Yoastcon 2017: Wij waren er weer bij!

Kiara van Sörnsen de Koste   •  8 november 2017

Donderdag 2 november vond de tweede Yoastcon editie plaats. Een SEO conferentie georganiseerd door Yoast, voornamelijk bekend vanwege hun WordPress SEO plugin. Naast SEO voor WordPress staat Yoast ook bekend om hun algehele SEO kennis en expertise. Een event waar De Nieuwe Zaak graag bij aanwezig was. Het programma van Yoastcon bestond uit diverse sprekers zoals Joost de Valk, Karl Gilis, Laura Crimmons en Markus Tandler, die hun expertise deelden op het gebied van CRO & SEO, linkbuilding, copywriting, en de toekomst van Google. Kon je er niet bij zijn, en ben je toch heel benieuwd welke kennis gedeeld werd, lees dan vooral verder. Wie weet steek je er wat van op, misschien wist je het al, of wil je over onderstaande onderwerpen sparren met de specialisten van De Nieuwe Zaak. Indien dit laatste het geval is, laat het ons weten.

Why you fail at digital marketing – and what to do about it

Karl Gilis gaf een presentatie over “Why you fail at digital marketing – and what to do about it”. Een paar citaten:

“If you target the average visitor, you get average results”.
Met andere woorden: leer je doelgroep en bezoekers echt kennen. Kijk niet alleen naar de website statistieken van de gemiddelde bezoeker, maar kijk vooral naar de successen en mislukkingen die de statistieken je laten zien. Kijk bijvoorbeeld naar het gedrag en de interesses van de bezoekers die de meeste tijd besteden op je website.

Over de rechterbalk op websites: the graveyard of the internet”.
Uit onderzoek van AGconsult blijkt dat 40% tot 80% van de internetgebruikers linkjes en knoppen niet ziet staan als het aan de rechterkant van je pagina staat. Mensen lezen tenslotte van links naar rechts. Staan jouw call to actions en conversie knoppen aan de rechterkant? Probeer dan middels een A/B test te onderzoeken waar je meer succes mee behaald; aan de linkerkant of aan de rechterkant.

We like to add stuff…don’t
Hierover sprak Karl met betrekking tot de navigatie van een website. Zet alleen datgene erin dat dienend is om je bezoekers verder op weg te helpen. Zet vooral niet alles erin. Net zoals uit onderzoek blijkt dat de rechterbalk een conversie killer kan zijn, kan een niet al te uitgebreide navigatie leiden tot meer succesvolle resultaten.  Voor alles geldt: test wat het beste werkt voor jouw website door middel van A/B testen.

Over productpagina’s: verdiep je in je product. Waarom zou je het kopen? Welk probleem lost het op? Een mooi voorbeeld tijdens de presentatie was wanneer je op zoek bent naar een benzinestation. Merendeel van de tankstations’ sites beschrijven (boven de vouw), over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld over de lekkere broodjes die je kunt kopen of over sociaal maatschappelijke initiatieven waarvoor de organisatie zich inzet. Wanneer je op zoek bent naar een benzinepomp, zit je hoogstwaarschijnlijk in de auto en wil je de dichtstbijzijnde tankstation vinden en het liefst betaal je niet de hoofdprijs. Dit is de behoefte van de doelgroep van tankstations, biedt deze informatie dan ook prominent aan.

Karl: “Wees niet egocentrisch”. Vraag jezelf niet af wat het doel van je website is, maar wat het doel van jouw bezoeker is.

Structuring a link building campaign for success

Laura Crimmons gaf een presentatie over linkbuilding en begon met “we are not doing it for the links anymore (…), now we also do it for traffic, conversion and sales”.

Om goede SEO resultaten te behalen heb je onder andere links naar je website nodig. Vroeger bestond linkbuilding sec uit het verkrijgen van een linkje naar je site, daar draaide het om. Later, dankzij de pinguïn update van Google, was het verkrijgen van simpelweg linkjes niet voldoende om hoger te ranken.
De linkjes moesten natuurlijk verkregen, relevant en waardevol zijn voor de gebruiker. Linkbuilden, volgens de richtlijnen van Google, werd zeer tijdrovend. Als je beseft dat een linkje tegenwoordig meer oplevert dan alleen een weg naar je website, en het dus traffic, conversie en sales oplevert, loont het om erin te investeren.

Laura geeft het publiek van Yoastcon een aantal tips mee, waaronder deze twee:

  1. Ontdek waar de doelgroep zich bevindt
    Een linkje krijgen van een website waar je doelgroep niet te vinden is, zal weinig bijdragen aan veel traffic, conversie of verkopen. Een linkje vanaf een website waar ze wel te vinden zijn, heeft veel meer potentie tot succes. Maar hoe zorg je ervoor dat je de doelgroep online vindt?

Een tip van Laura: kijk bijvoorbeeld eens mee met een paid team, zij hebben over het algemeen de beste data om je doelgroep te vinden. Zij moeten tenslotte betalen om de juiste mensen te bereiken.

2. Bedenk leuke content onderwerpen met brainwriting

De doelgroep vinden is één ding, maar hoe trek je ze aan? Met waardevolle content. Alleen soms kun je spaak lopen bij het bedenken van dergelijke content. Een andere tip van Laura is om middels brainwriting (een brainstorm methode) met een groepje mensen, bijvoorbeeld 4 mensen, ideeën te bedenken. Dit werkt als volgt: je hebt een vel papier nodig en verdeel dit in kolommen en rijen. Hoeveel mag jezelf bepalen. De eerste persoon beschrijft kort een idee en mag daar 5 minuten over doen, vervolgens krijgt de tweede persoon hetzelfde vel en mag binnen 5 minuten een aanvulling op het idee geven of een nieuw idee ernaast schrijven. Binnen 30 minuten heb je tal van ideeën verzameld voor leuke content, waarmee je waardevolle links kan krijgen.

Ok, Google

Marcus Tandler gaf zijn presentatie over de toekomst van Google. Met meer dan 300 PowerPoint slides nam hij het publiek mee in de toekomst. Een belangrijk onderwerp was kunstmatige intelligentie en dat Google’s Rankbrain gemaakt is om gebruikersintentie te begrijpen, wat leidt tot het beter begrijpen van zoekintenties.

Het beter begrijpen van zoekintenties houdt in dat verschillende zoekopdrachten hetzelfde kunnen betekenen. Zoals de zoekopdracht “Chinees restaurant Zwolle” hetzelfde betekent als de zoekopdracht “waar zit in Zwolle een Chinees restaurant”. Zoals je ziet is de tweede zoekopdracht een stuk langer dan de eerste. Google is druk bezig met Rankbrain volledige zinnen te laten begrijpen zodat dit te gebruiken is om voice search succesvol te maken. Met voice search heb je tenslotte langere zoekopdrachten en zijn er verschillende manieren om hetzelfde te zeggen, zoals in mijn voorbeeld hierboven. De voorspelling is dat over een aantal jaar 50% van alle zoekopdrachten, door voice search gedaan wordt.

Over kunstmatige intelligentie, internet of things en Google gaf Marcus een mooi citaat, wat tevens een mooie slotzin is voor dit verslag van Yoastcon.

The future of Google is not about people finding things, but things finding people

Kiara van Sörnsen de Koste is Inbound Marketing Consultant. Binnen de Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de inzet, ontwikkeling en strategie van Content Marketing, SEO, Social Media en Online PR.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak