E-commerce uitstraling Histor
zorgt voor hogere doorstroom in conversiefunnel

Marc van Maanen   •   E-commerce Specialist, Global Digital Experience & Commerce PPG Industries

“We zien doorlopend A/B testen als een belangrijke manier om onze klanten steeds beter van dienst te zijn. Het blijft verbazen wat de uitkomsten van deze tests zijn en hoe dat soms af kan wijken van wat je op voorhand had verwacht.”

1

De uitdaging

PPG Industries is een wereldwijde leverancier van onder andere verven en coatings. Ze zijn bekend van merken als Histor, Sigma en Rambo. Deze merken verkopen steeds meer producten direct aan de klant via hun eigen online kanalen. Zo ook het welbekende verfmerk Histor. Maar, wat zijn de wensen en behoeften van klanten als het gaat om het kopen van verf en hoe kan Histor daar het beste bij aansluiten? Om dit in kaart te brengen wordt het see-think-do-care-model gebruikt. Hierbij staat de think-fase voor het verzamelen van informatie en het vergelijken van opties. De do-fase staat voor het kopen van producten. Uit klantfeedback bleek dat de websitebezoekers vooral op zoek zijn naar inspiratie en informatie op de Histor website. Dat je de producten ook direct kan kopen op de website was voor veel bezoekers niet duidelijk. De uitdaging was om de website van Histor een duidelijkere e-commerce uitstraling te geven en meer bezoekers die informatie verzamelen (think fase) te interesseren voor producten (do fase).

2

De oplossing

Conversieratio Optimalisatie wordt bij Histor ingezet om de gebruiksvriendelijkheid van de website te verbeteren en ze met behulp van psychologische principes uit onze conversiebooster door de conversiefunnel te leiden en uiteindelijk te triggeren om tot een online aankoop over te gaan.

De CRO specialisten onderzochten het klantgedrag en stelden verbeteringen voor die getoetst werden middels A/B testing. Om meer mensen van de think fase naar de do fase te krijgen werd een verbetering aan de header voorgesteld. Deze verbeteringen werden om vier redenen voorgesteld:

  • Het tonen van de unieke waardepropositie door middel van Unique Buying Reasons (UBR’s) bovenin de header, zichtbaar op alle pagina’s van de website.
  • De zoekfunctie werd prominenter getoond voor een betere vindbaarheid en zichtbaarheid voor bezoekers die zoeken naar specifieke producten.
  • Er wordt duidelijk verwezen naar de klantenservice, waardoor bezoekers bevestigd krijgen dat ze bij een betrouwbare partij kopen.
  • Aan de winkelmand is een notificatie toegevoegd dat volgens het Zeigarnik Effect (het psychologische effect dat onderbroken taken beter onthouden worden dan voltooide taken) zorgt voor meer aandacht.

Het resultaat

Variant A

Variant B

Om te testen of de voorgestelde veranderingen in de header een positief effect hebben op het gedrag van de bezoekers werd de volgende hypothese getoetst:

“Door de header een e-commerce look en feel te geven, zullen meer bezoekers geconverteerd worden vanuit de ‘think’ fase naar de ‘do’ fase van de customer journey. Deze hypothese wordt bevestigd als significant meer bezoekers doorklikken naar het assortiment en productpagina’s.”

De testresultaten lieten zien dat er in de variant significant meer assortiment- en productpagina’s werden bezocht. Ook werd er meer gebruik gemaakt van de zoekfunctie en constateerden we een forse verbetering in het aantal bestellingen. Het resultaat is een succesvolle A/B test met positieve resultaten en een beter inzicht in het gedrag van de bezoeker. De test resulteerde in het aanpassen van de header en een wens om continu te blijven testen voor een optimale user experience.

  • 0%
    meer productpagina bezoekers
  • 0%
    meer zoekopdrachten
  • 0%
    meer transacties
Histor groen 1534x1534
Histor groen 2 1534x1534
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak