Unieke inzichten met Enhanced Site Search bij Ledenvereniging

Rianne van der Veen   •   Online Marketeer Espria Ledenvereniging

“Enhanced Site Search geeft ons unieke inzichten die we nodig hebben om beter aan te sluiten bij de wensen van onze bezoekers. Als wij beter weten wat onze bezoekers nodig hebben, kunnen we ze beter bedienen. Zo voeren we onze gidsfunctie beter uit.”

1

De uitdaging

Ledenvereniging wil een gidsfunctie vervullen in de domeinen welzijn, wonen en zorg. Om bezoekers goed van dienst te zijn, is het van groot belang om te weten wat bezoekers zoeken en hoe ze uiteindelijk geholpen zijn. De standaard Site Search functionaliteit van Google Analytics geeft beperkt inzicht in het gebruik van de zoekfunctie van de website, terwijl voor de zoekresultaten vanuit Google bijvoorbeeld uitgebreide informatie te vinden is in Search Console. Gegevens zoals zoekopdrachten, klikken en de click through rate (CTR) zijn handig bij het interpreteren van het zoekgedrag. Waar zoeken bezoekers naar? Wat kunnen ze blijkbaar niet snel (genoeg) vinden? En doet de zoekfunctie goed werk in het verwijzen van bezoekers naar vervolgpagina’s?

2

De oplossing

De Nieuwe Zaak heeft een unieke maatwerk oplossing geïmplementeerd, onder de naam Enhanced Site Search. Met behulp van Google Tag manager worden de zoektermen en bijbehorende data (aantal resultaten, klikken, positie) naar Google Analytics gestuurd om daar te verzamelen in een aangepast rapport. Om alle data te kunnen verzamelen in Google Analytics rapportages zijn door de technische partner aanvullende aanpassingen gemaakt binnen de website. De Nieuwe Zaak heeft hierbij de technische partij gebriefd en de configuraties in Google Analytics uitgevoerd om een aangepast rapport samen te stellen. Dankzij Enhanced Site Search heeft Espria Ledenvereniging nu dieper inzicht in het zoekgedrag op de website. De oplossing geeft inzicht in onder andere:

  • Top zoekopdrachten
  • Best converterende zoekresultaten
  • Vertoonde zoekresultaten per zoekterm
  • URL, label en positie per zoekresultaat
  • Aantal klikken per zoekresultaat, per zoekterm
  • Inzicht in zoekopdrachten zonder resultaten

Het resultaat

De nieuwe functionaliteit heeft voor een nieuw rapport in Google Analytics gezorgd die beter inzichten geeft in 1) het zoekgedrag van bezoekers en 2) de prestatie van de zoekfunctie. De uitgebreidere gegevens die worden verzameld over de zoekfunctie van de website geven antwoord op vragen als:

Wordt beschikbare content getoond?
Hoeveel vertoonde zoekresultaten heeft een zoekopdracht?
Welke zoekopdrachten krijgen klikken en welke niet?
Welk resultaat krijgt de meeste klikken? Welke de minste?
Welke positie hebben de resultaten? Moet de ordening van zoekresultaten worden aangepast?
Welk type content krijgt de meeste klikken?

Kortom, meer en betere inzichten om steeds beter te begrijpen wat bezoekers nodig hebben.

Untitled-3
Untitled-4
Untitled-6

Meer weten over ons werk?

We helpen je graag verder.
Neem contact op
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak