Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – april 2017

Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – april 2017

Alex Ebbers   •  10 april 2017

De afgelopen maand stond de Duitse e-commerce markt voornamelijk in het teken van uitbreiding en innovatie. Zo kreeg huishoudservice Helpling dankzij een flinke investering de mogelijkheid om door te groeien en begint DHL met bezorging per fiets in Nederland en Duitsland. Wat zich nog meer afspeelde op de Duitse e-commerce markt in maart? Dat lees je hier:

Duitse vervoersindustrie wordt wakker geschud
Waar we in Nederland inmiddels wel gewend zijn aan autodeeldiensten als Gar2Go en Greenwheels, gaat Duitsland al een stapje verder. Naast autodeeldiensten hebben Duitse consumenten namelijk de keuze uit een heel scala aan vervoersmiddelen; busreizen, scooterdiensten en zelfs taxi’s gooien de boel de laatste tijd flink op de schop.

Privacy in Duitsland: hoe win ik het vertrouwen?
Duitsers zijn een stuk meer gesteld op hun privacy dan Nederlanders. Het is niet voor niets dat WhatsApp in Duitsland geen gegevens met Facebook mag delen, of dat onlangs een speelgoedpop met camera uit de schappen is gehaald. Als webwinkelier is het belangrijk om hier netjes mee om te gaan, wil je het vertrouwen van de Duitse consument winnen.

Helpling krijgt €10 miljoen
Dankzij een investering van €10 miljoen kan huishoudservice Helpling haar diensten nu nog verder uitbreiden. Eerder dit jaar voegde het bedrijf, naast de schoonmaakservice, ook al aanvullende huishouddiensten toe zoals ramen lappen, schilderwerk en meubelmontage. Met de investering zullen nog meer diensten toegevoegd worden aan het pakket. Het doel hiervan is het verbeteren van de positie van Helpling als  ‘grootste online marktplaats voor huishoudelijke diensten’.

DHL test bezorgfiets in Nederland en Duitsland
DHL is een pilotfase gestart in Duitsland en Nederland, waarin het experimenteert met bezorging per fiets. De testfase is gestart in Frankfurt en Utrecht. Het is niet voor het eerst dat het bedrijf zich op deze manier van bezorgen stort. Eerder werden de zogeheten Cubicycles ook al in andere landen getest. De voornaamste reden voor het inzetten van de bezorgfiets is uiteraard het milieu; volgens DHL kan één bezorgfiets de CO2-uitstoot terugdringen met zestien ton per jaar.

United Wardrobe breidt uit naar Duitsland
Na Nederland, Frankrijk en België zal United Wardrobe binnenkort ook beschikbaar zijn in Duitsland en Groot-Brittannië. Het doel is om uiteindelijk wereldwijd actief te zijn. “Ik denk dat we over twee jaar in heel Europa beschikbaar zijn,” aldus Thijs Verheul, medeoprichter van de kleding-marktplaats.

Google helpt Duitse startups met sales
Met Google Marketing Solutions for Startups helpt Google startups in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland om nieuwe klanten te werven en online sales te behalen. Het bedrijf wil kleine ondernemingen hiermee helpen hun business strategie op orde te krijgen en de juiste doelgroep aan te spreken. Geregistreerde startups krijgen toegang tot bronnen, online tools en een team van experts. Daarbij zullen ze van Google werknemers hulp krijgen bij AdWords campagnes.

Benieuwd naar welke trends en ontwikkelingen zich nog meer afspelen op de Duitse e-commerce markt? Houd de website van Fingerspitzengefühl dan in de gaten!

In haar functie van Marketing & Sales Assistent is Alex verantwoordelijk voor het creëren van de juiste content, gericht op de Duitse e-commerce markt.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak