ecWeekend – het belangrijkste e-commerce nieuws van week 3

ecWeekend – het belangrijkste e-commerce nieuws van week 3

Marc de Groot   •  17 januari 2014

De strijd om online advertentiebudgetten, hoe PayPal het voltooien van online aankopen nog toegankelijker maakt en hoe één van de meest voorkomende afhaak-momenten in het winkelmandje voorkomen kan worden. Ook deze week staat ecWeekend weer vol met de laatste ontwikkelingen en praktische tips om je conversie te verhogen. 

Nu ook targeting op e-mailadressen mogelijk op Twitter

Adverteren op Twitter wordt steeds relevanter

De strijd om het online advertising budget is in volle gang. En ook Twitter blijft innoveren om adverteren op hun platform nog relevanter te maken. Vanaf deze week is het mogelijk om promoted tweets of accounts te targetten op basis van e-mailadressen. Een zet waarmee Twitter hoopt de concurrentiestrijd met Facebook nog beter aan te kunnen. Marketingfacts zet uiteen hoe targetten op basis van e-mailadressen in zijn werk gaat.

Facebook stopt met gesponsorde berichten

Een lichtelijke hype was het wel: producten verkopen via Facebook. Toch stierf de Facebookshop een voortijdige dood. Grote Amerikaanse e-tailers als GAP, Gamestop en JC Penney die hun Facebookshop groots aankondigden, haalden hem stilletjes weer offline. Was de tijd niet rijp? Of is het direct verkopen van spullen op Facebook hetzelfde als mensen koopwaar aanbieden terwijl ze gezellig aan de borrel zijn in een café?

Dan maar de pijlen volledig op display advertising. Facebook maakte het mogelijk dat je niet alleen je advertentie aan de rechterkant van een profiel kon tonen, maar ging banners tonen in mensen hun timeline. Als ware het een statusupdate van een goede vriend. Helaas. Mensen vinden Facebook leuk, maar aan gesponsorde timeline berichten hebben ze bijna net zo’n hekel aan als Candy Crush uitnodigingen.

De gesponsorde berichten gaan verdwijnen. Mooi, maar what’s next? PPC Hero zet uiteen wat deze ontwikkeling precies betekend voor adverteerders op Facebook.

De oorzaak van massale afhaak in je winkelmand

macys promo page

Als webwinkelier ben je continu bezig om bezoekers tot klant te converteren. Salesfunnels worden tot in detail geoptimaliseerd, met een focus op zo min mogelijk ruis en afleiding ten aanzien van het doel. Maar wist je dat de meeste webwinkels een element in hun winkelmand hebben dat bezoekers massaal de website doet ”verlaten”? Jonathan Chen legt op Kissmetrics 
uit om welk element het gaat en hoe 
je er voor kunt zorgen dat minder
bezoekers in deze cruciale fase alsnog uitstappen.

Inspelen op de ontwikkelingen in privacy

Er is veel negativiteit ontstaan rondom het privacybeleid van Google. Ze weten immers ‘’alles’’ van je, en waar gaat het heen met onze privacy? Wordstream bekijkt de hele kwestie eens vanuit een ander perspectief. Een interessante denkwijze over hoe je als marketeer toch voordeel kan halen uit deze veelbesproken ontwikkelingen.

Omni-channel en local SEO in 2014

De combinatie tussen online en offline is erg belangrijk voor webwinkels die ook fysieke vestigingen hebben. Omdat Google steeds beter de intentie van een zoekopdracht kan achterhalen, worden zoekopdrachten met een lokale intentie steeds beter herkend. Google toont hierbij steeds meer lokale resultaten, uit de regio van de persoon die de zoekopdracht doet. Een enorme kans voor webwinkels met fysieke vestigingen dus! In dit artikel op Search Engine People worden aan aantal belangrijke local SEO kansen voor 2014 besproken.

De toekomst van PayPal: In één klik een aankoop, betaling en verzending realiseren!

PayPal wordt steeds populairder bij Nederlandse webwinkeliers. Een groeiend aantal consumenten ontdekt het gemak van het betalen met Paypal en zien deze betaalwijze steeds meer terug bij webshops. In 2014 zal PayPal wereldwijd een totaal nieuw ontworpen afrekenproces aan gebruikers aanbieden.

PayPal zegt een methode te hebben ontwikkeld om dit proces eenvoudiger te maken. De consument zal bij dit nieuwe proces in een iframe het betalingsproces bij PayPal verder kunnen doorlopen na het inloggen. Hierdoor zal de webshop niet tijdelijk verlaten worden en zou een e-tailer de omzet kunnen vergroten. Bovendien wordt het dit jaar mogelijk om met je PayPal account in te loggen in webwinkels waarmee het klikken op de bestelbutton op een productpagina direct een aankoop en verzending bewerkstelligd. De  nieuwe methode zou overigens ook op de meeste smartphones en tablets werken. Lees het volledige artikel op paypal-forward.com.

Frankrijk stelt verzendkosten voor boeken verplicht

We consumeren met z’n allen steeds meer informatie via het internet. Toch blijven boeken een nog altijd populaire bron van informatie of vermaak voor de consument . Maar in een wereld waarin boeken steeds vaker online worden besteld, moeten de traditionele boekhandel het nog wel eens ontgelden. Helemaal als internetgiganten als Amazone goedkopere prijzen combineren met gratis verzending! Techcrunch verteld ons hoe Frankrijk haar literaire branche beschermt met ‘’Anti-Amazone wetgeving’’.

Goed weekend!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak