eigen platform.

Hoe laat je marketplaces voor je werken?


De Nieuwe Zaak helpt je te bepalen of en hoe marketplaces voor je kunnen werken. Hiervoor bieden we diverse diensten aan.

Strategie

Een scan van de huidige en de gewenste situatie wordt vertaald naar een strategie die beschrijft wat de beste manier is om marketplaces voor jouw bedrijf in te zetten. Hoe ziet de business case er daarnaast uit, wat is het Break Even Point of Critical Mass.

Onboarding

Starten met marketplaces begint met een goede integratie tussen jouw business en marketplaces. Inventariseer of alle benodigde informatie boven tafel is, maak de technische koppelingen die nodig zijn en maak een kickstarter plan om echt te beginnen.

Management

Na de start gebruiken we het marketplaces vliegwiel om stap voor stap te groeien zonder het totaalplaatje uit het oog te verliezen. Begin met een kleine selectie producten, maak de content in orde, zet pricing en advertising op, verkoop je eerst producten en klantreviews, verzamel data en verbeter je aanbod.

Auditing

Ben je al actief op marketplaces? Om te kijken hoe je meer uit marketplaces kunt halen voeren we een quick scan uit. Hieruit volgt hoe marketplaces beter kunnen aansluiten bij jouw business.

De marketplace vliegwiel methode

Voor het optimaliseren van marketplaces werken we volgens ons eigen vliegwiel. Door klein en met de best presterende producten te starten, kunnen we direct leren, verbeteren en werken we aan een goede reputatie. Met deze focus optimaliseren we de product content, jagen we extra traffic aan met pricing en advertising maar houden de feedbackloop kort. Door continu dit proces te doorlopen en steeds meer producten toe te voegen ontstaat er een positief exponentieel effect. Dit geeft in onze ervaring het beste resultaat voor onze klanten.

“Door de verbinding te leggen met relevante handelsplatformen hebben we 10% incrementele omzetgroei gerealiseerd.

Door aanwezig te zijn waar de doelgroep zich in toenemende mate bevindt bereiken we een bredere groep hengelsporters. Naast de groei realiseren we ook nog extra omzet doordat we aanwezig zijn op de platformen en de doelgroep ons makkelijker weet te vinden.”

Klaas Poelarends, Online Marketing Manager
Raven Hengelsport

Met marketplaces kies je voor:

  • Meer omzet
  • Meer nieuwe klanten
  • Hogere effectiviteit van je marketingmix
  • Meer conversie
  • Een kanaal waar (potentiële) klanten hun klantreis beginnen
  • Volwassen, innovatieve en geoptimaliseerde platformen

Met De Nieuwe Zaak kies je voor:

  • 15 jaar digital commerce ervaring met kennis en ervaring op het gebied van marketplaces
  • 30 developers die helpen met het ontzorgen tijdens de technische onboarding en maatoplossingen voor je maken
  • 30 marketing specialisten die weten welke rol marketplaces vervullen in de kanaalmix, deze mix optimaliseren en tegelijkertijd sturen op de totale business case
  • Speciaal ontwikkelde data-gedreven producten op het gebied van product selecties, prijsstrategieën, monitoring en het continu meten van toegevoegde waarde
  • Een geleidelijke toetreding en management met de marketplace vliegwiel methode

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak