De waarde van social media voor B2B

De waarde van social media voor B2B

  •  7 oktober 2020

Als je denkt aan succesvolle bedrijven op social media dan zijn het vaak B2C bedrijven, zoals IKEA of Bol.com. Ze zijn vaak beter op de hoogte van wat er speelt op het gebied van social media dan de B2B-sector. B2B-organisaties vinden hun bedrijf vaak niet ‘sexy’ genoeg en vinden het lastig om actief aanwezig te zijn op social media en engagement te creëren met hun doelgroep. Maar social media is zeker interessant voor B2B-organisaties. In dit blog leggen we uit wat de waarde is van Social Media Marketing en hoe je verschillende platformen kunt inzetten om jouw B2B-doelgroep te bereiken.

1.De waarde van social media voor B2B

Social media marketing draait voornamelijk om het in contact komen met je klant. Een relatie opbouwen. Je zichtbaarheid vergroten. B2B-organisaties willen vooral sales genereren. Niet alle social media kanalen zullen voor nieuwe sales zorgen, maar toch is het ook voor B2B-organisaties heel belangrijk om zichtbaar te zijn op de verschillende platformen. Waarom?

1.1 Brand Awareness

Door je organisatie te laten zien op de sociale kanalen en daar te communiceren met (nieuwe) klanten, verhoog je de zichtbaarheid van je merk en bouw je vertrouwen op. Je merk moet gezien worden wil je herkend worden door je doelgroep. En daarvoor zijn de sociale platformen een perfecte manier!

1.2 Thought Leadership

Kennis is macht. En jouw organisatie is gespecialiseerd in een bepaald onderwerp. Social media is de perfecte plek om deze kennis te delen en hiermee te laten zien wat je in huis hebt, om zo je bedrijf een thought leader te maken.

1.3 Klantrelaties

Social media is er om mensen met elkaar in contact te brengen. Ook B2B-organisaties kunnen met behulp van de verschillende kanalen heel goed relaties opbouwen en onderhouden met (potentiële) klanten. Zo zijn Facebook Messenger en Twitter bijvoorbeeld twee goede kanalen om service te bieden voor je klant en om vragen te beantwoorden.

1.4 Meer traffic naar je website

Het inzetten van social media kanalen kan ervoor zorgen dat je meer traffic genereert naar je website, maar het kost tijd. Ben je net begonnen met actief posten op (één van) de platformen? Dan krijg je niet direct honderden mensen naar je website. Je moet blijven investeren in de kanalen om ze te laten groeien en er uiteindelijk meer uit te halen zoals traffic naar de website of meer zichtbaarheid en naamsbekendheid.

1.5 Werven van nieuwe werknemers

Social media is heel goed in te zetten voor het werven van nieuwe werknemers. Zo kan je laten zien wat de dagelijkse gang van zaken zijn en hoe de bedrijfscultuur is. Zet social media kanalen zoals Instagram, Facebook en LinkedIn in om te laten zien hoe leuk het is om bij jouw organisatie te werken.

2.Hoe bereik jij jouw B2B-doelgroep met social media?

Social media is niet meer weg te denken en er zijn tegenwoordig veel verschillende kanalen die je als marketingtool kan inzetten. Maar welke zijn interessant voor jouw B2B-organisatie en hoe zet je ze op een succesvolle manier in? Voordat je begint met het delen van content op deze platformen is het allereerst belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zit en wat zij van jou willen zien en horen op social media.

2.1 LinkedIn voor B2B

LinkedIn staat bekend als hét platform voor B2B-organisaties. In Nederland wordt het platform door maar liefst 771.000 mensen dagelijks gebruikt blijkt uit onderzoek van Newcom en 94% van de B2B-marketeers maakt gebruik van dit kanaal. Grote kans dus dat je via dit kanaal jouw doelgroep bereikt en nieuwe leads genereert.

Maar hoe zet je dit kanaal op de goede manier in? Allereerst is het belangrijk om je bedrijfspagina volledig te voorzien van informatie. Volgens LinkedIn krijgen voltooide pagina’s namelijk 30% meer bezoekers. Vergeet ook niet om een pakkende header en profielfoto toe te voegen. LinkedIn biedt verschillende interessante mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld aansluiten bij LinkedIn-groepen om meer over je expertise te leren en in contact te blijven met je doelgroep.

Maar het is ook belangrijk om te variëren in content. Veel bedrijven delen vaak alleen maar dezelfde soort posts: een statische afbeelding met tekst en een link. Zo val je natuurlijk minder op tussen alle andere content. Wissel gewone bijdragen bijvoorbeeld af met het publiceren van artikelen, ook wel de ‘long form posts’ genoemd. LinkedIn-gebruikers zijn op zoek naar informatie om hun bedrijf verder te ontwikkelen/te verbeteren en in deze artikelen kan je meer waardevolle informatie delen met je doelgroep en vervolgens meer leads genereren.

2.2 Facebook voor B2B

Facebook wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen Nederlanders, blijkt uit een onderzoek van Newcom. Maar liefst 74% van de gebruikers gebruikt Facebook voor zakelijke doeleinden, daarom biedt het genoeg kansen voor B2B-organisaties. Zo is Facebook bijvoorbeeld heel interessant vanwege zijn advertentiemogelijkheden. Je kan namelijk heel gericht targetten en retargetten, wat vervolgens weer kan leiden tot nieuwe volgers, meer bereik en nieuwe leads. Het belangrijkste hiervoor: weet wie je doelgroep is!

Facebook Messenger is een interessante mogelijkheid om in te zetten voor customer service. Het is voor klanten een laagdrempelige manier om met bedrijven in contact te komen, vragen te stellen en eventuele problemen op te lossen. Wil je dit als bedrijf op een succesvolle manier inzetten, dan is het erg belangrijk om vlot te reageren op de vragen die binnenstromen.

2.3 Twitter voor B2B

Het leek er even op dat de populariteit van Twitter ten einde kwam, maar het platform bloeit weer op. In Nederland is het aantal gebruikers dit jaar toegenomen met 310.000. Dat is 13% meer dan in 2019. Uit onderzoek blijkt ook dat 67% van de B2B-marketeers gebruikt maakt van het platform voor digital marketing. Maar hoe kan je het platform inzetten om je B2B-doelgroep te bereiken?

Video content is tegenwoordig op alle sociale platformen belangrijk, maar ook op Twitter zorgt video voor een hogere engagement. Uit onderzoek blijkt zelfs dat Tweets met een video vaker worden geretweet door anderen, vergeleken Tweets met een foto. Een belangrijk punt om mee te nemen in je strategie voor Twitter.

Veel bedrijven zetten Twitter ook in voor customer service. Klanten kunnen op een makkelijke manier in contact komen met het bedrijf en vragen stellen over producten. Het is belangrijk om op social media kanalen zoals Twitter te laten zien dat je beschikbaar bent voor het beantwoorden van vragen.

2.4 Instagram voor B2B

Instagram wordt door velen niet gezien als geschikt platform voor B2B-organisaties, maar toch heeft ook dit beeldende social media kanaal interessante mogelijkheden voor deze sector. Mensen kopen van mensen en dat geldt ook voor de B2B-sector. Het is daarom heel belangrijk om de persoonlijke kant te laten zien op Instagram. Dit kan bijvoorbeeld door verhalen van werknemers te delen. Een goed voorbeeld hiervan is het Instagram-account van Hootsuite. Aan 120.000 volgers laten ze onder andere de sfeer binnen de B2B-organisatie zien en delen ze hun kennis.

De advertentiemogelijkheden zijn ook goed in te zetten om de juiste doelgroep te bereiken. Met Instagram Ads komt je content bij veel meer mensen terecht en kan je gebruik maken van call to action buttons, zodat ze sneller tot actie kunnen komen en zonder te veel stappen makkelijk een bezoek kunnen brengen aan je website.

2.5 YouTube voor B2B

Video content is de laatste jaren één van de belangrijkste marketing tools. Het zorgt voor meer bereik met de doelgroep en een hogere engagement met het publiek. Het voordeel voor B2B-organisaties: er zijn nog maar weinig B2B-organisaties die video inzetten in hun marketingstrategie. Dit is de kans om concurrenten voor te zijn op het gebied van video content.

Video content kan je natuurlijk delen op alle sociale platformen, maar waarom zou je als B2B-organisatie YouTube inzetten? Het grote voordeel van YouTube is dat het na Google de grootste zoekmachine is. Door de juiste titels, tags en keywords te gebruiken kunnen jouw video’s door een veel grotere groep gezien worden.

Het bedrijf Adobe is een goed voorbeeld van een succesvol B2B-bedrijf dat YouTube inzet. Op hun kanaal delen ze onder andere masterclasses over producten die ze verkopen, maar ook video’s van creatievelingen die de producten van Adobe gebruiken en laten zien hoe het werkt.

Hoe nu verder?

Er zijn dus verschillende mogelijkheden voor B2B-organisaties om social media in te zetten. Zo is niet alleen LinkedIn een goed kanaal, maar kan je ook Facebook, Twitter, Instagram en YouTube gebruiken om onder andere je zichtbaarheid te vergroten en traffic naar je website te genereren. Maar zoek eerst uit waar je doelgroep zich bevindt voordat je van start gaat en wat ze op de kanalen willen zien. Wil je voornamelijk de persoonlijke kant laten zien van je bedrijf? Dan is Instagram bijvoorbeeld een goed platform om in te zetten. Ieder social media kanaal heeft zijn voordelen en daar moet je gebruik van maken.

Wil je meer weten over social media of heb je hulp nodig met je kanalen? Wij helpen je graag met het opzetten of optimaliseren van je social media.

Contact opnemen

Auteur

Esther ter Veen is Social Media Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met alles op het gebied social media. Van het adviseren van klanten tot aan het creëren van social media content.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak