Voorspel de toekomst met data

Voorspel de toekomst met data

en   •  1 februari 2021

Momenteel zouden we allemaal wel een glazen bol willen hebben om in de toekomst te kunnen kijken. Want wat voor effect gaat de corona crisis echt hebben op de economie? En wat heeft dit voor een invloed op het (koop)gedrag van jouw klanten? Antwoorden op voorspellende vragen baseren we op data uit het verleden. Maar hoe creëer je voorspellende inzichten (predictive analytics) in een tijd waarin de hele wereld op z’n kop staat?

Terugkijken en voorspellen

Voor voorspellende inzichten gebruiken we terugkijkende en voorspellende analyses. Veel bedrijven gebruiken data om terug te kijken: welke acties of uitingen waren effectief en werkten conversie-verhogend? De eerste uitdaging is om die inzichten te gebruiken om de dienstverlening in z’n algemeenheid te verbeteren. Dat is voor veel organisaties al een uitdaging op zich. Als je dit kunt, is de volgende stap om door te voorspellen wat er gaat gebeuren je acties en uitingen te optimaliseren. Vaak kijk je hierbij naar het toekomstige gedrag van specifieke klanten, waarbij je voorspellingen doet op basis van patronen en gedrag van soortgelijke klanten. Daarmee voorspel je de behoefte van klanten op individueel niveau. Vervolgens pas je jouw dienstverlening per klant aan en ben je door de inzet van personalisatie super relevant voor jouw klant!

Optimalisaties door voorspellende inzichten

Met voldoende data kan je voorspellende analyses gebruiken voor verschillende optimalisaties. Deze optimalisaties kunnen gedaan worden op individueel of generiek niveau. Denk bij individuele optimalisaties aan: product aanbevelingen, prijs optimalisatie, klantwaarde verhogen, persoonlijke aanbiedingen en het versturen van de nieuwsbrief op het juiste moment. Met deze uitkomsten pas je je dienstverlening aan zodat je de relevantie individueel verhoogt. Daarnaast gebruik je de uitkomsten voor generieke optimalisaties. Denk hierbij aan: inkoopbeleid, proces versnellingen, kanaal inzet of media inkoop. Om aan de slag te gaan bepaal je welke optimalisaties jouw organisatie wilt doorvoeren. Afhankelijk van de beschikbare data en de volwassenheid van je organisatie voer je individuele of generieke optimalisaties door.

De uitdagingen bij data voorspellingen

Veel bedrijven werken al jaren met data. 81% van de bedrijven maakt echter nog geen gebruik van voorspellende analyses. Hier valt dus nog veel winst te behalen. Hierbij zijn twee bekende uitdagingen aan te wijzen, namelijk het digitaal kennen van je klant en data in een lockdown periode.

Digitaal kennen van je klant

Je eigen (verkoop)trends worden meer en meer beïnvloed door externe factoren die je mee moet nemen in je voorspellingen. Onderzoek dus het consumentengedrag, de behoefte en de vraag in de markt. Daarnaast is het belangrijk dat je je verzamelde gegevens bewaart, zodat je deze bij de volgende trendberekende periode kan gebruiken voor je voorspellingen. Ben je nog niet zo ver, ga dan versneld aan de slag met het digitaliseren van je organisatie.

Data in een lockdown periode

De tweede uitdaging is dat de COVID-19 periode ervoor zorgt dat de historische trend is doorbroken. Omdat we de toekomst voorspellen op basis van het verleden zorgt deze uitschieter voor een slechtere voorspelbaarheid. Op de lange termijn zal dit jaar een afwijking in de trend zijn. Op de korte termijn is het nu lastiger om de nabije toekomst te voorspellen. Om te acteren op je data is nu meer bedrijfsflexibiliteit nodig. Richt je niet alleen op je eigen interne data, maar juist nu ook op externe data. Graag willen we je meer vertellen over hoe je de juiste data inzet voor jouw organisatie middels onze webinarserie over data driven commerce.

Het gedrag van jouw klanten

Wat zegt jouw interne & externe data over de toekomst en het gedrag van jouw klanten?
Alles leren over terugkijken en voorspellen op basis van data? Volg ons eerste webinar Data is cool… maar hoe levert het waarde op? in de serie ‘Voorspellen is de toekomst’. Het webinar is gratis en live te volgen op donderdag 18 februari 2021 om 11:00 uur!

Aanmelden webinar

Auteurs

Als Data Scientist helpt Frank bedrijven om de maximale waarde uit hun klantdata te halen. Door data te analyseren genereert hij bewezen klantinzichten waarmee bedrijven de klant en hun customer journey nóg beter leren te begrijpen. Daarmee helpt Frank bedrijven om op een data-gedreven manier de klant centraal te stellen en de doelstellingen te behalen.
Wouter van der Heijden is Digital Analytics Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak