20 jaar e-commerce – het gelijk van Wehkamp en Maurice de Hond

20 jaar e-commerce – het gelijk van Wehkamp en Maurice de Hond

Jurriën Kerstholt   •  23 maart 2016

Wellicht kunt u zich het nog herinneren: 1995, in de talkshow van Sonja Barend. Maurice de Hond was te gast als internet expert en vertelt bevlogen over de mogelijkheden die hij ziet rondom het zogenaamde internet. Vol ongeloof luistert de presentator als Maurice probeert uit te leggen dat je binnen enkele jaren via het web een koelkast kan bestellen, gewoon vanuit je huis. Inclusief advies en reviews vanuit de Consumentenbond. Of je bestelt een bank en plaatst deze virtueel in je woonkamer om te bepalen of het past. Het zal allemaal wel.

En kent u de documentaire over Wehkamp uit 1997? Heel bewust koos Wehkamp als één van de eerste retailers in Nederland om te experimenteren met internet en online winkelen. Nog niet om geld te verdienen, maar om ervaringen op te doen. In dat jaar voorzag Wehkamp 15 à 20% van haar omzet online te gaan doen in een periode van 5 tot 10 jaar.

 

Eerlijk gezegd ben ik onder de indruk van de visie van beide. Al ruim voordat internet überhaupt breed beschikbaar was en zeker voordat de eerste serieuze webwinkels bestonden, zagen Maurice de Hond en Wehkamp de strategische kansen van internet. En nog behoorlijk accuraat ook. De belangrijkste constatering nu is dat de veranderingen nog sneller zijn gegaan en dat het gebruiksgemak zich exponentieel heeft ontwikkeld.

Zowel Maurice de Hond als Wehkamp zagen indertijd al goed in dat internet echt als extra, nieuw verkoopkanaal succesvol zou worden. En dat het tot een verschuiving van verkopen in de winkel of uit de catalogus zou leiden. Wat hebben ze gelijk gekregen!

Inmiddels zien we leegstand in de winkelstraat, is de dikke Wehkamp catalogus vervallen en kunnen alleen de omnichannel retailers overleven. Zij die de klant centraal stellen en via alle kanalen en devices in contact staan met hun klant.

De laatste editie van de Thuiswinkel Marktmonitor (Q4 2015) laat zien dat vandaag de dag al 21% van de retail verkopen online plaatsvindt. En dit aandeel blijft stijgen. De waarde van deze online bestedingen heeft de €4,7 miljard al overtroffen. Tevens zien we dat de omnichannel consument significant meer besteedt en loyaler is dan de klant die alleen de winkelstraat bezoekt.

Het retail landschap staat nog behoorlijk te schudden van de veranderingen die elkaar in rap tempo opvolgen. Mobiele devices, agile organisaties, iBeacons, loyaliteit over alle touchpoints heen en meer, is het allemaal nog bij te houden? Retailers die in staat zijn om de klant te volgen in zijn gedrag, zullen overleven. E-commerce biedt hiertoe volop kansen, maar creëert ook bedreigingen. Het woord is aan de retailer.

Blijf altijd denken vanuit de behoefte van de klant en treedt uit uw comfort zone. Wehkamp en Maurice de Hond zijn u voor gegaan.

Jurrien Kerstholt is partner en mede oprichter van De Nieuwe Zaak. Binnen de directie is hij verantwoordelijk voor marketing en sales, plus het ontwikkelen van succesvolle e-commerce strategieën en omnichannel transities.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak