Nieuw: Google kwaliteitsbeoordelingsgids voor zoekresultaten

Kiara van Sörnsen de Koste   •  19 april 2016

Wist je dat Google beoordelaars inhuurt om de zoekresultaten te testen en te beoordelen op hoge en lage kwaliteit? De Google Search Quality Rating Guidelines is een gids met kwaliteitsrichtlijnen waar beoordelaars op moeten letten bij het testen van de zoekresultaten.

Sinds november 2015 heeft Google deze gids voor het eerst officieel gepubliceerd en is het voor iedereen te lezen, dus ook voor jou.

Eind maart 2016 heeft Google een nieuwe en iets kortere versie uitgebracht, met namelijk 146 pagina’s in plaats van 160. Dat scheelt maar liefst 14 pagina’s. Jennifer Slegg heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar de verschillen tussen de twee versies. Wil je liever niet de gehele gids of het onderzoek van Slegg door hoeven spitten, lees dan gauw verder! Want in dit artikel behandel ik de top 5 kwaliteitsrichtlijnen die in de nieuwste gids voor kwaliteitsbeoordelaars van Google staan; een gids die je kunt gebruiken bij de optimalisatie van je website.

Blog-Kiara-SEO_visual-1

Top 5 kwaliteitsbeoordelingsrichtlijnen

Waar moeten beoordelaars van Google op letten tijdens het testen en beoordelen van zoekresultaten? Dit staat allemaal beschreven in de richtlijnen voor kwaliteitsbeoordelaars van Google’s zoekresultaten (Search Quality Rating Guidelines). Deze gids helpt de beoordelaars hoe ze de zoekresultaten moeten beoordelen die ze testen. Voorheen was deze gids alleen maar beschikbaar voor de testers, maar door de jaren heen werd het document keer op keer gelekt, waardoor Google heeft besloten om de gids in november 2015 officieel te publiceren. Google heeft wel aangegeven dat deze gids niet de ranking van individuele websites bepaalt, maar het biedt inzicht in wat Google denkt dat zoekmachine gebruikers willen zien en ervaren.

Vrij vertaald betekent dit, dat je met deze gids heel veel inzicht krijgt in wat Google beschouwt als hoge website/paginakwaliteit. Ook al heeft het uitvoeren van deze richtlijnen geen directe invloed op de rankings, het volgen van deze richtlijnen kan wel bijdragen aan een positieve gebruikerservaring op je website. En dit kan een positieve invloed hebben op de online vindbaarheid van jouw bedrijf, omdat Google gebruiksvriendelijke sites zeer waardeert in de rangschikking van de zoekresultaten.

Laten we dus gauw kijken naar de top 5 kwaliteitsbeoordelingsrichtlijnen:

1.    Aanvullende content op relevante pagina’s

In de vorige richtlijnen benadrukte Google dat een website aanvullende content moest hebben. Een receptensite kan bijvoorbeeld extra informatie over voedingswaarden geven, gerelateerde recepten tonen of opties hebben voor het opslaan en delen van een recept. Deze richtlijn heeft Google in de nieuwste versie genuanceerd, want het per se toevoegen van aanvullende content is niet iets wat de kwaliteit van een site zou moeten bepalen. Voor de ene type pagina is het relevant om aanvullende content te plaatsen (tekst, afbeeldingen, deel- en bewaaropties, navigatielinks naar gerelateerde of andere artikelen) en voor de andere type pagina zorgt dit juist voor irrelevantie.

Aanvullende content die irrelevant is en niks toevoegt aan de pagina, zal de bezoeker niet waarderen. Google zegt daarom dat aanvullende content alleen moet worden toegepast op pagina’s waar het de gebruiker helpt en het waarde biedt aan de context.

2.    Informatie over het bedrijf is geen must voor alle websites

Niet alle type websites moeten informatie over het bedrijf zelf hebben om een hoge beoordeling te krijgen. Alleen websites waar je online kan winkelen, die financiële dienstverlening bieden, medische informatie tonen en juridische adviezen geven, dienen informatie over de website te tonen zoals een over-ons-pagina, contact- en klantenservice informatiepagina.

Dit soort pagina’s noemt Google Your Money or Your Life (YMYL) pagina’s, waarbij de inhoud van de pagina’s een impact kan hebben op toekomstig geluk, gezondheid, of financiële stabiliteit van de gebruikers.

3.    User Generated Content (UGC)

Voorheen werd User Generated Content (UGC) (forums, vraag en antwoord sites etc.) met een lage kwaliteit beoordeeld, dit is al lang niet meer het geval. Google benoemt verder in de gids dat de belangrijkste inhoud van een site kan bestaan uit:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Reviews
  • Artikelen
  • Paginafuncties (berekentools, spelletjes etc.),

Maar de inhoud van een site kan ook bestaan uit User Generated Content (UGC), zoals video’s, reviews, artikelen etc. die gebruikers aan een pagina hebben toegevoegd of geüpload.

4.    (Be)zoek is het nieuwe local

De term local search (lokale zoekopdrachten en lokale zoekresultaten) is door Google omgedoopt tot visit-in-person. Mijn poging tot een Nederlandse vertaling: (be)zoek, (be)zoekopdrachten en (be)zoekresultaten. De vraag is alleen wel of de nieuwe benaming van Google wordt opgepakt, zo niet dan blijven we het toch local, of lokaal noemen.

Maar waarom heeft Google de term local vervangen? De reden is waarschijnlijk de verwarring omtrent de term local. Het is namelijk niet altijd duidelijk wat er met local of lokaal wordt bedoeld.

De zoekintentie van een zoekmachinegebruiker kan zijn, het vinden van een locatie/adres van een bedrijf of generieke informatie over iets, iemand of over een organisatie. Als Google toegang heeft tot de locatie van de zoeker (bijvoorbeeld Zwolle), en de zoeker de volgende zoekopdracht uitvoert; ‘Chinees restaurant’, dan toont Google lokale zoekresultaten van Chinese restaurants in Zwolle. De zoeker heeft in dit geval de intentie om het restaurant te bezoeken (visit-in-person).

Google denkt met deze nieuwe benaming het verschil beter te definiëren tussen generieke zoekopdrachten en (be)zoekopdrachten.

Blog-Kiara-SEO_visual-3

5.    Mobile search: overal en altijd gevonden worden

Een bekende kwaliteitsrichtlijn (tevens ranking factor) is de mobiele toegankelijkheid en vriendelijkheid van je website. Dit wordt nog een keer benadrukt doordat Google in de gids mobiele zoekopdrachten- en resultaten, uitgebreid te laten testen door de beoordelaars.

Steeds meer mensen gebruiken Google op tablets en smartphones en niet meer alleen op een desktop. Waar we ook zijn, we gebruiken Google overal. Dit is ook de reden waarom lokale SEO, of visit-in-person SEO of (be)zoekmachineoptimalisatie (kies maar), voor bedrijven met vestigingen een belangrijke investering is om online goed gevonden te worden.

Conclusie: wanneer is een pagina van hoge kwaliteit volgens Google?

Een pagina met de volgende kenmerken kan met een hoge kwaliteit worden beoordeeld:

  • Hoog niveau van deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid (Google noemt dit Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness, ook wel met de afkorting E-A-T)
  • De belangrijkste inhoud (kern van je website) moet bestaan uit voldoende hoge kwaliteit
  • Voldoende en duidelijke informatie over de website en/of informatie wie verantwoordelijk is voor de website. Of wanneer de website met name is gericht op bijvoorbeeld online winkelen/online betalen, (zoals YMYL-pagina’s uit punt 2), dan dient de website voldoende en duidelijke klantenservice informatie te bieden.
  • Positieve reputatie van de website (klantervaringen, meningen van experts uit dezelfde branche). Google benoemt in de gids dat elke website wel klachten krijgt en/of negatieve beoordelingen. Beoordelaars moeten kijken naar verschillende soorten ervaringen uit meerdere bronnen. Dus heeft jouw bedrijf een negatieve beoordeling, geen zorgen, Google zal hierdoor je site niet laten beoordelen met een lage kwaliteit. Belangrijk is natuurlijk wel dat je je inzet om je gebruikers een goede ervaring te bieden en ze tevreden te stellen én te houden.

Onthoud: optimaliseer voor de gebruiker en niet alleen voor Google.

Nog een laatste kanttekening: in de gids staat dat in de kwaliteitsbeoordeling moet worden meegenomen wat voor type website het is. Een grote website die een financiële dienstverlening aanbiedt, moet niet vergeleken worden met een kleine hobby site. Met andere woorden, websites dienen beoordeeld te worden op wat ze zijn en de context die ze hebben. De kwaliteitsrichtlijnen wegen daarom bij de ene site zwaarder dan bij de ander. Dit betekent dat Google niet alle websites over één kam scheert en er zijn andere kwaliteitsstandaarden voor grote online webwinkels dan voor kleine lokale ondernemingen.

Kiara van Sörnsen de Koste is Inbound Marketing Consultant. Binnen de Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de inzet, ontwikkeling en strategie van Content Marketing, SEO, Social Media en Online PR.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak