Hoe vind en verbind je influencers uit jouw branche?

Hoe vind en verbind je influencers uit jouw branche?

Rianne Bark-Lunenborg   •  15 september 2015

Social influencers hebben tegenwoordig zoveel invloed op hun volgers en op social media gebruikers in het algemeen, dat bedrijven en merken niet meer om ze heen kunnen. Van beddenspecialist tot groot modemerk, bedrijven die zich in een branche bevinden waarin influencers belangrijk zijn, willen met ze samenwerken. Maar veel bedrijven vragen zich af: wie zijn de influencers van mijn doelgroep en hoe kom ik met ze in contact? In deze blog lees je 10 stappen om samenwerkingen met influencers op te zetten.

Wat is een influencer?

Erik Driessen heeft dertien verschillende definities van een influencer bij elkaar genomen en daaruit de volgende definitie van een influencer geformuleerd:

Een influencer is iemand die invloed uit kan oefenen op andere personen. Hij of zij doet dit op basis van de kennis of mening die hij of zij heeft over een specifiek onderwerp. Dit kan gaan over een fysiek product of een abstract gegeven zoals een politieke voorkeur of mening over de maatschappij. De influencer maakt gebruik van de nieuwe communicatie mogelijkheden, zoals social media en blogs, om zijn of haar kennis of mening te delen. Het netwerk dat de influencer hiermee beïnvloedt is groter dan het gemiddelde sociale netwerk.

Kortom, een influencer is iemand die vertrouwen heeft opgebouwd bij jouw doelgroep en daarbij een bovengemiddeld bereik heeft door het gebruik van verschillende kanalen. Een influencer wordt vaak als betrouwbaarder beschouwd dan bijvoorbeeld een grote tv commercial, vanwege het gevoel van herkenning en de bereikbaarheid. Daarom is influencer marketing iets dat het aanpakken zeker waard is. En wellicht is een combinatie van de twee eerdergenoemden (de influencer en de grote tv commercial), na het opbouwen van een goede relatie, wel de ultieme marketingactie!

Met deze 10 stappen kan jij met je bedrijf stappen zetten richting een fijne en waardevolle samenwerking met influencers uit jouw branche!

Week 38 - Inbound blog

1. Denk na over je doelgroep

Voordat je op zoek gaat naar influencers is het belangrijk om je af te vragen waar je doelgroep zich bevindt. Om te beginnen kan je nadenken over de vragen en problemen die de doelgroep zou kunnen hebben. Zijn ze op zoek naar informatie, inspiratie of zijn ze aan het vergelijken? Voor elke fase van deze customer journey zijn er verschillende kanalen waarop jouw doelgroep zich bevindt om antwoord te vinden op vragen en problemen. Social influencers zelf zijn te vinden op een aantal van deze kanalen. Zij hebben vaak een blog, ze verspreiden content via verschillende social media kanalen, ze zetten e-mail in en laten ook hun gezicht zien op events van PR-bureaus en merken.

2. Zoek influencers die schrijven over onderwerpen waarin jouw doelgroep zich interesseert

Jouw doelgroep zoekt naar influencers met dezelfde interesses, dezelfde normen en waarden of juist naar interesses en voorkeuren die iemand graag zou willen bezitten. Stel je voor dat je doelgroep voornamelijk uit vrouwen bestaat  in de leeftijd van 25-40 jaar, dan zal een groot deel van hen waarschijnlijk websites bekijken met onderwerpen waar zij zelf mee bezig zijn zoals recepten, lifestyle, fashion of kinderen.

Breng deze informatie in kaart en zet de volgende stap. Namelijk influencers zoeken die over deze onderwerpen schrijven of deze onderwerpen gebruiken in hun content. Hier kan je bijvoorbeeld achter komen door gebruik te maken van #hashtags met relevante onderwerpen of door tags in te zetten op kanalen als Facebook, Instagram, Twitter of Pinterest. Influencers zullen (hash) tags gebruiken om beter vindbaar te worden. Daarnaast is het een kwestie van scannen en zoeken. Influencers volgen en reageren veel op elkaar, dat hoort erbij. Scan dus ook de reacties bij een post, zowel op de website als op de social media kanalen.

3. Maak contact met influencers

Dit is een belangrijk punt; met het eerste contact wordt namelijk de basis gelegd voor de toekomstige samenwerking die jullie samen aangaan. Als een influencer een standaard mailtje krijgt met een algemene vraag, dan zal zij zich minder aangesproken voelen. Denk maar eens na over het ontvangen van een brief of e-mail met als aanhef: “Hallo meneer” of alleen “Geachte”. Dit voelt onpersoonlijk, ongeïnteresseerd en je bent als lezer minder benieuwd naar de inhoud. De manier van aanspreken en het formele of informele aspect verschillen per branche. Denk daar ook aan bij het eerste contact. De ene influencer vind het fijn om informeel aangesproken te worden, de andere influencer neemt je niet serieus als je op informele wijze mailt.

Een goede eerste mail naar een influencer begint met een begroeting en de naam met daarbij een persoonlijke alinea waarin je je interesse toont voor de dingen die de influencer doet. Zie hieronder twee voorbeelden:

“Hi Fleur, Ik zag in een van je artikelen dat je naar The Script bent geweest? Hoe was het? Wat fijn dat je net een weekje van tevoren toch nog kaartjes kon bemachtigen.” 

“Hallo Laura, Wat een mooi verhaal heb je geschreven over je visie op het bloggen eind december. Ook mij valt de snelle ontwikkeling in de blogwereld op. Het is bijzonder om te lezen hoe je je passie voor het schrijven omschrijft. Ga zo door!”

Naast e-mail is social media ook een interessant kanaal om contact te leggen. Nadat je je interesse toont door een influencer te volgen, kan dit versterkt worden door een like of reactie op een post. Hieruit volgt wellicht interactie, wat op zijn beurt versterkt kan worden door een persoonlijke e-mail.

Door te laten zien dat je moeite hebt gedaan om de persoon achter de blog, website of de social media pagina te leren kennen, bouw je direct aan een goede en persoonlijke relatie, waardoor er over en weer vaak veel begrip en interesse ontstaat voor elkaar en de mogelijkheden om elkaar te helpen.

4. Denk na over budget

Bijna niemand doet nog iets voor niets. Dit geldt ook voor influencers. Zij verwachten vaak iets terug voor datgene wat zij voor of over jouw bedrijf of merk plaatsen. Wat zij precies verwachten kan variëren en hangt samen met de autoriteit van de influencer. Daarom is het hoofdzaak om een budget vast te stellen voor samenwerkingen met influencers. Als het niet voor betaalde samenwerkingen is, dan wel met het oog op events, relatiegeschenken en dergelijke. Er moet een budget zijn vastgesteld om de samenwerkingen aan te gaan en te onderhouden.

5. Bouw een relatie op met influencers

Nadat het contact is gelegd is het belangrijk om de relatie te onderhouden. Dit hoeft niet veel tijd en moeite te kosten. Een tip is het gebruik van een RSS reader of Bloglovin. Op deze laatste site kan je alle websites toevoegen van influencers waarmee je samenwerkt. Door deze dagelijks of wekelijks te scannen, pik je leuke persoonlijke nieuwtjes en ontwikkelingen op. Met deze kennis kan je door middel van een mailtje simpel een blijk van interesse tonen. Denk hierbij aan speciale momenten, zoals het krijgen van een baby, een nieuwe baan of een ander hoogtepunt. Op deze momenten is een klein presentje hartstikke leuk! Een gepersonaliseerd chocolade doosje, een stropdas verpakt in een chique doosje met jouw merk erop; je kunt het zo gek niet bedenken! Zie hierin kansen en mogelijkheden. Ook na een succesvolle samenwerking is een kleine waardering erg fijn. Zorg voor dat speciale gevoel!

Week 38 - Inbound blog 2

6. Bedenk interessante invalshoeken voor samenwerkingen

Denk eraan dat jij niet de enige bent die zal mailen met een vraag om een samenwerking. Wees creatief met je aanbod, kom zelf ook met leuke ideeën en wees proactief. Veel influencers zullen versteld staan als jij met een idee voor een heel nieuw thema voor een artikel of onderwerp komt, zoals een winactie waarbij volgers de leukste foto’s met een bepaald onderwerp moeten delen op de social kanalen met een eigen #hashtag. Bedenk op welke manier zij ook kunnen profiteren van jouw aanbod. Met een ludiek onderwerp of een exclusief aanbod, zoals een preview van de nieuwste collectie of nieuwe producten, vergroot je de kans dat influencers graag met jou willen werken. 

7. Maak het cirkeltje rond

Het is je gelukt om het contact te maken, om een leuke samenwerking op te zetten en deze samenwerking wordt bijvoorbeeld geplaatst op de blog van een influencer. Overleg met elkaar over het delen en verspreiden van de content (content mapping). Door de content ook op jouw eigen website of social kanalen te plaatsen, maak je het cirkeltje rond en heb je de beschikbare content optimaal gebruikt. De content zal door meer mensen gezien worden. Jullie creëren beiden meer awareness doordat het bereik wordt vergroot, en jullie bouwen dus ook beiden aan meer bekendheid.

8. Zorg voor (extra) content om free publicity te vergaren

Naast het opzetten van persoonlijke samenwerkingen kan je een influencer ook voorzien van content die zij vrijblijvend kunnen plaatsen. Influencers zijn afhankelijk van input en nieuwe ideeën en deze afhankelijkheid kan jij gemakkelijk invullen door bijvoorbeeld maandelijks een persbericht te versturen. Nieuwe producten, collecties, acties, een nieuw filiaal; het zijn allemaal mogelijkheden voor content creatie. Vaak zorgt het ook voor een reactie van je influencer, met een vraag om extra informatie of een voorstel voor een samenwerking rondom het nieuws dat je brengt.

9. Organiseer events en contactmomenten

Influencers zijn gek op netwerken, sociale momenten met lekkere hapjes, leuke informatie en natuurlijk een hoop inspiratie. Al deze aspecten zijn samen te brengen tijdens een event of lunch. Een event kan worden ingezet voor een groot moment, zoals de lancering van een nieuwe collectie of een speciaal thema. Nodig de influencers waar je contact mee hebt uit, maar zie ook kansen voor een contactmoment met nieuwe influencers. Zorg voor goede catering, een te gekke presentatie en een mooie goodiebag. Influencers vinden het erg leuk om betrokken te worden bij ontwikkelingen en naar aanleiding daarvan een nieuwe samenwerking op te zetten.

Daarnaast is persoonlijk contact ook erg belangrijk. De relatie met een influencer blijft onderhouden door bijvoorbeeld een gezamenlijke lunch, waarbij je natuurlijk vertelt over je bedrijf, over de ontwikkelingen, het laatste nieuws en over jezelf. Maar het is ook een mooi moment om de persoon te leren kennen waar je vaak alleen online contact mee hebt. Door een influencer uit te nodigen op het hoofdkantoor kan je het bedrijf laten zien, je kan laten zien wat het bedrijf wil uitstralen en daarmee wordt een andere kijk op het bedrijf gegeven.

10. Wees een uniek contact!

Een sterke, waardevolle relatie bouw je op door als bedrijf uniek te zijn. Zoek naar mogelijkheden om op te vallen tussen de andere bedrijven die ook aandacht vragen van de influencer die het beste bij jouw bedrijf en jouw doelgroep past. De belangrijkste speerpunten hierin zijn: persoonlijke aandacht en een ludiek aanbod waar een influencer, haar doelgroep en jouw doelgroep iets aan heeft. Wees de beste vriend van jouw influencer en jullie zullen elkaar niet snel uit het oog verliezen!

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak