Redesign en verhoogde conversie bij Tuinland.

Redesign en verhoogde conversie bij Tuinland.

Uitdaging

De webshop van Tuinland was behoorlijk verouderd, evenals de merkidentiteit en het logo. Er was geen strategie om de doelgroep optimaal te bedienen.

 
Aanpak

A.d.h.v. ons maturity model is een groeiplan opgesteld. Er is een redesign traject doorlopen en e-mailmarketing is onder handen genomen.

 
Resultaat In slechts 4 maanden tijd is een volledig nieuwe webshop gerealiseerd. Er is een strategie en vernieuwd merk ontwikkeld met doorvertaling in e-mailcampagnes.  
Groeien van geluk

Het project.

We hebben samen met Tuinland eind 2017 een plan van aanpak opgesteld om stapsgewijze groei te faciliteren. Dat is gedaan op basis van 4 pijlers: Strategie & Creatie,  Organisatie & Processen, Marketing en last but not least Techniek. Essentieel daarin is dat op alle vlakken tegelijkertijd stappen worden gezet. Tuinland heeft samen met DNZ het merk herijkt.

Het nieuwe merk werd doorvertaald naar een volledig nieuwe huisstijl & positionering. Deze huisstijl is vervolgens doorvertaald naar het nieuwe design van de webshop, fysieke winkels en andere uitingen van de organisatie. Ook werden concreet de orderbevestigingen aangepakt en e-mailmarketing ingezet voor meer leads.

De uitdagingen.

  • De strategie van Tuinland was niet gericht op online
  • De website en webshop was behoorlijk verouderd
  • Digital commerce stond behoorlijk in de kinderschoenen
  • De merkidentiteit sloot niet aan bij het verhaal van Tuinland
  • Marketingcampagnes werden niet uitgevoerd volgens een plan
  • Er was geen grip op de verzending en aankomst van orderbevestigingen
  • Orderdata was niet goed gekoppeld
  • Het aantal nieuwsbriefabonnees liep terug

Het resultaat.

Sinds de start van de samenwerking eind 2017 zijn Tuinland en De Nieuwe Zaak er samen in geslaagd om in de volledige breedte resultaten te boeken. De strategie en het merk (inclusief nieuw logo en bijpassende huisstijl) staan als een huis, de benodigde mensen zijn in house, de marketingplannen zijn uitgerold en in slechts 4 maanden tijd is er een volledig nieuwe webshop gerealiseerd. Er is een basis gelegd voor een omnichannel strategie waarin kanalen elkaar versterken en onderling samenwerken.

Op het gebied van e-mailmarketing is de tool CanopyDeploy ingezet. De orderbevestigingsmail wordt getriggerd en verstuurd met de juiste orderdata en is makkelijk aan te passen door Tuinland zelf. Daarnaast geeft CanopyDeploy Analytics een goed beeld van de open- en click-ratio's en de deliverability. 

Ook is er een campagne ontwikkeld om nieuwsbriefinschrijvingen te verhogen. Middels een pop-up hebben na 1 maand ruim 1500 bezoekers zich aangemeld voor de nieuwsbrief. De conversieratio was ruim 5%!

Test en blijf testen

De nieuwsbrief popt op.

Er zijn verschillende manieren om je e-mail base te laten groeien. Voor Tuinland zijn we gestart met een oplossing die gemakkelijk te realiseren was: een nieuwsbrief pop-up met daarin de boodschap “Meld je aan voor de nieuwsbrief en krijg €5,- korting”. Voor de pop-up zijn duidelijke business rules ingesteld. Na inschrijving wordt de nieuwe lead toegevoegd aan de onboarding campagne. 

Voorbeelden van business rules zijn:
  • Laat de pop-up na een aantal seconden tonen, bijvoorbeeld na 30 seconden
  • Laat de pop-up alleen zien aan bezoekers die de website willen verlaten
  • Sluit de pop-up uit voor de bestaande nieuwsbriefleden (o.b.v. utm-tagging)
  • Laat de pop-up alleen op bepaalde devices zien, desktop of mobile
  • Stel een A/B-test op om te testen welke pop-up variant het beste werkt



5% Conversie van pop-up
+1500 Nieuwe e-mailadressen
+12% Groei e-mail base
+2000% Transacties via e-mail
De deur is open

Goed gereedschap is het halve werk.

Omdat Tuinland nu de orderdata in het e-mailplatform CanopyDeploy heeft staan, zijn de volgende mogelijkheden binnen handbereik. Denk aan:

  • Segmentatie en personalisatie op basis van aankoopgeschiedenis
  • Loyalty-campagne inrichten op basis van aankoopgeschiedenis
  • Betere klantenservice verlenen. Bijvoorbeeld; als iemand een kamerplant heeft gekocht, wordt dit opgevolgd met een e-mail met tips en tricks over de verzorging
  • Herhaalaankopen stimuleren door replenishment e-mails. Bijvoorbeeld; als iemand regelmatig dierenvoer koopt, automatisch een e-mail versturen wanneer het voer bijna op is en het tijd is om nieuw voer te bestellen
  • In combinatie met Datatrics eenvoudig product recommendations toevoegen voor cross-sell doeleinden

Ander werk.

Meer werk

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen