Het nieuwe Tuinland

Serena & Girbe Drenth   •   directie en eigenaar bij Tuinland

We kwamen bij De Nieuwe Zaak voor een nieuwe webshop. Door de grondige aanpak van De Nieuwe Zaak is er ook bij Tuinland veel veranderd.

Wat ons het meest opviel was de hele goede intensieve samenwerking. Bij elkaar gebeurt er heel veel en dan is die samenwerking essentieel.   Nu de webshop staat gaat die samenwerking in volle vaart verder. We kijken er naar uit wat voor ontwikkelingen dit weer oplevert.

1

De uitdaging

Bij Tuinland, een vooraanstaand Tuincentrum met 4 winkels in Noord- en Oost Nederland was de tijd aangebroken om de site en shop te vervangen. Dit was ook het moment om kritisch te kijken naar de gehele strategie met de vraag: hoe gaan we ervoor zorgen dat we met de nieuwe webshop de doelgroepen optimaal gaan bedienen, zowel on- als offline? Aan De Nieuwe Zaak de uitdaging om Tuinland mee te nemen in: 1. de juiste stappen te zetten, 2. in de juiste volgorde de stappen te zetten, 3. met het juiste gewenste rendement, 4. onderwijl te leren, bij te sturen en te genieten van het proces!

2

De oplossing

We hebben samen met Tuinland eind 2017 het plan van aanpak opgesteld om deze stapsgewijze groei te faciliteren. Dat is gedaan op basis van 4 pijlers: Strategie & Creatie,  Organisatie & Processen, Marketing en last but not least Techniek. Essentieel daarin is dat op alle vlakken tegelijkertijd stappen worden gezet. Op deze manier versterken we het geheel en ontstaan er geen vertragende schakels. De volgende oplossingen willen we graag met jullie delen.

  1. Strategie & Creatie: om duurzaam onderscheidend vermogen te realiseren is het essentieel om je eigen merk in kaart te hebben en dit te vertalen naar alle communicatie kanalen. Tuinland heeft het merk herijkt in nauwe samenwerking met De Nieuwe Zaak. Dit is niet alleen uiterlijk. Tuinland gaat ook werkelijk een nieuwe koers volgen. Dit proces was al gaande binnen Tuinland. Door de samenwerking met De Nieuwe Zaak is dit in een stroomversnelling gekomen en heel concreet geworden. Dit nieuwe merk wordt ook door vertaald naar een volledige nieuwe Huisstijl & Positionering. Deze huisstijl is vervolgens doorvertaald naar het nieuwe design van de webshop, fysieke winkels en andere uitingen van de organisatie.
  2. Organisatie & Processen: je bent als retailer niets zonder een sterk e-commerce team dat nauw verweven is met de rest van de organisatie, zoals de winkels, logistiek en inkoop. Tuinland is dit team gaan uitbouwen onder regie van een nieuwe e-commerce manager.
  3. Marketing: op basis van het nieuwe merk, de nieuwe shop en de krachtige winkels gaan we nu op basis van het Digital Marketing Plan de campagnes opzetten en uitrollen. Het See, Think, Do & Care model van Google is daarin leidend.
  4. Techniek: het technische landschap van Tuinland is de afgelopen maanden opnieuw ingericht en is klaar voor de verdere groei. De nieuwe webwinkel is qua uitstraling en branding op maat gemaakt voor Tuinland op basis van het commerce platform ecManager. Het is daarnaast gekoppeld het ERP systeem en andere derde partijen om het systeemlandschap op orde te krijgen. Op basis van dit nieuwe landschap kan doorontwikkeling plaatsvinden, open, schaalbaar en flexibel.

Het resultaat

Sinds de start van de samenwerking eind 2017 zijn Tuinland en De Nieuwe Zaak er samen in geslaagd om in de volledige breedte resultaten te boeken. De strategie en het merk staan als een huis, de benodigde mensen zijn in house, de marketingplannen liggen klaar om opgevolgd te worden en in slechts 4 maanden tijd is er een volledig nieuwe webwinkel gerealiseerd. Zijn we dan klaar? Nee, nu begint het pas. De komende maanden en jaren gaan we veel testen, leren en successen boeken, allemaal gericht op het continue verbeteren. Om zo stap voor stap te groeien en de klanten van Tuinland gelukkig te maken.

Case Tuinland 1534_1534 Devices
Case Tuinland 1534_1534 Devices
Case Tuinland 1534_1534 Devices
Case Tuinland 1534_1534 Devices
Case Tuinland 1534_1534 Devices
Case Tuinland 1534_1534 Devices
Case Tuinland 1534_1534 Devices
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak