Eventverslag: Emerce Conversion 2017

Eventverslag: Emerce Conversion 2017

Mike Wilms   •  26 april 2017

Donderdag 13 april vond het Conversion event van Emerce plaats in pakhuis de Zwijger in Amsterdam. ‘Betere conversie in één dag’ was het thema en met (internationale) keynotes, interessante case studies en ronde tafel workshops beloofde het een interessante dag te worden.

Ons CRO team was aanwezig en heeft een hoop mooie inzichten mee terug genomen! Deze delen we graag, dus lees verder voor ons eventverslag:

Manuel da Costa (Effective Experiments) – The Three Pillars of running a successful optimization program in your company
Hoe weet je of een bedrijf echt klaar is om te gaan optimaliseren? Dan hebben ze de juiste mensen in huis (People), een helder optimalisatieproces in kaart én in werking (Process) en last but not least: optimalisatie heeft prioriteit (Priority). Stakeholders zien het nut in van optimalisaties en zijn bereid er in te investeren en optimaliseren zit helemaal ingebakken in de bedrijfscultuur, zoals bijvoorbeeld bij Spotify. Op die manier zorg je ervoor dat dit niet de bottleneck wordt van je optimalisatie.

Hazjier Pourkhalkhali (Optimizely) – World class optimization: Benchmarking 1.000+ Testing programs
Een team van A/B-testing tool Optimizely analyseerde ruim een jaar lang meer dan 1.000 experimenten in haar platform. De belangrijkste inzichten werden tijdens Emerce Conversion door Hazjier gepresenteerd. Zo is bijvoorbeeld gebleken dat A/B-testen op websites waar een Analytics platform en Heatmap tools zijn geïmplementeerd ongeveer 12% succesvoller waren dan anderen op websites.

Wist je bijvoorbeeld ook dat de meest succesvolle experimenten:

  • Meer dan 100k bezoekers per variatie hebben?
  • Meer dan 50 regels code per variatie hebben?
  • Meer dan 7 doelen hebben ingesteld?
  • Meer dan 3 variaties testen?

Daniel Markus (Clickvalue) – Eerst mikken en dan schieten: met vooronderzoek meer rendement uit A/B-testen
Aan de hand van voorbeelden presenteerde Daniël hoe hij heeft ervaren dat het uitvoeren van vooronderzoek vaak belangrijker is dan de A/B-testen zelf. Door vooronderzoek te doen krijg je namelijk inzicht in de knelpunten en concrete conversieproblemen die bezoekers ondervinden. Vervolgens ga je samen met je team oplossingen voor deze problemen bedenken om deze conversieproblemen op te lossen. Wanneer je denkt de perfecte oplossing te hebben gevonden ga je dit A/B-testen. Op deze manier heb altijd een succesvolle test. Natuurlijk niet áltijd een winnende variant, maar wel altijd een learning!

Chris Out en Hans Scheffer – Round Table Workshop: Hoe haal je het maximale uit je groeiteam?
Een growth team moet één belangrijke KPI nastreven, One Metric That Matters (OMTM). Alles wat je doet draait om die metric en hierop word je afgerekend. Deze metric heeft waarschijnlijk te maken met hoe je waarde toevoegt voor de klant. Bij zo’n metric is het belangrijk dat je het eens bent over wat succes dan precies is. Hang concrete waarden van deze KPI aan wanneer het heel slecht/slecht/gemiddeld/goed/heel goed gaat.

Bas Jansen & Karen Carbonez (Google) – The Future of Mobile Conversion Optimization
In de afgelopen jaren is mobile enorm belangrijk geworden en betekent mobile lang niet altijd alleen maar een smartphoneschermpje meer. Zo gaf Google aan dat voice search steeds populairder wordt. Daarnaast is laadtijd op mobile nog belangrijker, omdat niet alle gebruikers een stabiele internetverbinding hebben maar gebruik maken van mobiele databundels met onderweg soms beperkt bereik.

Take aways:

  • Websites met een laadtijd onder één seconde converteren 27% beter dan websites met een laadtijd van langer dan één seconde.
  • 67% van alle bytes bestaat uit afbeeldingen. Verbeter dit door je afbeeldingen te comprimeren en je workflow rondom afbeeldingen te verbeteren. Maak één persoon of team verantwoordelijk voor de sitesnelheid.
  • 20% van alle zoekopdrachten (op dit moment al!) zijn voice search opdrachten!
  • Dat image search steeds populairder wordt? Maak een foto van je mooie paar schoenen en vind een paar dat erop lijkt.
  • Binnen drie jaar zal zelfs 50% van alle zoekopdrachten via voice of image search gaan.
  • Google heeft een API.ai, om voice search op je website te implementeren.

Olivier Tardieu (Eyeopen.nl) – Case Study: Growth Hacking & Conversie optimalisatie
Olivier heeft met zijn bedrijf eyeOpen Hypotheekadvies voornamelijk ingezet op organisch verkeer door content marketing. Succes door inbound in een wereld van ondoorzichtigheid en gebrek aan informatie tijdens het traject om een huis te kopen. Door te weten wat bezoekers nodig hebben, kun je hier naadloos op aansluiten en hier heel goed in worden.

Angie Schottmuller (Interactive Artisan) – Growth Avengers: Uniting IT & Marketing Teams to Kicka$$
Angie vertelde over haar ervaringen in de samenwerking tussen IT en marketing. Vaak zitten deze afdelingen niet goed op één lijn terwijl ze uiteindelijk dezelfde belangen hebben. Om succesvol samen te werken is het dan ook belangrijk dat je dezelfde taal spreekt en weet wat de ander bezig houdt. Alleen dan kan je effectief samenwerken en begrijp je elkaar. Vraag dus eens naar de hobby’s van een ander en zoek naar gemeenschappelijke interesses.

Take aways:

  • Ga écht samenwerken!
  • Optimaliseer eerst je team, daarna pas je website.
  • Creëer KPI’s met een succes verwachtingsschaal met als doel om verwachtingen te managen.

En we sluiten af met een quote van de week (het toppunt van autoriteit):
“Als wij het niet hebben, dan wil je het niet”

Mike Wilms is CRO en Testing Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van de usability (mede door het uitvoeren van A/B-testen) en conversie kracht van webshops.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak