Hoe je Google Shopping Organic slim inzet

Hoe je Google Shopping Organic slim inzet

  •  11 januari 2021

Sinds oktober 2020 is het mogelijk om gratis resultaten te genereren in Google Shopping. Met een paar kliks kun je jouw hele feed (jouw online productcatalogus) kosteloos tonen aan een groot publiek. Bij De Nieuwe Zaak zijn we hier gelijk mee gestart en we geven je graag wat tips en eerste resultaten mee!

Op het moment van schrijven zijn de organische shopping resultaten alleen nog waarneembaar op het Google Shopping-tabblad. Dat ziet er zo uit:

Paid vs Organic Google Shopping Results

Je ziet dat er bovenaan de pagina zich een carrousel bevindt. Hier worden de paid resultaten getoond. Daaronder zie je organic resultaten en ten slotte vind je onderaan de pagina weer paid resultaten. Google is hier uitgebreid mee aan het testen, dus het kan ook voorkomen dat je een andere weergave tegenkomt.

Er doen verschillende verhalen de ronde dat dit op korte termijn ook op de SERP (Search Engine Results Page, de welbekende pagina van Google met zoekresultaten) zichtbaar zal worden. Navraag bij Google leert dat dit voorlopig nog niet het geval is. Het is niet uitgesloten dat dit helemaal niet gaat gebeuren.

Voordelen Google Shopping Organic

Er zijn een aantal voordelen aan deze nieuwe ontwikkeling:

  • Het grootste voordeel van deze nieuwe ontwikkeling is natuurlijk dat je niet hoeft te betalen voor de klikken. Mocht jouw organisatie of jouw klant de noodzaak zien om advertising budget af te schalen of zelfs helemaal in te perken, kan je dus nog steeds gebruik blijven maken van Google Shopping onder het tabblad Google Shopping.
  • Daarnaast kan je de zichtbaarheid voor je producten en je website vergroten. Met Google Shopping kun je miljoenen gebruikers bereiken, waar Shopping Organic nu aan bijdraagt. Je kunt zichtbaarheid geven aan jouw product of merk aan een publiek wat jou wellicht niet had gevonden. Ruime aanwezigheid in Google Shopping kan dus ook een positief effect hebben op je naamsbekendheid. Incrementeel zal dit niet in alle gevallen meer zijn dan voorheen, omdat je destijds ook gewoon de beschikking had over de ruimte in het shopping tabblad, maar dan betaald. In het geval je campagnes eerder beperkt waren door budget kan je de misgelopen zichtbaarheid nu wel deels opvangen met gratis verkeer. In dat geval zie je wel een incrementele stijging.
  • Het derde voordeel is dat het maar weinig inspanning kost om gebruik te maken van Google Shopping Organic, daar kom ik nog op terug.

Waarom Google Shopping Organic?

Waarom doet Google dit eigenlijk? Google doet dit naar eigen zeggen om bedrijven te helpen in de strijd tegen de economische schade tijdens de corona pandemie. Uiteraard heeft Google hier zelf ook een belang bij. De afgelopen jaren heeft Google met Amazon er een grote concurrent bijgekregen op het gebied van Google Shopping. In Nederland is Amazon weliswaar nog niet zo groot (maar heb je natuurlijk wel te maken met bol.com). In Amerika wordt Amazon als een serieuze bedreiging gezien, omdat gebruikers direct op Amazon gaan zoeken in plaats van in Google Shopping. Het is aannemelijk dat Google zich in deze concurrentiestrijd wil onderscheiden.

Zo gebruik je Google Shopping Organic

Maak je al gebruik van Google Shopping? Dan hoef je alleen maar een vinkje om te zetten. Ga naar het Merchant Centre en navigeer in het menu naar Groei. Ga vervolgens naar programma’s beheren en schakel de functie in bij Platforms van Google.

Google Shopping Organic

Heb je nog geen Merchant Center-account? Dan moet je een Merchant Center-account aanmaken. Vervolgens kan je de volgende stappen doorlopen:

  1. Maak een productfeed aan op basis van Google’s specificaties.
  2. Vervolgens kan je je feed ophalen en perfectioneren met een tool als Channable. Zorg dat alle essentiële informatie zoals de producttitel, afbeelding, URL, prijs en omschrijving niet ontbreken.
  3. Koppel je output vervolgens aan Merchant Center.
  4. Ga in Merchant Center naar Groei -> programma’s beheren en schakel de functie in bij Platforms van Google.

Vergeet niet om structured data toe te voegen aan je productpagina. Dit is geen vereiste, maar dit geeft Google net weer wat meer informatie, waarmee je de kwaliteit verder kan verhogen.

Basisinzichten

In het Merchant Centre heb je onder Performance een aantal kant-en-klare basisinzichten: Clicks, Impressies en CTR. Daarnaast kan je sorteren op product, merk en categorie. Wil je meer inzichten? Dan is het aan te raden om de URL’s in je productfeed een tagging (bijvoorbeeld een UTM-code) mee te geven. Wanneer je dat niet doet worden de resultaten in Google Analytics toegekend aan Google/Organic en komen ze op de grote stapel waardoor je de resultaten niet meer kan filteren. Door aan de URL’s een tagging toe te voegen kan je ze indelen in de door jou gewenste channel grouping. Voor resultaten via de betaalde ads van Google Shopping zal het de resultaten van autotagging gebruiken en dus gewoon aan Paid Search toekennen.

Google Shopping Organic
Weergave in Merchant Center

Je feed is heilig!

Uiteraard geldt dat je feed heilig is. Ook voor de organische resultaten blijft het essentieel om een relevante feed in te zetten waarin bijvoorbeeld de titel belangrijke elementen bevat van het product. De inhoud van je feed bepaalt ten slotte welke zoekwoorden een shopping plaatsing triggeren. Daarnaast kan je zoals benoemd door middel van de juiste toepassing van tags in Google Analytics inzicht krijgen in welke producten goed presteren en welke minder. Dit helpt je niet alleen bij het prioriteren van de optimalisaties, maar geeft je ook inzicht in hoe groot het aandeel is om impact/effort wise keuzes te kunnen maken.

Onze inzichten in Google Shopping Organic

De eerste inzichten geven het beeld dat het verkeer via de gratis klikken kwalitatief beter is dan via de betaalde resultaten. Zowel de conversie, time on site als de bounce presteert op dit moment bij de gratis klikken in bijna alle gevallen beter dan paid. We zien bij klanten dat van alle sessies uit Google Shopping ongeveer 9% uit gratis klikken komt. Dit aandeel is hiermee nog relatief klein, maar sinds de uitrol in september zijn deze volumes nog altijd stijgende. Het gedrag wat het verkeer laat zien geeft aan dat we dit serieus moeten nemen en dat het voor iedere organisatie interessant is.

Auteur

Evert-Jan is onderdeel van het Online Advertising team van De Nieuwe Zaak, waarbij hij verantwoordelijk is voor de inzet, strategie en optimalisatie van SEA, Display Advertising en Social Advertising.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak