Eventverslag: NIMA Marketing Day 2017

Merlinde Blei   •  27 juni 2017

Op 20 juni reisde een kleine delegatie van De Nieuwe Zaak af naar DeFabrique in Maarssen voor de NIMA Marketing Day. Een geweldige locatie voor een eveneens geweldige dag vol marketing inspiratie. Twee keynotes, met daarna vijf opeenvolgende rondes (met per ronde keuze tussen tien verschillende thema’s) boden voor ieder die werkt en leeft in marketing wat wils. We bieden je graag een kijkje in deze inspirerende dag:

Voedselmarketing voor dummies
Teun van de Keuken – Initiatiefnemer Tony’s Chocolonely

Hoe verkoop je een goedkoop, vies, onnatuurlijk en ongezond product alsof het om een goed waar gaat? In zijn voedselmarketing sessie voor dummies amuseert Teun van de Keuken ons met veel voorbeelden die ons de waarheid achter mooie marketingverhalen op voedselverpakkingen laten zien. Lachend als een boer met kiespijn beseffen we hoe alleen de woorden ‘natuurlijk’, ‘gezond’, ‘oorsprong’ en ‘vers’ op een verpakking ons al doen geloven dat het om een goed product gaat.

No conflict, no story. Brand engagement in het ‘split second’ tijdperk
Gijsbert Vijn – Lemon Scented Tea

Als algoritmen in de toekomst de keuzes van consumenten gaan sturen en voorspellen, wat gaan wij als marketeers dan doen? Gijsbert Vijn geeft ons het antwoord: zorgen dat we in de harten en hoofden van consumenten komen en blijven. Emotie is daarom ‘king’. Ons reptielenbrein is hierin heel belangrijk. Het werkt onbewust, snel en instinctief en moet geraakt worden om iets te onthouden. Zonder emotie wordt het reptielenbrein niet geraakt.

Conflict zoals ook in films, met een held, tegenstander, duidelijk doel en de middelen om dit te bereiken, is volgens Gijsbert heel belangrijk voor engagement en emotie. Zonder conflict is er eigenlijk geen verhaal. Engagement is vervolgens weer heel belangrijk om aankopen te sturen. Daarom moeten wij als marketeers mensen echt raken middels conflict en emotie. Dus vind je conflict, maak er een verhaal van dat het kompas van- en de relevantie in je merk vormt en vertel het op verschillende manieren.

Offline en online media gescheiden = weggegooid geld!
Pieter Voogt – PauwR

Hoe stop je met het verspillen van mediabudget? Pieter Voogt vertelt ons waar het vaak fout gaat. Bij het ontbreken van een strategie bijvoorbeeld; een duidelijk stapsgewijs plan voor het bereiken en converteren van potentiele klanten door middel van de See-Think-Do-Care fasen. Of wanneer afdelingen worden afgerekend op doelen die niet relevant zijn; ‘’Not everything that counts can be counted and not everything that can be counted counts’’. Een derde voorbeeld is een gebrek aan communicatie. Zet mensen bij elkaar. Laat ze bespreken welke doelstellingen voor hen van belang zijn. Zo ontstaat meer begrip en een duidelijk plan. Of tot slot verkeerde verwachtingen; offline en online niet combineren zorgt ervoor dat ze van elkaar niet weten wat van belang is.

Hoe moet het volgens Pieter dan wel?

  1. Zet bureaus en afdelingen samen aan tafel
  2. Start je campagne met het maken van de eindrapportage. Bespreek deze met alle afdelingen en bureaus.
  3. Manage de verwachtingen bij de DMU. Gebruik hiervoor See-Think-Do-Care en KPI’s per fase
  4. Check of doelen en bonussen van afdelingen en bureaus in lijn zijn met de (digitale) mediastrategie

CORTINA over trendy fietsen, een unieke propositie en keuzes maken!
Chantal Groot Kormelink – Cortina

Chantal Groot Kormelink neemt ons mee in de stappen die Cortina heeft gezet om succesvol te worden in een markt die overvol is. Zo vertelt ze hoe Cortina terug naar de tekentafel moest om haar identiteit te bepalen, waar nu alles wat het merk doet aan wordt getoetst. Ook vertelde ze hoe vervolgens de propositie werd uitgedacht: wat gaan we beloven aan de klant? En tot slot niet onbelangrijk: hoe door middel van campagnes deze identiteit en propositie vervolgens ook worden waargemaakt. Innovatie, de behoeften van de klant, branche overstijgend werken en het maken van keuzes zijn in dit proces van groot belang.

Contentmarketing is van iedereen
Yvonne Nassar – RAI Amsterdam

Content marketing is van iedereen, dat is de boodschap van Yvonne Nassar, hoofd van Marketing & Innovation bij RAI Amsterdam. Yvonne neemt ons mee in de wereld van events in combinatie met Content Marketing. Een ontzettend inspirerende sessie waarbij we letterlijk een kijkje in de keuken kunnen doen bij de basement chefs van de RAI.

Take Away: Bied de juiste tools aan je medewerkers om het hele bedrijf te verbinden aan content marketing. Zo voorkom je dat het een ‘dingetje van die marketeers’ wordt, verbind je het hele bedrijf en creëer je échte verhalen.

Hoe ziet Marketingmanagement in 2020 eruit?
Ludo Voorn – Post NL

Ben jij klaar voor de toekomst? Een toekomst waarin robots, automation, snelheid en 3D printers een grote rol gaan spelen? Het is een verandering van een tijdperk en marketing blijft hiermee niet hetzelfde. Belangrijke trends als voice search, artificial intelligence, geautomatiseerde creativiteit en persoonlijke aandacht aan de hand van voorkeuren zijn nu al vol in ontwikkeling. Ludo Voorn vertelt ons puntsgewijs wat we kunnen doen om klaar te zijn voor de toekomst:

  • Wendbaarheid
  • Kort cyclische oriëntatie en executie
  • Data en digital bij design
  • Nieuwe competenties van een team op het gebied van data

Hoe je als merk millenials niet voor de gek moet houden
Rens Verweij – VICE

Rens Verweij neemt ons mee in het onlinegedrag van de doelgroep van VICE: millenials. De generatie met de grootste spending power en de meeste content consumptie van alle generaties. Dagelijks besteden zij gemiddeld 11 uur aandacht aan content. Aandacht waar ieder bedrijf een deel van wil. Rens laat ons zien dat VICE haar doelgroep kent, hoe millenials alles weten maar ook alles wantrouwen en de bullshit detector die zij hebben ontwikkeld door de jarenlange blootstelling aan online marketinguitingen. Hij laat ons zien hoe VICE elke dag weer de uitdaging aangaat om hier doorheen te komen. Door toffe verhalen door en voor deze doelgroep op het juiste moment, op het juiste platform en met de juiste content aan te bieden.

‘’Het moment van impact wordt steeds kleiner. Je moet op het juiste moment de juiste content bieden op het juiste device.’’

Charging the future
Peter Zijlstra – Mercedes-Benz

De wereld verandert in topsnelheid en daarmee blijft op het gebied van marketing niets hetzelfde. Peter Zijlstra geeft ons een insight in hoe een traditioneel en groot bedrijf als Mercedes-Benz een omslag maakt om hierop in te spelen. Het overbrengen van puur emotie, anders communiceren, always on, real time en one to one marketing. Met mooie toekomstplannen laat Peter ons zien dat Mercedes-Benz klaar is voor verandering.

En daarmee kwam de NIMA Marketing Day 2017 voor ons ten einde. Het was een inspirerende dag vol nieuwe inzichten die we met ons mee hebben kunnen nemen. Inzichten die we via deze weg hopelijk ook aan jou hebben kunnen meegeven!

Merlinde is Marketeer. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling en ondersteuning van alle corporate marketing- en communicatie uitingen.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak