Tuinland
Vanuit rebranding naar redesign

Serena & Girbe Drenth   •   directie en eigenaar bij Tuinland

“We kwamen bij De Nieuwe Zaak voor een nieuwe webshop. Door de grondige aanpak van De Nieuwe Zaak is er ook bij Tuinland veel veranderd.

Wat ons het meest opviel was de hele goede intensieve samenwerking. Bij elkaar gebeurt er heel veel en dan is die samenwerking essentieel. Nu de webshop staat gaat die samenwerking in volle vaart verder. We kijken er naar uit wat voor ontwikkelingen dit weer oplevert.”

1

De uitdaging

Tuinland is een tuincentrum met vier fysieke winkels in Noord en Oost Nederland en een webshop en heeft zich 10 jaar geleden afgesplitst van Intratuin. Tuinland had meer behoefte aan wat betreft de inrichting en de algehele uitstraling van het tuincentrum. Het was tijd voor wat nieuws en voor het ontwerp van hun webshop klopten ze aan bij De Nieuwe Zaak. Nu, 10 jaar later, kwam opnieuw de vraag of De Nieuwe Zaak de webshop van Tuinland onder handen wilde nemen. Middels een aantal gesprekken werd al snel duidelijk dat Tuinland nog behoorlijk in de kinderschoenen stond wat betreft digital commerce. De gehele infrastructuur was niet ingericht op de webshop, die werd gezien als ‘de vijfde winkel’. Gaandeweg de gesprekken kwamen we tot de conclusie dat we eerst terug moesten naar de basis. Dit begint bij de merkgedachte. Want wie is Tuinland eigenlijk en hoe onderscheid je je van de concurrent? Om de merkgedachte te verhelderen moest het DNA van Tuinland ontrafeld worden en doorvertaald naar creatieve concepten. De aanleiding van deze case was dus de webshop, met de daaruit volgende vraag: welk verhaal ga je dan verkopen? Een nieuwe merkidentiteit was het gevolg op deze vraag met als startpunt een nieuw logo…

Vanuit de strategie van De Nieuwe Zaak worden klanten steeds meer vanuit een solide merkgedachte bediend.

2

De oplossing

‘Terug naar de basis’ kende haar startpunt in een brandsprint. Tijdens een drie uur durende sessie werd een visie gedefinieerd en 20 jaar vooruit gekeken. Hoe ziet Tuinland haar toekomst? Hier is een manifest uit voort gekomen en op basis daarvan een logo ontwikkeld. Er staat inmiddels een huisstijl en de vervolgstap is het vastleggen hiervan in een huisstijlhandboek. Het merkgevoel van ‘het nieuwe Tuinland’ wordt vertaald naar een inspiratieboek en een brandmovie. Het inspiratieboek is bedoeld als give-away met een aantal voorbeelden van communicatie uitingen en handvatten rond het nieuwe merk zodat dit ook echt gaat leven. Daarnaast wordt er een personeelsgids ontworpen. Hierin wordt een gedragscode vastgelegd: Wat wordt er van je verwacht als je werkt voor Tuinland? De houding van het personeel draagt namelijk ook sterk bij aan de merkbeleving.

Het verhaal achter het nieuwe Tuinland

De oorsprong van Tuinland ligt bij bloemen en planten maar Tuinland is tegenwoordig veel meer dan dat. Tuinland verrijkt het leven met ‘klein geluk’ en inspireert daarbij graag op het grensvlak van binnen en buiten. Tuinland faciliteert de kruisbestuiving tussen tuin en binnen, wat resulteert in veel groen en natuurlijke kleuren en materialen in en buiten huis. De rol van Tuinland is hierin adviseren en inspireren.

Maar wat is nou de gedachte achter het nieuwe logo?

Zoals gezegd is Tuinland meer dan alleen bloemen en planten. Tuinland is een groene wereld met een kwalitatief inspirerend groen- en woonassortiment. Dus: geen bloemetje als logo meer. Voor het nieuwe logo, passend bij het nieuwe verhaal, is gewerkt vanuit het concept van een mandala: een methode waarin Tibetaanse monniken rust vinden door herhaling van vormen. Wat Tuinland doet, is een stukje geluk brengen. Klein of groen geluk. Door dit geluk creëer je rust in je leven. Dit alles vanuit het idee: ga lekker in je hangmat liggen en steek een kaarsje aan. De mandala bestaat uit de vier elementen waaruit de aarde is opgebouwd: water, lucht, vuur en aarde. We hebben alle vier de elementen nodig om te groeien van geluk.

Het resultaat

Het resultaat is een nieuwe consistente identiteit. Een merkverhaal met als gezicht een nieuw opmerkelijk logo en bijpassende huisstijl. Online toegepast binnen een volledig herziene webshop. En offline van design voor zakken potgrond tot bewegwijzering en van welkomstvlaggen tot vrolijke (biologisch afbreekbare) ballonnen. Tuinland zorgt in alles voor advies en inspiratie. Hiervoor worden steeds meer producten met elkaar gemixt en worden tuinen ingericht om te inspireren en te laten zien hoe het (anders) kan. Er is een basis gelegd voor een omnichannel strategie waarin kanalen elkaar versterken en onderling samenwerken. Deze strategie implementeer je niet van de ene op de andere dag. Het is een transitieproces waarin De Nieuwe Zaak Tuinland begeleidt en adviseert in het inzetten van bepaalde kanalen. Belangrijk hierin is dat in alle keuzes die gemaakt worden de stip op de horizon, die is gelegd tijdens de brandsprint, voor ogen gehouden wordt.

CaseVisual00_1534x1534
CaseVisual00_1534x1534
CaseVisual00_1534x1534
CaseVisual00_1534x1534
CaseVisual00_1534x1534
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak