Meer dan kerstpakketten
Geef met aandacht

Jacqueline Roest   •   Manager Marketing en Strategie Makro Kerstpakketten

“Al jaren werken we samen rondom onze webshop. Onze business is best uniek, in die zin dat we onze jaaromzet in een paar maanden moeten realiseren. In die maanden is de samenwerking met De Nieuwe Zaak enorm nauw en zijn zij net zo gedreven om het maximale eruit te halen als wij. Die bevlogenheid is uniek en maakt dat we met elkaar echt bovenop de bal zitten.

Vandaar dat wij onze samenwerking het afgelopen jaar hebben geïntensiveerd op een meer strategisch niveau.”

 

1

De uitdaging

Makro Kerstpakketten is marktleider op het gebied van eindejaarsgeschenken. Als specialist weet zij hoeveel impact een eindejaarsgeschenk heeft op het gevoel van waardering van werknemers. Om de awareness te vergroten is Makro Kerstpakketten sinds vorig jaar gestart met een jaarlijkse always-on campagne met als eerste resultaat de succesvolle 2019 campagne ‘Geef glans aan het jaar’. Doelstelling voor 2020 is om dit succes voort te zetten, dan wel te overtreffen en daarbij de learnings van vorige jaar mee te nemen.

Een vernieuwend geluid
Dit jaar is ook een nieuwe corporate website en huisstijl gelanceerd met een vernieuwde look & feel en tone of voice. In de campagne voor 2020 moet deze nieuwe stijl vanzelfsprekend terugkomen, waarbij de boodschap wordt aangescherpt op diverse fronten; minder zakelijk, minder afstandelijk, meer persoonlijk betrokken én van traditioneel naar verrassend-vernieuwend.

De belangrijkste uitdaging in het nieuwe jaar is: zichtbaarder worden als totaaloplosser voor alles rondom eindejaarsgeschenken. Makro Kerstpakketten staat voor meer dan kerstpakketten. Dat betekent focus op awareness.

2

De oplossing

Begin 2020 zijn we gestart met een evaluatie over het voorgaande jaar, gaven we vanuit De Nieuwe Zaak content en strategisch advies en stelden we een social plan van aanpak op, gevolgd door een KPI workshop. Vervolgens is gestart met het ontwikkelen van een nieuw branding concept.

Visueel concept
Naast bijzondere cadeaus biedt Makro Kerstpakketten een rijk scala aan mogelijkheden om van het geef-moment een feestje te maken. De klant kan dit zelf naar eigen wens modulair samenstellen. Is het personeel tevreden, dan is de werkgever ook blij! Het verrassingselement, emotie en gezichtsuitdrukking zijn hierbij belangrijke ingrediënten voor de visuals. Het (kerst)cadeau is waar het allemaal om draait, maar dit is slechts het middel om het doel te bereiken. De modulaire vrijheid van het samenstellen geeft de mogelijkheid om er iets speciaals van te maken. Out-of-the-box een extraatje geven als overtreffende trap van een toch al mooi gebaar.

Persoonlijke verrassing is de manier om waardering kracht bij te zetten. Geef aandachtig.“Geef met aandacht” is dan ook het overkoepelend thema voor de nieuwe campagne.
Het campagnebeeld laat de ‘happy employee’ zien welke een verrassend cadeau ontvangt. In het cadeau zijn producten en diensten weergegeven als metafoor in de vorm van stapelbare blokken. Modulaire ‘building blocks’ voor tailor made waarderen. Deze blokken zijn in lijn vormgegeven met het rijke aanbod zoals terug te zien is in de nieuwe corporate brochure.

Er zijn een aantal ‘smaken’ ontworpen van het basis campagnebeeld welke drie soorten werknemers verbeelden.

Het resultaat

Een opvallend verfrissende campagne met een uitstraling die past bij de nieuwe identiteit is het resultaat. De dynamische beelden stralen positiviteit uit en hebben stopkracht. Hoewel de werkgever niet als persoon in beeld is, wordt deze als doelgroep wel aangesproken door te laten zien wat het effect is van zijn inspanningen richting de werknemer.

De campagne middelen zijn online volledig uitgewerkt naar alle kanalen. Van website, social media tot banners.

Het resultaat is een branding campagne met een lange houdbaarheidsdatum waarin belangrijke CTA’s zoals ‘bekijk de brochure’ en ‘maak een afspraak in onze showroom’ kunnen worden ondergebracht. Visueel biedt het concept legio handvatten voor doorvertalingen voor de komende jaren. Zowel on- als offline.

MKP2_1534x1100
MKP2_1534x1100
MKP6_1534x1534

Maak van het geef-moment een feestje!

MKP2_1534x1534
MKP2_1534x1534
MKP2_1534x1534
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak