Friends of Search congres Amsterdam

Friends of Search congres Amsterdam

  •  25 februari 2014

Afgelopen donderdag 20 februari stond een bezoek aan het Friends of Search congres op mijn agenda. Friends of Search is een nieuw congres bedoeld voor ervaren marketeers aan zowel de adverteerderszijde als de bureauzijde. Met topsprekers als Marcus Tandler en Dixon Jones een erg interessant congres om als SEO fanaat bij aanwezig te zijn. In dit artikel geef ik een samenvatting van alle SEO presentaties van dit congres.

Friends of Search logo

Keynote: Future of Search

Na de dagopening begon Marcus Tandler met zijn keynote over ‘the future of search’. Marcus is een Duitse SEO goeroe die bekend staat om zijn humoristische presentaties, waarbij je 10 sheets mist als je één keer moet niezen. Marcus ging in een enorm tempo door een berg met relevante informatie over de geschiedenis, de huidige staat en de toekomst van search.

Keynote Friends of Search Marcus Tandler

Hij begon zijn verhaal van ruim een half uur met de geschiedenis van Google en de vele investeringen die Google in de afgelopen jaren heeft gemaakt. Als belangrijke ontwikkelingen van dit moment noemde Marcus de verschuiving van ‘things’ naar ‘strings’ door het nieuwe Hummingbird algoritme van Google. Een algoritme dat goed aansluit bij de sterke opkomst van mobile, waarbij steeds meer mensen een spraakopdracht invoeren bij Google en daardoor op een andere manier zoeken. Ook Google Now, waarmee Google probeert mensen van relevante informatie te voorzien, nog voor ze hier naar op zoek gaan, sluit hierop aan. Marcus gebruikte hierbij een quote van Sergey Brin (Google) in zijn presentatie “My vision when we started Google 15 years ago was that eventually you wouldn’t have to have a search query at all. You’d just have information come to you as you need it“.

Als laatste ging Marcus in op de verslaving van SEO specialisten aan tactieken. Zodra de ene tactiek door Google wordt afgestraft, stort een deel van de SEO wereld zich direct op de volgende tactiek, net zolang tot deze ook weer door Google wordt afgestraft. SEO is aan het verschuiven van een combinatie van verschillende tactieken naar marketing. Marcus omschrijft dit als een verschuiving van search engine optimization naar search experience optimization.

In het interview van Eduard Blacquère met Marcus op Marketingfacts vroeg Eduard, Marcus het volgende: Wat moeten de bezoekers van het Friends of Search-congres zich later herinneren? Marcus antwoordde hierop met: Het is belangrijk om te begrijpen where Google is coming from and where they’re going. Als je begrijpt waaróm dingen gebeuren, dan ben je wellicht in staat om te anticiperen op what’s next. Kijkend naar de quote van Sergey Brin, ontwikkelingen als Google Now en de verschuiving van SEO tactieken naar marketing, dan denk ik dat Marcus erin geslaagd is dit op de bezoekers over te brengen.

Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices

Fili Wiese en Kaspar Szymanski zijn beide ex werknemers van Google, die actief waren in onder andere het manual web spam team en het search quality team. Ze begonnen hun presentatie met een uitleg van wat een penalty is. Hierbij gaven ze aan dat Panda en Penguin geen penalty’s zijn. Een penalty is een handmatige actie, die tijdsgebonden is en verlengt kan worden.

Ze gingen vooral in op penalties door een slecht linkprofiel en wat je kunt doen als je een penalty van Google krijgt. Belangrijk hierbij is het in kaart brengen van je linkprofiel, het zoeken hierin naar patronen in het type links dat je krijgt, het proberen om de slechte links te verwijderen en/of het uitsluiten hiervan met de disavow tool van Google. Een mooie gedachte die genoemd werd om aan te houden bij linkbuilding, is dat een link zou moeten bijdragen aan meer relevant verkeer en niet aan een hogere PageRank.

Belangrijk om te weten bij een penalty is dat je hele linkprofiel opgeschoond moet worden. Dit zijn dus niet alleen recent verkregen links, maar ook twijfelachtige links die bijvoorbeeld 8 jaar geleden zijn verkregen. Zodra je linkprofiel is opgeschoond en de penalty wordt ingetrokken, kom je vaak niet meer terug waar je stond. De reden van deze afgenomen zichtbaarheid in Google, is dat je hier (meestal) sowieso niet had mogen staan op basis van je linkprofiel.

Bekijk hier de presentatie.

Ask the Xooglers: ‘Wat je altijd al aan (oud) Search Quality wilde vragen’

Na hun eerste presentatie, gingen Fili Wiese en Kaspar Szymanski direct verder met een Q & A sessie. Veel interessante vragen kwamen voorbij, zoals waarom alle resultaten in sommige branches vervuild zijn met sites die een penalty zouden moeten krijgen? Ze gaven aan dat er soms gewoon geen alternatief is. Soms gebruiken alle relevante pagina’s voor een zoekopdracht technieken die niet zijn toegestaan, waardoor ze hier toch goede posities mee behalen.

Op internationale blogs wordt veel gesproken over de lage waarde en de risico’s van links uit webdirectories van lage kwaliteit. Fili gaf aan dat hier ook de startpagina klonen mee worden bedoeld. Deze staan niet direct op een ‘black list’, maar de meeste startpagina’s helpen ook niet bij het verbeteren van je vindbaarheid.

Op de vraag hoe een natuurlijk linkprofiel eruit ziet, gaven ze aan dat mensen slecht zijn in linken. Een natuurlijk linkprofiel bevat ‘lees meer’ linkteksten, dode links en typos. Er is volgens Fili en Kaspar geen manier om een onnatuurlijk linkprofiel toch natuurlijk te laten lijken. Google kijkt bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van linkteksten in een linkprofiel over een lange periode om te zien wie er met linkbuilding bezig is.

Links blijven volgens Fili en Kaspar belangrijk in de toekomst. Een future proof linkbuilding techniek is content marketing. De focus moet liggen op backlinks die relevante bezoeken opleveren en niet op linkteksten. Over ‘negative SEO’ (SEO met als doel de vindbaarheid van concurrenten op een negatieve manier te beïnvloeden) gaven Fili en Kaspar aan dat er meer over gepraat wordt dan dat het daadwerkelijk voorkomt. Het komt echter wel voor en het monitoren van je linkprofiel is daarom wel belangrijk.

Personalised Search: relevanter of tunneleffect?

Barry Adams gaf een presentatie over de gevaren van personalised search. We krijgen steeds meer gepersonaliseerde resultaten te zien op basis van onder andere onze locatie, social circles, browsergeschiedenis en bij Google bekende interesses. Worden resultaten hierdoor relevanter of zorgt het voor een tunneleffect? Een boeiende en ook grappige presentatie, waarin Barry erg kritisch naar ontwikkelingen binnen Google keek. Barry benadrukte het gevaar van alle data die Google over ons heeft en vooral hoe Google deze data gebruikt. Hij noemt hierbij een voorbeeld van een experiment met drie groepen mensen met allemaal een verschillende politieke voorkeur (over klimaatverandering). De zoekresultaten sloten per groep aan bij de visie die de groep al had over het onderwerp.

Friends of Search Barry Adams

Met andere woorden, Google is bezig ons te isoleren door ons niet uit te dagen met nieuwe ideeën en visies over bepaalde onderwerpen. Google filtert in zoekresultaten informatie, waarvan wij misschien wel helemaal niet willen dat deze gefilterd wordt. De meest slimme mensen hebben geen vaste antwoorden op complexe vraagstukken en staan open voor nieuwe antwoorden. Dat is alleen lastig als we deze antwoorden hierdoor niet te zien krijgen. Barry maakt zich zorgen om de toekomst, met bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s, waarin Google mede bepaalt waar we naartoe gaan, op basis van waar Google aan verdient. En waarbij Google locaties voor ons filtert, waarbij partijen die bij Google adverteren wel zichtbaar zijn.

Bekijk hier de presentatie.

SEO Ranking Factoren 2013

Dixon Jones, marketing director van Majestic SEO besprak tijdens zijn presentatie diverse factoren die rankings in zoekresultaten beïnvloeden. Hij keek hierbij onder andere naar een onderzoek van Moz met meningen van experts en naar een onderzoek van Searchmetrics waarin werd gekeken welke metrics een hoge correlatie hebben met hoge rankings. Ook keek hij naar data van Majestic SEO.

Een probleem dat Dixon benadrukte, is dat positieve ranking factors door de SEO wereld vaak direct worden misbruikt, tot dat Google ingrijpt. De focus zou meer op het bouwen van een brand moeten liggen. Voorbeelden van ranking factors die Dixon bespreekt zijn de partial domain names, ofwel, domeinnamen die niet volledig overeenkomen met een zoekopdracht, maar waar de zoekopdracht wel in verwerkt zit (zoals Majesticseo.com voor ‘SEO’). Dixon geeft aan dat dit nog steeds werkt. Linkdata is en blijft volgens Dixon ook een belangrijke ranking factor, omdat er veel informatie (zoals relevantie en intentie) door links stroomt.

Dixon benoemde ook het belang van dedicated webhosting om het crawlbudget van Google niet te delen met andere (grote) websites op dezelfde server. Verder noemde hij verschillende factoren die Google gebruikt om de autoriteit te bepalen, waaronder citations. Hierbij word je genoemd op een andere website, zonder dat hier direct een link bij staat. Citations worden in local SEO veel gebruikt om de vindbaarheid te verbeteren.

Bekijk hier de presentatie.

SEO voor WordPress

Joost de Valk en Bastian Grimm behandelen samen het onderwerp ‘SEO voor WordPress’. Joost begon met problemen waar hij tegenaan loopt met WordPress. Zoals het wel of niet tonen van de authorship data (met een foto van de auteur van een artikel) in zoekresultaten. Google wil deze data gebruiken voor artikelen en niet voor productpagina’s van e-commerce sites. Denk dus goed na over de pagina’s waarvoor je deze koppeling met Google+ inzet. Voor bijvoorbeeld de homepagina is de publisher koppeling met Google+ weer meer van belang. Een ander gevolg van de publisher tag is dat je laatste bericht uit Google+ in de zoekresultaten kan worden getoond. Joost merkte hierbij op dat dit bericht vaker wordt getoond als het om een recent bericht op Google+ gaat.

Over rich snippets gaf Joost aan dat deze steeds minder snel getoond worden in zoekresultaten. Voor websites die autoriteit hebben is het niet moeilijk om te zorgen dat deze data getoond wordt in zoekresultaten, maar voor een website met een lagere autoriteit is dit lastiger dan voorheen.

Na Joost nam Bastian het over. Hij ging in op het beveiligen van je WordPress site, om te voorkomen dat je gehackt wordt. Bastian heeft al meer dan 1.000 gehackte websites geholpen. In 92% van de gevallen was het platform of één van de plug-ins niet up-to-date. Verder is het ook belangrijk om plug-ins of themes die niet gebruikt worden te verwijderen. Deze hebben ook als nadeel dat ze WordPress onnodig langzaam maken.

Bekijk hier en hier de  presentaties.

Content, van engagement tot outreach

De laatste presentatie van de dag was van Kevin Gibbons, managing director van BlueGlass. Kevin begon zijn presentatie met de uitspraak dat content marketing geen andere naam is voor SEO. Kevin ging in op het feit dat SEO specialisten moeten stoppen met het najagen van het Google algoritme. Je kunt het algoritme van Google wel gebruiken, maar je zou je strategie hier niet op moeten baseren.

Kevin benadrukte in zijn presentatie het belang van een helder doel voor iedere campagne. Hij gaf aan dat iedere strategie gericht moet zijn op je doelgroep. Bij het bepalen van deze doelgroep is het natuurlijk van belang om te achterhalen wie je doelgroep is, wat je doelgroep beweegt en waar je doelgroep zich bevindt. Bevindt die doelgroep zich niet op je eigen site? Ga dan op zoek naar andere plekken om je doelgroep te bereiken met content.

Bij content marketing moeten verschillende teams samenwerken, waarbij de content centraal staat. Succesvolle content marketing campagnes zijn gericht op de lange termijn en voor succesvolle content is een mix van verschillende vaardigheden binnen een team essentieel.

Bekijk hier de presentatie.

Ask the SEO’s: ‘Future of Search’

Na de laatste presentatie van Kevin en voordat de biertap open ging voor de borrel, werd de toekomst van SEO besproken met Roy Huiskes, Joost de Valk, Marcus Tandler en Kevin Gibbons. Aan de hand van een aantal vragen, gaven zij hun visie op onderwerpen als de toekomst van SEO, Google+ en het belang van social signalen binnen search.

Friends of Search Roy Huiskes, Joost de Valk, Marcus Tandler en Kevin Gibbons

Hierbij kwam naar voren dat SEO in hoofdlijnen de afgelopen jaren niet eens zoveel is veranderd. De werkzaamheden zijn grotendeels nog gelijk aan een aantal jaren geleden. Het draait nog steeds om techniek, content en autoriteit, waarbij bepaalde technieken alleen niet meer werken. De gedachte achter SEO is wel anders. SEO is meer het bouwen van een brand. Hierbij is SEO meer een onderdeel van de volledige marketingmix. Het leven van Google update naar Google update is in ieder geval geen strategie meer om op de lange termijn goede resultaten te behalen. Er zullen altijd trucs blijven bestaan om zoekresultaten te manipuleren, de vraag is alleen of je deze moet willen toepassen. Als je gaat voor de lange termijn, wil je dat in ieder geval niet.

Deze laatste sessie was ook direct een mooie samenvatting van wat er tijdens verschillende presentaties eerder op de dag ook al naar voren kwam. Ik kijk terug op een leuke, maar vooral ook interessante dag op dit nieuwe Nederlandse search congres en kijk uit naar volgend jaar! Nieuwsgierig geworden? Op de website van Friends of Search staan meer foto’s en een aantal interviews met belangrijke sprekers van deze dag.

Auteur

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak