9% hogere orderwaarde door trigger in winkelmand

Klaas Poelarends   •   Online marketing manager - Raven

Verhogen van de orderwaarde is over het algemeen moeilijk te realiseren. Door op het juiste moment ‘gratis verzending vanaf .. ‘te communiceren weten we deze drempel om te buigen naar een mooi klantvoordeel en een hogere orderwaarde.

1

Verzendkosten zijn een belangrijke afweging in het beslissingsproces. Gratis verzending verlaagt de drempel om te kopen. Maar bij de bekende compromis ‘gratis verzending vanaf…’ kan het juist prikkelen om meer te bestellen. Ook Raven, expert op het gebied van hengelsport, hanteert gratis verzending bij een bestelling vanaf €50. Bij een bestelling onder de €50 worden er wel verzendkosten in rekening gebracht. Kunnen we dit gegeven gebruiken om het aandeel transacties boven de €50 te verhogen? De uitdaging is het verhogen van de gemiddelde orderwaarde met behoud van de conversieratio.

2

Mensen zijn bereid om iets extra te doen om in aanmerking te komen voor gratis verzending. Betalen activeert namelijk letterlijk het pijncentrum in ons brein. Hoe kunnen we hierop inspelen? Al snel kwam het idee om in de winkelmand een melding toe te voegen met daarin het resterende bedrag om in aanmerking te komen voor gratis verzending. De hypothese is dat bezoekers hierdoor sneller getriggerd worden om een extra product toe te voegen aan de bestelling.

Om er zeker van te zijn dat dit echt zo werkt, hebben we deze hypothese natuurlijk eerst getest. Een team van een conversieratio specialist, een designer en een front-end developer hebben een A/B test uitgevoerd. Om het effect van de melding te meten kreeg 50% van de bezoekers geen melding te zien in de winkelmand en de andere 50% wel. Voor een betrouwbaar resultaat heeft de test 28 dagen live gestaan.

Bezoekers die de melding in de winkelmand te zien kregen, deden een bestelling met gemiddeld 9,7% hogere gemiddelde orderwaarde dan de controlegroep die de melding niet te zien kregen. Dit resultaat heeft een significantie van 95% en is voldoende betrouwbaar.

Maar dat is niet het enige positieve resultaat. Naast de significant hogere orderwaarde werden er ook méér bestellingen geplaatst. De variant met de winkelmand melding zorgde voor een stijging van 9,7% in het aantal  bestellingen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de heldere communicatie over het resterende bedrag om in aanmerking te komen voor gratis verzending sympathie bij de klant opwekt.

Door continu te optimaliseren en te leren van testresultaten wordt de webshop van Raven steeds een beetje beter. Gezien de stijging in het aantal mobiele transacties ligt de focus hierbij op optimaliseren voor mobiel.

  • 0%
    meer bestellingen
  • 0%
    meer omzet
  • 0%
    hogere orderwaarde
casevisual 100% mobiel

Ere wie ere toekomt

Deze specialisten hielpen mee aan dit succes:

Marlies Wilms Floet

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak