Nieuwe huisstijl GARCIA
doorvertaald naar online

Dionne Vermeulen   •   Webshop Manager GARCIA

“Door de samenwerking met De Nieuwe Zaak krijgen we steeds meer inzicht in de opties van online. Door de doorvertaling van een offline ontworpen huisstijl naar online, zien we de consequenties van de keuzes beter in. We werken op afstand samen, wat heel erg prettig werkt. Hierdoor kunnen we snel schakelen. In de toekomst zouden we graag stappen willen maken in de optimalisatie van onze database en leadgeneratie campagnes.

1

De uitdaging

GARCIA is een kledingmerk met een hart voor denim. Het merk vindt haar oorsprong in Italië en is later overgenomen door de Nederlandse ondernemer Martin Kouwenberg. De combinatie van pure, Italiaanse passie en onvervalst Nederlands ondernemerschap werd onlangs vastgelegd in een vernieuwde huisstijl. Deze huisstijl was al ontwikkeld door een reclamebureau, en vastgelegd in een brandbook met guidelines.

De vormgeving bleek echter wel onderscheidend, maar lastiger online door te vertalen. Om dit laatste vraagstuk op te lossen heeft GARCIA aangeklopt bij De Nieuwe Zaak, met de vraag om aan de hand van het nieuwe brandbook een design voor de webshop op te leveren dat niet alleen in lijn lag met de nieuwe stijlregels, maar daarnaast ook zou helpen met het verhogen van zowel de user experience en de omzet. De keuze voor De Nieuwe Zaak was snel gemaakt, mede-JOG Group retailer Jeans Centre had namelijk al eerder een succesvol rebrandingtraject doorlopen samen met De Nieuwe Zaak.

 

2

De oplossing

De webshop van GARCIA is gebouwd in CloudSuite. Dit is een one size fits all CMS. Aangezien de online uitstraling niet aansloot bij de nieuwe identiteit, is er binnen de kaders van de mogelijkheden van het CMS en de website gezocht naar een goede oplossing. Het designteam van De Nieuwe Zaak ging aan het werk met doorvertaling van het brandbook op de website. Dit begon met een voorstel voor de homepage, waarbij meerdere opties aan GARCIA voorgelegd werden. Nadat hier een keuze in gemaakt is, werden meerdere pagina’s onder handen genomen. Van buttons tot al dan niet gekleurde letters en van verspringende afbeeldingen in één template tot het aantal kolommen in de webshop, alles werd onder de loep genomen en getoetst aan de nieuwe huisstijl. Ook werd er gezocht naar een oplossing voor het e-mailtemplate dat GARCIA tot dusver gebruikte. Het template kende weinig opties, was niet schaalbaar en onvriendelijk in gebruik. De oplossing is een nieuwsbrief die nu responsive, in lijn met de webshop en gebruiksvriendelijker is, gemaakt in Clang.

Het resultaat

Het resultaat is een webshop en e-mailtemplate welke helemaal in één lijn liggen met de nieuwe huisstijl van GARCIA. De webshop heeft meer impact door groot aansprekend beeld in Italiaanse sferen. De Instagram feed met doorklik mogelijkheden is een mooi voorbeeld van inspiratie door beeld met tegelijkertijd een CTA. Een tweede voorbeeld is dat de producten op de listerpages groter in beeld zijn gebracht, waardoor er meer focus op ligt en de consument meer verleid wordt een product te bekijken en/of aan te kopen. De vernieuwde webshop is net een maand live, maar qua conversiepercentage zien we al een stijgende lijn. Door een relatief kleine aanpassing, heeft GARCIA dus weer een frisse shop. Vanuit e-commerce conventies zullen we kijken waar we op langere termijn de conversie van de webshop nog meer kunnen verhogen. Hiervoor zullen veelal aanpassingen met meer impact nodig zijn wat dus meer tijd zal vergen.

Garcia 1 1534x1534 2
Garcia 1 1534x1534 2
Garcia 1 1534x1534 2
Garcia 1 1534x1534
Garcia 6 1534x1534
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak