20% meer orders voor Makro Kerstpakketten

Dennis Visschedijk   •   E-commerce Manager

“De Nieuwe zaak is al meer dan 10 jaar onze vaste partner voor onze online platformen en verantwoordelijk voor een groot deel van onze online marketing. De Nieuwe Zaak begrijpt onze hectische business en is in staat om in ons hoogseizoen dagelijks te schakelen en acteren op onze adhoc wensen. Een fijne partner op het gebied van e-commerce.”

1

De uitdaging

Makro Kerstpakketten is al meer dan 50 jaar dé specialist op het gebied van eindejaarsgeschenken. Om als marktleider te blijven groeien zijn er een aantal uitdagingen om het hoofd te bieden. Zo wordt de concurrentie in de markt heviger, is het last-minute bestellen van kerstpakketten een toenemende trend maar starten bedrijven tegelijkertijd steeds eerder het oriëntatieproces richting een kerstpakket. Kortom, hoe kan Makro in iedere fase van de customer journey relevant zijn voor de doelgroep?

2

De oplossing

Makro Kerstpakketten en De Nieuwe Zaak werken samen aan een full-funnel marketing benadering waarbij diverse ingezette kanalen nauw met elkaar samenhangen om in elke fase van het oriëntatie en aankoopproces aanwezig te zijn. Het See-Wish-Think-Do-Care model wordt gebruikt om de samenhang en de invulling van touchpoints binnen de customer journey in kaart te brengen. Daarnaast verschilt het aankoopproces per doelgroep, waardoor er over diverse onderwerpen op diverse momenten moet worden gecommuniceerd om succesvol te zijn (inspelen op verschillende content behoeften). Zo worden grote prospects al ruim voor de zomer benaderd met kwalitatieve content, terwijl ZZP’ers drie dagen voor Kerst met urgentie worden overgehaald om te bestellen.

Het resultaat

Om de verschillende doelgroepen in de diverse fases van het aankoopproces op het juiste moment te bereiken met de juiste boodschap, is er een brede mix van digitale marketing ingezet. Er is daarbij voor het eerst ingespeeld op landelijke thema’s zoals Black Friday en Cyber Monday. Dit heeft geresulteerd in 20% meer orders ten opzichte van 2017, waardoor de business case ruimschoots werd gehaald.

  • 0%
    méér transacties
  • 0%
    méér volgers
  • 0%
    méér sessies

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak