Nienke Wildeman 13 oktober 2022 6 minuten leestijd

Zes tips voor succesvolle Black Friday advertising

Vrijdag 25 november is het weer zover: Black Friday. Dé tijd van het jaar voor consumenten om massaal online te zoeken naar de beste deals. Vorig jaar werd in Nederland een recordomzet behaald van 430 miljoen euro. Sterker nog, de verkopen op Black Friday lagen in 2021 23% hoger dan een jaar eerder. Dit heeft te maken met de digitale groei van de laatste jaren in combinatie met de zogeheten FOMO (Fear Of Missing Out). Mensen willen niet een goede deal mis lopen. 

Hoe zorg je ervoor dat je advertenties hier zo goed mogelijk op zijn afgestemd? In dit blog vind je alle informatie die je nodig hebt om het beste uit je Black Friday maand te halen. 

1. Begin op tijd. 

Waar Black Friday vroeger alleen op vrijdag was, is het nu een fenomeen dat soms wel een maand lang voortduurt. Wanneer er gekeken wordt naar het zoekgedrag van mensen op het moment dat Black Friday dichtbij komt valt het op dat de populariteit vanaf augustus al begint toe te nemen. Dit heeft onder andere te maken met dat mensen steeds vroeger beginnen met het zoeken naar cadeaus voor de feestdagen. Daarom is het aan te raden om vroeg te beginnen met je Black Friday campagnes zodat je ervoor zorgt dat iedereen op tijd bekend is met de acties die je wilt gaan doen. 

2. Zorg voor zichtbaarheid tijdens het oriëntatieproces.

Tijdens Black Friday is de koopintentie erg hoog. Dit in combinatie met de toename van online aankopen voor een hoger bedrag is het erg belangrijk om in te spelen op de behoefte van de oriënterende consument. De oriëntatiefase is van essentieel belang voor de consument die op zoek gaan naar wat ze willen kopen, op welke website het product gekocht kan worden en waar de beste deals te verkrijgen zijn. 

Als je in deze fase goed zichtbaar bent met jouw actie, genereer je relevante bezoekers voorafgaand aan Black Friday. Zorg er wel voor dat je nieuwe doelgroepenlijsten aanmaakt zodat je alleen de doelgroep opslaat die in de oriëntatiefase van Black Friday zit. Met deze lijst kun je de consument opnieuw benaderen middels retargeting, waardoor je de kans op verkopen vergroot. 

3. Deel sneak peeks van je acties. 

Tijdens Black Friday is het belangrijk om goed over te brengen welke acties je precies aanbiedt en wanneer deze ingaan. Maak je bestaande klanten alvast warm door te teasen met je aankomende acties. Vaak willen mensen rondom Black Friday graag op de hoogte blijven van acties en oplopende kortingen. 

Dit is een uitgelezen kans om gegevens van potentiële klanten te verzamelen. Doe dit door bijvoorbeeld kwalitatieve leads zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief aan de hand van een incentive, zoals bijvoorbeeld early access naar je Black Friday deals. Zorg er wederom voor dat je deze leads in een doelgroep opslaat, zodat je ze opnieuw kunt benaderen met retargeting. 

4. Gebruik social media. 

Doordat consumenten Black Friday als een uitgelezen kans zien om online te profiteren van de beste acties, is het handig om hierop met social media campagnes in te spelen. Trigger met pakkende content je volgers voor de Black Friday maand. Dit kan met behulp van shoppable content door labels aan je content toe te voegen zodat mensen makkelijk je producten aan kunnen  schaffen. 

Daarnaast kun je korte video’s advertenties op social media platformen zoals TikTok, Instagram of YouTube plaatsen om mensen alvast een sneak peek te geven over je acties.

Benieuwd hoe je het korte video’s inzet om jouw social media advertenties naar  een hoger niveau te tillen? Check dan dit blog. 

5. Zorg voor een passende boodschap.

Binnen Google Ads kun je gebruik maken van een ‘countdown’ functie waarmee je de consument alvast kunt triggeren voor je tijdsgebonden acties. Je kunt precies instellen wanneer de countdown moet starten en wanneer deze afloopt. Zo zorg je ervoor dat klanten uit kunnen kijken naar je acties en dat je boodschap op het juiste moment de juiste mensen triggert. 

Zorg er daarnaast voor dat je een goede call-to-action (CTA) vermeldt in de advertentietekst waarmee je de consument triggert om te klikken op de advertentie. Maak hier ook gebruik van de ‘FOMO’, door bijvoorbeeld gebruik te maken van op=op en een aftelklok in je advertenties, maar ook op de website. 

Daarnaast kun je onderaan je advertenties een promotie extensie toevoegen in de vorm van een tag met de Black Friday actie die je aanbiedt. Vergeet ook niet om ‘Black Friday’ te vermelden in de koppen van je advertenties om de CTR (Click Trough Rate, ofwel het aantal mensen dat doorklikt op je advertenties) te verhogen.

6. Zorg voor voldoende budget.

Maak extra marketingbudget vrij, zodat je zo zichtbaar mogelijk bent. Zet dit niet enkel in tijdens je Black Friday campagne, maar begin al eerder met je budgetten te verhogen, zodat je al vroeg geïnteresseerde consumenten bereikt. 

Denk eraan dat in deze periode veel meer retailers adverteren, waardoor de klikprijzen hoger uitvallen. Daarnaast zijn bezoekers in de oriëntatiefase vooral aan het verkennen, door verschillende acties met elkaar te vergelijken. Zorg ervoor dat jouw product opvalt ten opzichte van de rest. De combinatie van sterke branding en advertising helpt hierbij. 

Hulp nodig bij jouw Black Friday campagnes?

Wij helpen je graag! Wil je weten hoe je meer waardevolle leads of verkopen genereert om dit jaar van Black Friday een top maand te maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

avatar

Nienke Wildeman

Als Online Marketing Consultant helpt Nienke klanten iedere dag verder op het gebied van advertising.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen