Aan de slag met je lokale vindbaarheid!

Aan de slag met je lokale vindbaarheid!

Gerwin Klooster   •  28 december 2015

Het gebruik van de zoekmachines verandert! Enerzijds omdat we met zijn allen internet anders zijn gaan gebruiken, anderzijds omdat de algoritmes van zoekmachines steeds beter inschatten welke resultaten passen bij zoekopdrachten. Waar we het internet eerst gebruikten voor het zoeken van algemene informatie, zoeken we steeds vaker naar lokale informatie. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat 43% van de consumenten minstens eenmaal per maand een lokaal bedrijf zoekt.

Deze ontwikkeling is voor (online) retailers met fysieke vestigingen dus erg belangrijk. In dit blogartikel lees je hoe het zoekgedrag is veranderd, hoe je hierop inspeelt en welke concrete acties je hierbij kan ondernemen.

aan de slag met local

Zoekgedrag verandert

Laten we eerst naar het zoekgedrag kijken. Tot enkele jaren geleden gebruikten we internet vooral op laptops en desktopcomputers. De laatste jaren gebruiken we internet juist steeds meer op een mobiele telefoon. Door de switch naar mobiel zijn we ook anders gaan zoeken. We gebruiken zoekmachines steeds vaker om informatie over lokale bedrijven, evenementen, locaties en andere lokale informatie te vinden. We hebben dus steeds vaker een “lokale intentie”.

Als je bijvoorbeeld zoekt op “Dameskleding Zwolle”, ben je niet geïnteresseerd in het online kopen van kleding maar zoek je een winkel in Zwolle die dameskleding verkoopt. Je zoekt dus op het wereldwijde web maar hebt toch een “lokale intentie”.

Local Pack

Zoekmachines, en met name Google, worden steeds beter in het begrijpen van de intentie achter een zoekopdracht. Vermoedt Google dat je een lokale intentie hebt? Dan past hij daarop de resultaten aan en toont hij resultaten die rekening houden met je lokale intentie. Deze lokale resultaten plaatst Google op meerdere manieren in de zoekresultaten, onder andere tussen de “reguliere” gratis resultaten en in het “local pack”.

Het “local pack”, waarin Google drie lokale bedrijven uitgelicht, verschijnt bij steeds meer zoekopdrachten. Alleen van deze drie lokale bedrijven toont Google direct extra informatie, zoals het telefoonnummer, adresgegevens en openingstijden.

Optimaliseer voor zoekopdrachten met een lokale intentie

Omdat ons zoekgedrag verandert en zoekmachines daarop inspelen is het belangrijk dat lokale vestigingen van bedrijven optimaal naar voren komen in Google. Hieronder volgen daarom een aantal zaken die belangrijk zijn voor het optimaliseren voor zoekopdrachten met een lokale intentie.

Bij het optimaliseren voor zoekopdrachten met een lokale intentie spelen (onder andere) de volgende zaken een rol:

  • Lokale signalen op de website
  • Lokale signalen van buiten de website
  • Google Mijn Bedrijf
  • Citations en vermeldingen (over citations later meer)
  • Gebruikerssignalen
  • Signalen van de gehele website

Hieronder volgen enkele acties die je concreet kan ondernemen om aan deze zaken te werken.

Acties voor het verbeteren van je lokale vindbaarheid

Om optimaal vindbaar te zijn bij zoekopdrachten met een lokale intentie, zijn er een aantal concrete acties die je in gang kan zetten. Hieronder volgen er enkele.

Lokale signalen op en buiten de website

Allereerst is het belangrijk dat elke vestiging een eigen pagina op de website heeft. Het is belangrijk dat elke vestigingspagina’s goede, relevante content bevat. Daarover later meer maar heb je nog geen vestigingspagina’s? Dan is de eerste stap om deze aan te maken!

Op een vestigingspagina dient relevante en unieke informatie over de vestiging te staan. Om elke vestigingspagina relevant te maken en van unieke content te voorzien kan een uitdaging zijn, maar in het artikel 25 tips voor het inrichten van de winkelpagina’s in je webshop geeft mijn collega Anniek maar liefst 25 tips! Voor de lokale vindbaarheid is het belangrijk dat in ieder geval de volgende gegevens op de vestigingspagina staan:

  • NAP-gegevens
  • Lokaal telefoonnummer van de vestiging
  • Openingstijden
  • Beschrijving van de vestiging
  • Productaanbod

Om Google en andere zoekmachines beter te laten begrijpen welke informatie ze hoe moeten interpreteren is het aan te raden om deze gegevens op te maken met schema.org. Schema’s die hiervoor onder andere gebruikt kunnen worden zijn: http://schema.org/LocalBusiness en http://schema.org/Store.

Naast het hebben van vestigingspagina’s, is het belangrijk dat deze vestigingspagina’s relevante links krijgen van websites die gericht zijn op de regio waar de vestiging zit. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Een link te verkrijgen naar de vestigingspagina op websites van woonboulevards / winkelcentra waar de vestiging zit.
  • Regionale huis-aan-huis bladen waarin je adverteert, te vragen om op hun website een link naar de vestigingspagina te plaatsen.
  • Lokale verenigingen die je sponsort, te vragen om op hun website een link naar de vestigingspagina op te nemen.
  • Lokale evenementen die je sponsort, te vragen om op hun website een link naar de vestigingspagina op te nemen.

Google Mijn Bedrijf claimen en inrichten

Ten tweede is het belangrijk dat je voor elke fysieke vestiging de “Google Mijn Bedrijf” pagina (meer hierover via: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/) claimt. Elke vestiging dient dus een eigen Google Mijn Bedrijf pagina te hebben. Naast het claimen van de pagina is ook de inrichting hiervan belangrijk.

De juiste categorieën kiezen is daarbij essentieel. Ook is het erg belangrijk dat de informatie, zoals openingstijden en het telefoonnummer die je in Google Mijn Bedrijf ingeeft, overeenkomt met de informatie op de vestigingspagina. Bij een Google Mijn Bedrijf pagina van een vestiging dien je bij website de betreffende vestigingspagina in te vullen.

Citations en vermeldingen

De derde belangrijke factor die hier behandeld wordt zijn citations. Dit zijn vermeldingen van je vestiging met adres op internet met of zonder link. Bij citations zijn het aantal, de kwaliteit en de consistentie van belang.

Het is daarom belangrijk om de citations van de vestigingen te controleren en/of aan te vragen. Citations kunnen op een groot aantal websites staan. Enkele belangrijke websites waarop je in ieder geval een goede citation wilt hebben zijn:

  • https://places.tomtom.com/
  • http://www.detelefoongids.nl/
  • https://mapsconnect.apple.com
  • http://www.yelp.com/
  • http://www.allebedrijvenin.nl/
  • http://www.nationalebedrijvengids.nl/
  • https://foursquare.com/

Staat de informatie over de lokale vestigingen nog niet op deze websites? Voeg deze dan gratis toe. Staat er foutieve informatie over een lokale vestiging op één van deze websites? Dan is het belangrijk dat je deze corrigeert. Want zoals al genoemd: de consistentie in citations is erg belangrijk.

Zorg er altijd voor dat de informatie die je opgeeft consistent is met de informatie op de vestigingspagina, als je een vestiging aanmeldt.

Signalen van de gehele website

Net als bij de “reguliere” resultaten spelen ook bij zoekopdrachten met een lokale intentie de rankingsignalen van de overkoepelende website (het domein) een rol. Vertrouwt Google jouw website en heeft deze een goede reputatie? Dan vergroot dit de kans dat je website wordt getoond!

Tot slot

Steeds vaker zijn we op het wereldwijde web op zoek naar lokale informatie. Mis deze ontwikkeling niet maar speel er op in en maak werk van je lokale vindbaarheid!

Wilt u aan de slag met het verbeteren van uw lokale vindbaarheid?

Neem contact met ons op!
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak