ecWeekend – Het belangrijkste <br/>e-commerce nieuws van week 2

ecWeekend – Het belangrijkste
e-commerce nieuws van week 2

Marc de Groot   •  10 januari 2014

Concrete tips voor het verhogen van de orderwaarde, hoe smartphones bijdragen aan je omnichannel strategie en waardevolle lessen van Fab.com CEO Jason Goldberg.
Ook deze week bracht ons team van e-commerce experts de belangrijke en relevante ontwikkelingen in e-commerce land samen!

16 waardevolle lessen voor e-commerce start-ups

Waardevolle e-commerce trajecten bestaan uit zó veel meer dan het simpelweg optuigen van een webwinkel. In een branche met stevige concurrentie kan het lastig zijn om een positie in de markt te veroveren. Een problematiek waar veel e-commerce start-ups mee te maken krijgen. Jason Goldberg, oprichter en CEO bij Fab.com, beschrijft zijn ervaringen op Betashop.com. Een waardevol en eerlijk artikel waar iedere e-commerce
start-up zijn voordeel mee kan doen!

Linkbuilding in 2014: Hoe het wél moet

Links zijn nog steeds één van de belangrijkste onderdelen van het Google algoritme. Het kopen van links met als doel hogere SEO posities in zoekresultaten is niet toegestaan. Google wordt steeds beter in het herkennen van links die niet haar richtlijnen voldoen, en treedt hier hard tegen op. Search Engine Watch gaat in op wat wel de juiste manier voor linkbuilding is in 2014.

15 punten voor het verbeteren van je laadtijd

Dat laadtijden van essentieel belang zijn voor webwinkels brachten we al meerdere malen ter spraken. Uit onderzoek blijkt dat webwinkels die kampen met een laadtijd van meer dan 4 seconden, daar ongeveer 25% van hun bezoekers op kwijtraken! Dit resulteert in veel, onnodig misgelopen omzet. Tenzij je aanbod zo utopisch is dat bezoekers je producten kosten wat kost willen hebben natuurlijk. Kissmetrics zet 15 oorzaken van lange laadtijden op e-commerce sites op een rij. Want voorkomen, is beter dan genezen!

5

E-mailmarketing, big data en engagement

Eigenlijk zijn e-mailmarketeers stiekem diep van binnen ook databasemarketeers. Als je e-mailmarketing goed wil uitvoeren ben je een persoon van de details, en eigenlijk ook een perfectionist. Niets is zo secuur als e-mailmarketing, want hier heb je de mogelijkheid op persoonsniveau je klant te boeien. E-mailmarketing gaat verder dan hoe zit de e-mail eruit. Smoelt de e-mail lekker, en biedt hij genoeg informatie en call to action voor de klant om de volgende stap in te gaan? Met name voor webwinkels is die volgende stap/klik van belang. Maar wordt er wel optimaal gebruik gemaakt van de data die er is? Carol Wolicki van RedPointGlobal heeft op Data Informed tips op een rij gezet om zowel Big Data als Small Data goed te kunnen gebruiken om de klantervaring te verbeteren en naar een hoger niveau te brengen.

Uitspraak in oud affiliate marketing geschil

Daisycon is het afgelopen jaar meerdere malen in het nieuws geweest omwille van een rechtszaak tussen het affiliate netwerk en één van haar publishers. De publisher adverteerde in 2009 op de merknaam 123inkt.nl, zonder dat zij hier de rechten voor bezat. Resultaat: grote verkeersstromen naar 123inkt.nl en een fikse vergoeding voor de publisher. Hoewel Daisycon niet aansprakelijk wordt gehouden voor de activiteiten van haar publishers, stelt de rechter dat zij zich niet voldoende heeft ingespannen bij het toezicht houden om dit probleem te voorkomen. Conclusie: wees kritisch op je campagnes, en overleg indien mogelijk met het affiliate netwerk over wat wel en niet wettelijk is toegestaan. Lees de volledige uitspraak van de rechter op Affiliateblog.nl.

8 goede voornemens voor Social Media webcare

De eerste maand van een nieuw jaar staat altijd in het teken van goede voornemens. Het kan geen kwaad om naast je persoonlijke voornemens, ook eens goed te kijken naar de ‘bad habits’ van je bedrijf! Social Media Today helpt je alvast een stukje op weg. Met hun 8 goede voornemens kun jij in 2014 social media webcare compleet integreren in de klantenservice.

Verhoog je orderwaarde met het decoy-effect

Zonder twijfel een situatie waar we allemaal wel eens in hebben gezeten:  je gaat op pad om product A te kopen, om vervolgens met product B thuis te komen. Wel iets duurder, maar volgens de verkoper een veel betere koop met maximaal waar voor je geld. Ook in de online wereld wordt dit psychologische effect volop ingezet. Paul Olyslager toont ons het decoy-effect. Een pragmatische wijze om klanten te overtuigen / sturen richting een product, om zo je orderwaarde te verhogen.

De beste dag voor e-mail campagnes is…

Als e-mailmarketing ben je altijd op zoek naar de meest rendabele dag om je campagnes te verzenden. Aangezien dit volledig doelgroep-gebonden is, valt er geen ultiem en alleszeggend antwoord op de geven. DM Mediaplein combineerde verschillende onderzoeken en zet uiteen hoe jij de meest rendabele dag voor jouw e-mailmarketing campagnes kunt achterhalen!

Offline aankopen beïnvloed door smartphones

Over omnichannel gesproken! Consumenten grijpen steeds vaker hun mobiel voordat ze een offline aankoop doen. Ze checken reviews en prijzen. Dan is het natuurlijk wél zaak dat de content mobiel beschikbaar en goed leesbaar is. Weer een bewijs dat responsive design een must is in een omni-channel aanpak! Bezoek Retailnews voor het volledige artikel.

CoolBlue blijft Nederlands e-commerce sprookje

Het in 1999 door 3 jonge knapen opgerichte CoolBlue is en blijf een Nederlands e-commerce sprookje. Door zichzelf iedere keer opnieuw uit te vinden (eerst aparte shops, nu alles onder de overkoepelende CoolBlue paraplu) en zich te fixeren op expertise en een zowel breed als diep assortiment), blijft deze online reus groeien. Met als
resultaat dat de omzet in 2013
groeide naar 248 miljoen euro!
Retailnews zet de ontwikkeling
van CoolBlue in 2013 uiteen.

Winnaars Dialogue Marketing Awards 2014 bekend

Op 9 januari was onze kersverse collega Roger van Kampen aanwezig op de uitreiking van de Dialogue Marketing Awards 2014 van de DDMA. De drie genomineerden voor de Dialogue Marketeer of the Year 2014 award waren Michiel de Bakker (Robeco), Christiaan Koenders (ING Nederland) en Ralph Nieuwland (Obvion). Ze hebben de cases gepresenteerd en de winnaar is bekend. Nieuwsgierig wie er gewonnen heeft? Lees dan het complete verslag van DDMA.

Goed weekend!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak