Vrouwen & Online Shoppen – een onderzoek

Vrouwen & Online Shoppen – een onderzoek

  •  11 december 2009

Om ons als eCommerce bedrijf volledig in te leven in de doelgroep van een tweetal (vooralsnog vertrouwelijke) leads, besloten we 35 vrouwen die binnen die doelgroep vielen een vragenlijst met 11 open vragen te sturen. Voorwaarde was dat de vrouwen voldeden aan de volgende doelgroepomschrijving: vrouw, 25+, hoger opgeleid, zelfstandig, 1,5 x modaal, sociaal bewogen, bereid iets meer te betalen voor een uniek / goed product. 

Buiten het feit dat we sowieso gretig kennisnemen van het online shopgedrag van wie dan ook, waren we als mannen onder elkaar, heel benieuwd of uit het onderzoek opzienbarende zaken zouden komen. Winkelen vrouwen online anders dan hun mannelijke tegenhangers? En zo ja, waar zit ‘m dat verschil dan in? Ik heb de antwoorden op de 11 open vragen samengevoegd tot 1 conclusie / resultaat / opsomming per vraag.

Mocht je het met bepaalde zaken niet eens zijn (omdat je zelf in de doelgroep valt en er heel anders over denkt) schroom dan niet om te reageren.

1. Hoe vaak en voor hoeveel koopt ze per maand online?
Ze koopt tussen de 1 en 4 keer per maand iets online, en geeft daar tussen de 50 en 400 euro per maand aan uit.

2. Wat koopt ze voornamelijk online?
25% van haar online aankopen bestaat uit kleding, 17% uit boeken, 8,5% uit cd’s & DVD’s, 7,5% uit electronica, 6,7% uit meubels en interieur en 7,5% aan huishoudelijke- en levensmiddelen.

3. Waar koopt ze online?
Het zijn vooral de grote gevestigde webwinkels waar vrouwen hun aankopen doen; Bol wordt 21 keer genoemd, H&M 15 keer, Wehkamp 11 keer, Hema 6 keer, Marktplaats 5 keer, Apple 3 keer.

4. Waarom koopt ze specifiek daar / online?
De voornaamste redenen om bij een bepaalde webwinkel te blijven shoppen is het brede en bekende assortiment (13 keer genoemd), de snelheid waarmee bestelde producten geleverd worden (12 keer genoemd), de prijs van de bestelde producten staat op de 3e plaats (9 keer genoemd). Het gemak van het webwinkelen werd 8 keer genoemd en zowel het vertrouwen in een bepaalde webwinkel alsmede de betaalmethode werden 4 keer genoemd.


5.
Zijn er webshops waar ze nooit meer wat koopt, en waarom niet?
Opmerkelijk genoeg zijn er maar weinig webshops waar men nooit meer gaat winkelen, maar Neckerman, Wehkamp en Otto worden onafhankelijk van elkaar genoemd met als reden de niet nagekomen beloofde levertijd van 24 uur als reden om daar niet meer te shoppen. Sites waar alleen met creditcard betaald kan worden betaald worden ook gemeden.

6. Waar ergert ze zich in het algemeen aan tijdens het online winkelen?
Het zijn voornamelijk de onoverzichtelijkheid van sites / navigatie (10 keer genoemd), het niet nakomen van ‘levering binnen…’ beloftes (5 keer genoemd), het verplicht moeten registreren tijdens het afrekenproces (5 keer genoemd), een niet goed werkende zoekfuntie alsmede fouten op pagina’s worden ook al zeer irritant ervaren (beide 5 keer genoemd).


7.
Wat ervaart ze als fijn/goed tijdens het online winkelen?
Er zijn veel, heel veel, dingen die als fijn of goed worden ervaren tijdens het online shoppen. Als al deze zaken in 1 webwinkel toegepast zouden worden zou die er als volgt uitzien: een overzichtelijke webshop waar ze in zeer weinig klikken of door middel van een goede, uitgebreide zoekmachine bij een product komt met duidelijke info en grote, duidelijke afbeeldingen waar direct artikelen getoond worden waarmee dit product te combineren is. Ook de reeds bekeken producten zijn altijd op iedere pagina terug te vinden. Is ze, ondanks alle duidelijke info, ergens niet zeker van dan is er een gratis telefonische klantenservice en een lijst met veelgestelde vragen.

De inhoud van het winkelmandje moet altijd zichtbaar zijn en als ze gaat afrekenen moet dit snel, zonder account en met meerdere betaalmogelijkheden gebeuren. De bestelling wordt via een e-mail binnen een minuut bevestigd en de bestelling is zoals afgesproken snel in huis. Als het bestelde product toch niet bevalt, is retourneren geen probleem.


8
. Hoe laat ze zich inspireren en verleiden tot een online aankoop?
Ze laat zich zowel graag online op de webshops zelf als door catalogi inspireren. Ook ‘Googlen’ op een bepaald product en dan maar kijken wat het resultaat is is favoriet. Papieren magazines en e-mail nieuwsbrieven met aanbiedingen inspireren ook wel, maar minder, net als vergelijkinssites, blogs en tv-programma’s. Iets in de winkel zien, het daar laten hangen en het dan online kopen komt niet vaak voor.

9. Wat vindt ze een mooie / goede / inspirerende webshop? En waarom?

www.wehkamp.nl
vanwege het goede overzicht (zoeken op elk soort kledingstuk),

www.ikea.nl
vanwege de mooie catalogus die je deels op internet kan bekijken en de objecten die je dan kan aanwijzen en vergroten

www.flavourites.nl
veel plaatjes, overzichtelijk en exclusieve producten

www.minirepublic.nl
Duidelijk en fris.

www.Hema.nl
duidelijk, overzichtelijk & snel.

www.greetz.nl
uitstraling, productinformatie en bestelproces

www.hi.nl
Uitstraling, productinformatie en bestelproces

www.esprit.nl
overzichtelijk, je kunt producten goed bekijken (vergroten e.d.) kunt goed sorteren naar soort kledingstuk)

www.net-a-porter.com
mooie site/mooie producten/af en toe goeie sale

www.fairygood.nl
Vooral omdat het overzichtelijk is door de tabjes met categorieën, er duidelijke foto’s en beschrijvingen bij staan (incl zoom). Het betaalgemak door Ideal speelt ook mee. Verder straalt de site wel een soort rust uit, maar ook iets vrouwelijks (ronde vormen in het ontwerp, kleurgebruik). Ook is het een site die inspeelt op mijn principes.

www.esprit.nl
Vind ik praktischer en koop ik sneller iets, maar www.mexx.nl vind ik mooier weergegeven.

www.Neckermann.com
Prettig shoppen, overzichtelijk, goede zoekfunctie

www.Victoriassecret.com
Heel overzichtelijk, makkelijk te vinden wat je zoekt.

www.hm.nl

Overzichtelijk en duidelijk.

10. Wat vind ze een mooie / goede / inspirerende site?

www.isala.nl,

www.rivm.nl,

http://ffffound.com ,

www.formfiftyfve.com ,

www.dutchcowboys.nl,

www.molblog.nl,

www.frankwatching.nl,

www.behancemag.com

www.gimix.nl

www.dutchcowgirls.nl

www.architonic.com

www.routecraft.com/fietsplanner

www.ahh.nl

www.3fm.nl

www.101woonideeen.nl

www.style.com

www.veggieinpumps.nl

www.zara.com

www.rtlgemist.nl

www.Happinez.nl

www.bonaparte.nl

www.startlijsten.com

11. Wil ze verder nog iets kwijt over hoe ze webwinkelen ervaart en hoe het allemaal beter kan?

Een paar opmerkelijke opmerkingen die geplaatst werden:

“Tja het frustreert net zo goed als gewoon winkelen als je niet vindt wat je zoekt, hahaha!”

“Een groot bedrag in aanschaf via een webwinkel blijf ik toch altijd stiekem een beetje eng vinden. Zoals een reis boeken bijvoorbeeld. Dus ik zou niet snel iets duurs bij een onbekend bedrijf via internet bestellen”

“Het is verslavend!! Ik vind het echt heel leuk om het pakketje in de brievenbus te vinden,”

Ik denk dat ik dat in de toekomst meer ga webwinkelen, maar belangrijk is dat je het eerst een paar keer gedaan hebt, toch een soort drempel.”

“Het is erg handig als je fulltime werkt (of soms weinig tijd hebt) dat je dan ’s avonds online het e.a. kan regelen!”

“Het is heel belangrijk dat de tekst kort en bondig is. Goede foto’s, waarbij je ook kunt inzoomen. Het moet duidelijk zijn hoe je de wegen moet bewandelen.”

“Wat ik wel irritant vind is dat ze bij contactinformatie vaak eerst al jouw gegevens willen ontvangen, terwijl ik gewoon een vraag via telefoon of mail wil stellen. Dan haak ik altijd direct af.”

“Door goede ervaringen van anderen, ga ik soms overstag.”

“Producten moeten wel snel geleverd kunnen worden; 2 weken levertijd vind ik eigenlijk te lang!”

“Vind vaak dat er aan service nog wel het e.e.a. schort… dus online alles ok, maar het traject na je bestelling is voor verbetering vatbaar”

“Wij vrouwen zijn dol op gratis! Het hoeft niet eens duur te zijn, maar leuke hebbedingentjes zijn altijd welkom.”

“Ik wil spullen voelen/ruiken/ervaren. Ik zal daarom niet snel winkelen via de web, wat wel handig is, is om de prijzen te vergelijken.”

“Spullen die je niet wilt houden moeten gemakkelijk terug te sturen zijn”

“Webwinkels moeten je niet overladen met emails na een bestelling, heel irritant als ze dat doen.”

“Hoe je een webwinkel kunt vinden. Soms zoek ik iets, ga ik naar google.nl en kan het eenvoudigweg niet vinden in de wirwar van aanbiedingen. Het liefst zou ik op google al het gewenste product moeten kunnen vinden.”

Conclusie:

Vrouwen gaan voor de grote betrouwbare webshops, bestellen vooral boeken, kleding, cd’s en reizen / tickets online,  zijn zeer visueel ingesteld, ze willen persoonlijk contact voor hun vragen / problemen, willen een (volgens belofte) snelle levering,  zijn prijsgericht, houden niet van veel text en zijn tegen onoverzichtelijke sites en het moet vooral allemaal eenvoudig zijn. Vrouwen… het zijn net mannen!

Auteur

Als Senior Designer is Menno Dijk verantwoordelijk voor het bedenken en visualiseren van activerende en converterende online marketingcampagnes. Van brainstorm en concept tot aan uitwerking in Photoshop, illustrator, InDesign of Premiere, Menno heeft het allemaal in de vingers.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak