15 dingen die u als webwinkelier over uw potentiële klanten moet weten

15 dingen die u als webwinkelier over uw potentiële klanten moet weten

  •  14 augustus 2009

Er zijn dingen die u moet weten over uw klanten. Waarschijnlijk zijn een aantal van die dingen duidelijk en overbodig, maar andere zaken kunt u volledig over het hoofd hebben gezien. Ian Lurie van Conversion Marketing heeft hier een goed artikel over geschreven. Ik heb 15 feiten uit dit artikel vertaald en aangepast voor de Nederlandse online retail markt. Pas ze naar believen toe en u heeft een grotere kans op meer en gelukkiger klanten!

visuals_15dingen[1]

1. Uw potentiële klant vindt tekst van een scherm lezen moeilijk.

Feit: Het is voor mensen moeilijk om online te lezen. Veel moeilijker dan het lezen van gedrukte tekst. Onthoud dit feit goed. Kleine lettertypen, rare pagina lay-outs en onleesbare kleurenschema’s lijken hip en mooi, maar ze zorgen voor hoofdpijn bij uw potentiële klant.

2. Uw potentiële klant houdt van korte alinea’s.

Plaats niet meer dan 4 á 5 zinnen per paragraaf. Dit houdt teksten kort en bondig, en het schrikt de klant niet af om te gaan lezen.

3. Uw potentiële klant houdt van korte zinnen.

Lezen op het scherm is moeilijk, dat hebben we al geconstateerd. De gemiddelde persoon leest het liefst 10-20 woorden per regel. Bij lange regels haken ze af.

4. Uw potentiële klant houdt van grote regelafstand en mooie marges.

Ruime regelafstand maakt een tekst makkelijker te lezen. Marges verkorten de regels, zodat er minder woorden per regel worden geplaatst. (zie hierboven). Mensen hebben de neiging sneller te gaan lezen als woorden dicht op elkaar staan en daardoor begrijpen ze de tekst minder goed en vergeten ze de inhoud veel sneller.

5. Uw potentiële klant houdt van donkere tekst op een lichte achtergrond.

Onze ogen en hersenen zijn gewend om donkere tekst te lezen op een lichte achtergrond. Dus dit:

Liesje leerde Lotje lopen langs de lange Lindenlaan.

Is makkelijker te lezen dan dit:

Liesje leerde Lotje lopen langs de lange Lindenlaan.

6. Uw potentiële klant vindt het NIET erg om te scrollen.

Sinds de uitvinding van het scrollwieltje op de muis worden lange pagina´s niet langer als een usability probleem gezien, tenzij u 50.000 worden op één pagina plaatst. Homepage´s die direct volledig in beeld zijn zonder dat men hoeft te scrollen zijn zóóó 2001. Lange pagina’s zijn OK!

7. Uw potentiële klant houdt van lijstjes

U kunt een opsomming in een regel of zin zetten, bijvoorbeeld een opsomming van verkrijgbare kleuren:  rood, groen, blauw.

Óf u kunt een opsomming als lijst presenteren:

• Rood;
• Groen;
• Blauw.

Uw potentiële klant wil het laatste. Echt.

8. Uw potentiële klant bekijkt de pagina in een F-vorm

Lees Jacob Nielsen’s uitstekende artikel over het F-vorm browse patroon: Klik hier. Zet de belangrijkste dingen in de punten van de F-vorm, en u krijgt betere resultaten!

9. Uw potentiële klant onthoudt uw URL niet. Echt niet.

Serieus. Niemand herinnert zich ooit een webadres. Oh, zeker, als je ‘bol.com “of” wehkamp.nl’ bent, dan wel. Maar als uw webwinkel ‘gelukskoekjesenmeer-onlineshop.nl’ heet of ’supergoedkopedingenvoorweinig.nl’, weet niemand zich ooit de URL te herinneren. Zaak dus om mensen de mogelijkheid te geven zich op uw site te abonneren doormiddel van bijvoorbeeld een nieuwsbrief en spoor ze aan te bookmarken.

10. Uw potentiële klant wil geen ‘entertainment’.

In de onsterfelijke woorden van Jakob Nielsen: “Most people just want to get in, get it and get out.”

Leuk hoor, een flash intro. Of een drag en drop winkelwagentje. Of mooie fade-in en fade-out effecten. Maar niet in een webwinkel. Elke keer dat u dat doet, laat u uw klant wachten. Waarom? Klanten en bezoekers willen geen entertainment. Ze willen service. Gelooft u me niet?. Kijk op de website / webshop van het ultieme design bedrijf: Apple.com. Ziet u speciale effecten? Nee. Precies.

11. Uw potentiële klant wil wél lid worden van uw -email nieuwsbrief

Moeilijk te geloven na alle spam hysterie, maar een flink deel van uw publiek wil nog steeds een nieuwsbrief ontvangen. Dus maak het hen gemakkelijk en plaats de optie om een e-mailadres op te geven op dezelfde plaats op iedere pagina. Bijvoorbeeld in de footer van uw webshop.

12. Uw potentiële klant verdwaalt erg snel.

Het is makkelijk voor een bezoeker om in een site te verdwalen. Een gebroken link hier, een leeg zoekresultaat daar, en klaar, ze zijn gefrustreerd, verward en klikken weg.

Zorg voor een gebruiksvriendelijke 404 error pagina, een goede zoekfunctie en duidelijke navigatie. Bekijk in uw site statistieken eens waar mensen stranden, van uw site wegnavigeren en op welke pagina’s of zoekopdrachten ze een 404 error krijgen en zo ontdekt u wat uw potentiële klant zocht, maar niet vond.

13. Uw potentiële klant winkelt niet mobiel. Nog niet.

Op dit moment worden webwinkels nog niet veel met mobiele telefoons bezocht, maar dit is snel aan het veranderen. Plan een mobiele versie van uw webwinkel, met alle mogelijkheden. Zie ook ons artikel over mCommerce.

14. Uw potentiële klant zoekt niet naar uw naam. Ze zoeken naar een (uw) product.

Uw potentiële klant weet wie u bent. Ze zijn niet op zoek naar uw naam. Ze zoeken op basis van een vraag, en ze zullen u vinden als u het juiste antwoord heeft. U kunt in Google best op nummer 1 staan als gezocht wordt naar uw bedrijfsnaam, uiteindelijk zal dit niet bijdragen aan een hogere conversie.

15. Uw potentiële klant heeft een groot scherm en een moderne computer.

Kijk uw site-statistieken er maar op na, de meeste bezoekers hebben een resolutie van tenminste 1024 x 768 en meestal meer. Zorg ervoor dat uw site zo rond de 900 á 980 pixels breed is.

Tot slot:
Deze lijst wordt steeds langer. Kijk naar uw “Google Analytics-rapport / webstatistieken. Leer van de manier waarop uw publiek reageert op wat er veranderd aan uw site. Gebruik uw hersenen, en stop nooit met vragen waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Wat zou u toe willen voegen aan deze lijst?

Auteur

Als Senior Designer is Menno Dijk verantwoordelijk voor het bedenken en visualiseren van activerende en converterende online marketingcampagnes. Van brainstorm en concept tot aan uitwerking in Photoshop, illustrator, InDesign of Premiere, Menno heeft het allemaal in de vingers.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!