Google: Structured data testing tool gaat verdwijnen

Google: Structured data testing tool gaat verdwijnen

  •  10 juli 2020

Afgelopen dinsdag heeft Google bekendgemaakt dat de rich results test uit de beta versie is! Wat houdt dit in? Rich results bestaat uit informatie die direct in Google getoond wordt. Zo zie je bijvoorbeeld direct de prijs van een product in jouw zoekopdracht staan. Met de rich results test check je op jouw pagina welke informatie gehaald kan worden uit jouw data.

Dit betekent tegelijkertijd dat de structured data testing tool in de toekomst zal verdwijnen. Deze huidige tool is nu nog even beschikbaar, maar straks zal er gebruik gemaakt moeten worden van de rich results tests. Benieuwd naar wat er nieuw is en wat de voordelen hiervan zijn?

Testing tool voor structured data vs. rich results test

De huidige structured data testing tool test of de structured data op de juiste manier geïmplementeerd is. Door het invoeren van een URL in de testing tool is te zien of de structured data goed ingevoerd is om een rich snippet resultaat in Google te krijgen.


Afbeelding: Structured data testing tool

De rich results tests kan gebruikt worden om een code of URL van een pagina te testen. De test zal aangeven waar fouten en/of waarschuwingen die op de pagina gedetecteerd worden zitten. Wanneer er een fout in zit, wordt de rich snippet niet weergegeven in Google. Wordt er een waarschuwing weergegeven? Dan zal de rich snippet wel getoond worden, maar niet volledig weergegeven worden. Dit kan bijvoorbeeld een ontbrekende afbeelding-eigenschap zijn. Google toont dan wel de rich snippet, maar zonder afbeelding.

Rich results test in Google

De rich results gaan verder dan de ‘standaard’ link die in Google te zien is na het intypen van een zoekopdracht. Door structured data kunnen carrousels, afbeeldingen en andere niet-tekstuele typen in de organische zoekresultaten verschijnen. Door gebruik van rich snippets val je extra op tussen de andere resultaten in Google. Door het toevoegen van structured data snapt een zoekmachine hoe zij bepaalde rich snippets kan maken. Met de rich results test kun je een specifieke URL of een codefragment testen.

Google geeft een aantal voordelen van de nieuwe rich results test ten opzichte van de huidige testing tool voor structured data:

  • De rich results test geeft aan welke verbeteringen er doorgevoerd worden voor de opmaak die eraan gegeven is zoals het eerder genoemde voorbeeld over de afbeelding-eigenschap;
  • De rich results test gaat effectiever om met dynamisch gestructureerde gegevensopmaak;
  • De rich results test geeft zowel de mobiele als desktop versies van het resultaat weer;
  • De rich results test is volledig afgestemd op Search Console rapporten waardoor er op data gebaseerde informatie weergegeven wordt.

Al met al geeft de rich results test veel informatie over de structured data van je rich snippet. De rich snippets in Google zorgen voor meer zichtbaarheid in de organische zoekresultaten van Google. Ben jij benieuwd welke markups er allemaal zijn en welke bruikbaar zijn voor jouw organisatie? Bekijk het hier in de search gallery.

Hulp nodig bij het bepalen van de juiste structured data markup opties of het implementeren hiervan? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Auteur

Robin is SEO Consultant bij De Nieuwe Zaak. Hij houdt zich voor uiteenlopende klanten bezig met zoekmachine optimalisatie.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak