Eventverslag: Friends of Search (SEA edition)

Eventverslag: Friends of Search (SEA edition)

Arjan Wellen   •  17 februari 2017

De 4e editie van Friends of Search vond plaats op 16 februari in de Kromhouhal in Amsterdam. Op hun eigen website spreekt Friends of Search van “meer internationale sprekers dan ooit” en een “..niet te missen congres voor (online) marketeers en SEO/SEA specialisten in de Benelux”. Update: De presentaties zijn inmiddels toegevoegd.

Met 18 Engelstalige sprekers verdeeld over een SEO en een SEA zaal was er aan waardevolle informatie geen gebrek. Was je er niet bij? Hieronder lees je de SEA-samenvatting met de belangrijkste punten per spreker. SEO heeft ook een verslag geschreven!

Kate Adams – From Mobile first, to AI first

Kate Adams (Head of Media & Measurement Specialists NL – Google) sprak over de shift de komende jaren van “mobile” first naar “AI” (artificial intelligence) first. Afgelopen jaren en hedendaags nog steeds loopt Google fors te hameren op “mobile” first. De kansen, het potentieel en de noodzaak van mobile zien veel bedrijven echter denkt nog maar een klein percentage van alle bedrijven daadwerkelijk vanuit een “mobile first” gedachte wanneer het aankomt op Search. En dan staat de de volgende grote “shift” alweer voor de deur, namelijk artificial intelligence. Google gaat de komende jaren “all in” op artificial intelligence, aldus Kate Adams. Search wordt meer en meer spraakgestuurd en ook image search wordt steeds populairder. In de Verenigde Staten worden ruim 20% van alle zoekopdrachten al spraakgestuurd verricht. De tijden van gebruikers afvangen op je exact match zijn voorbij. Customer journey’s worden door de ontwikkeling van mobile en artificial intelligence complexer. Voor SEA specialisten is het onderhouden van campagnes handmatig niet meer te doen. Computers en algoritmes zijn veel beter in staat beslissingen te nemen. Stel daarom als SEA specialist voortdurend de vraag wat er al geautomatiseerd kan worden. Word de engineer van Search!

Takeaways:

  • Maak gebruik van product-feeds
  • Herzie campagne doelen en KPI’s
  • Herzie account structuur (laat het over aan automatisering)
  • Automatiseer zoekwoorden, advertenties en biedingen
  • Gebruik dynamic Search ads!

Arianne Donoghue – Moving Towards Audiences in a Keyword-Based WorldBlog

Arianne Donoghue nam ons vandaag mee in de ontwikkelingen omtrent doelgroepen in een op zoekwoord gebaseerde wereld. Momenteel zijn zoekwoorden nog steeds erg belangrijk voor Paid Search. Toch worden doelgroepen steeds belangrijker om ‘de juiste’ gebruikers te targeten. Hoe identificeer je doelgroepen en hoe pas je deze toe in een search/social campagne?

Takeaways:

  • Focus je op de meest waardevolle inzichten met de meeste impact
  • Combineer segmenten, bijvoorbeeld: geslacht-leeftijd met product verkopen
  • Meestal wordt de focus gelegd op converters. Focus je ook vooral op non-converters. Vaak valt hier nog meer inzicht te behalen
  • Plaats voor Facebook altijd een pixel om waardevolle inzichten te krijgen in de doelgroep
  • Gebruik e-maillijsten om het gedrag van doelgroepen via verschillende mailings te herkennen
  • Identificeer klanten door gebruik te maken van AdWords Insights. (bijv. demografische kenmerken, locatie en apparaat gebruik)
  • En en maak vooral ook zelf eigen affiniteit doelgroepen
  • Analyseer verschillen per leeftijd per apparaat.

Tara West – Unlocking the true potential of RLSAS with GA

Tara West (head PPC Etch UK) sprak over het potentieel van RLSA (Remarketing Lists for Search) door de integratie met Google Analytics. Hierdoor is het mogelijk om lijsten te ontwikkelen gebasseerd op events – downloaden whitepaper, inschrijven nieuwsbrief – , gedrag – bijvoorbeeld bouncerate, time on site – en intenties – 5 productpagina’s of meer– van de bezoeker. Door deze specifieke kenmerken van je audience te segmenteren kun je een relevantere vervolg boodschap laten zien binnen de customer journey. Dit zorgt ervoor dat budgetten effectiever worden ingezet. Een quick win om direct toe te passen zijn de Smart Lists. Zet Smart Lists in om biedingen te maximaliseren voor gebruikers waar de kans het grootst is op een conversie. Deze lijst is gebaseerd op kenmerken van gebruikers zoals locatie, device, browser en sessieduur. Een ontwikkeling richting een machine learning future.

Alain Manche – How TUI wins with market driven digital strategy

TUI Benelux maakte met succes een verschuiving in hun digitale marketing strategie. De verschuiving ging van een capaciteit-gedreven aanpak naar een aanpak die marktinzichten als uitgangspunt heeft. Met deze marktontwikkelingen kan TUI tijdig en waarnodig hun capaciteit verschuiven. Zo constateerde TUI vorig jaar dat er meer gezocht werd naar Kaap Verdië als vakantiebestemming en minder gezocht werd naar Griekenland als vakantiebestemming. Geen probleem! Dan gaan er gewoon minder vliegtuigen naar Griekenland en deze worden dan ingezet om naar Kaap Verdië te gaan.

Takeaways:

  • Market Driven
  • Maak gebruik van Google Trends
  • Gebruik de diensten van Google om jouw diensten te verbeteren
  • Luister naar gebruiker – Haak in op markttrends – wees innovatief

Tor Thompson – Characterising Search: Building Character with Bing Ads

Bing heeft het afgelopen jaar door Windows 10 een groei gecreëerd. In Nederland wordt nu 9% van de zoekopdrachten via Bing gedaan. Verder is Bing vooral bezig geweest met het overnemen van de mogelijkheden en inzichten die AdWords biedt. Daarnaast zijn ze ook bezig met creëren van een ‘eigen karakter’ in de wereld van ‘search’.
Bing laat zien dat ze stappen aan het maken zijn door het gebruik van AI (Artificial Intelligence). Voorbeelden zijn het lezen van tekst en herkennen van foto’s. Ze zijn zelfs al zover dat emoties kunnen worden herkend waardoor bijvoorbeeld blinden meer informatie kunnen krijgen over hun omgeving. AI is een verlengstuk van de omgeving.

Bekijk hier de presentatie van Tor Thompson.

Ryan Fitzgibbon – Man & Machine: The Role Of Search Practitioners Utilizing Technology

Ryan maakt duidelijk dat de toenemende mogelijkheden voor adverteren het onmogelijk maken om nog handmatig alle campagnes te beheren. Marketeers besteden nu nog veel tijd aan het downloaden van data en genereren van rapporten, zoekwoordenanalyses en aanpassen van biedingen, zoekwoorden toevoegen/uitsluiten en het schrijven van advertentieteksten. Data, technologie en mens moeten efficiënt samenwerken. Technology kan helpen bij het aansturen van campagnes met behulp van eigen data, denk aan marges en klantinformatie, waarbij de mens de strategie en invulling van campagnes bepalen. De rol van de marketeer zal veranderen.

Takeaways:

  • Handmatig werk wordt vervangen door technologie en systemen
  • Marketeers identificeren (potentiële) doelgroepen
  • Marketeers onderzoeken attributiemodellen tussen kanalen
  • Marketeers analyseren Online-Offline invloeden
  • Marketeers analyseren aankoopgedrag van consumenten

Een hoop indrukken, kennis, praktische tips en vrienden. Een mooie oogst na een dag Friends of Search.

Lees ook onze SEO-samenvatting van dit event!

Arjan Wellen is Online Advertising Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met de inzet en optimalisatie van SEA, Display Advertising en Social Advertising voor optimaal rendement uit het marketing budget.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak